Monster Energy Supercross: The Official Videogame 3

Nytt år, nytt Supercross och Adam har gränslat hojen igen!

Det har gått två år sedan jag recenserade Monster Energy Supercross: The Official Videogame och jag minns att det var ett helt klart funktionellt racingspel som med trevlig grafik och utbud av funktioner representerade sin sport. Nu är det dags för mig att återbesöka serien när Monster Energy Supercross: The Official Videogame 3 släpps. Ser vi klara förbättringar med denna uppföljare eller är allt bara lervälling?

Det känns väldigt bekant när jag sätter mig ner framför ett race, så till den grad att jag utan att friska upp minnet har svårt att faktiskt känna någon skillnad. Kontrollerna är näst intill identiska, det vill säga funktionella med flera tricks för att låta dig bemästra din motorcykel. Att fara fram över gruset och sladda oss genom en kurva eller göra ett perfekt hopp är fortfarande behagligt och förmågan att med spakarna lägga sig ner för att ta en rejäl sväng eller höjd är även det fortfarande svårbemästrat men givande.

Monster Energy Supercross: The Official Videogame 3Monster Energy Supercross: The Official Videogame 3
Presentationen är fortfarande utmärkt för vad det är (Ps4 Pro).

Den inledande svårighetsgraden finns också kvar och det tar ett antal försök innan jag lyckas klara några varv utan att jag drar omkull, flyger utanför banan eller möter ett nackbrytande öde mot en av banans barriärer. Det är väldigt lätt att göra fel här, speciellt med totalt 22 förare på banan som trängs. Detta förbättras efter någon timmes körande och förmågan att spola tillbaka om något går fel, som i många racingspel idag, underlättar mycket med inlärningen.

Men vad är faktiskt nytt? Om själva körkänslan inte sett enorma skillnader, vad är det som lockar? Monster Energy Supercross: The Official Videogame 3 har fått sig flera nya funktioner som kanske inte är så mekaniskt specifika, men är till för att mera tilltala fantaster av sporten. Vi kan nu i karriärläget gå med i officiella Supercross-lag för 2019-säsongen och tävla med eller mot över 100 officiella proffs i både 450 och 250-kubikklasserna. Vi kan nu också designa vår egna kvinnliga förare om vi vill.

Det utökade karriärläget lär tillfredställa många fantaster.

Vi har även fått mer utökade funktioner för flerspelarläget. Nya dedikerade servrar är grundstommen för de som tycker om att sprätta grus online och det finns nu också så kallat "Race Director", en funktion som låter oss själva bestämma race med regler, straff, kameror och så vidare. Allt man kan önska för den som tar supercross lite mer seriöst på internet. Banbyggandet har också återvänt som ett ganska robust men enkelt verktyg för att konstruera banor vi kan spela själva eller dela med andra.

För den som kanske vill lära sig bemästra körandet på egen hand med tricks och allmän körning så har utvecklarna också lagt till "the Compound". Det är ett stort öppet område i kalifornien som återskapats där du, och även om kompis om du önskar, kan dra runt och testa olika motorcyklar eller allmän körning. Jag rekommenderar nästan att de flesta spelarna tar sig några turer här och testar de olika väderslagen och körfysiken i allmänhet. Det är ganska skönt att mer avslappnat få sig en känsla för motorcykeln.

Flerspelarläget är inte perfekt, men att sätta regler och hålla en lobby är enklare än någonsin.

Monster Energy Supercross: The Official Videogame 3 tar inga monsterkliv över tidigare delar i serien, men det är kanske inte något som behövs heller. Det första spelet gjorde vad som behövdes för att sälja känslan av Supercross med utmärkt presentation. Men som årlig serie hade man kanske kunnat önska lite mer även om det möjligtvis inte heller är något fansen önskar.

De problem jag känner fanns för två år sedan kvarstår, med en ganska hög initial inlärningskurva och ganska oförlåtande fysik som ofta flänger iväg min förare även när jag känner mig säker på min motorcykel. Det kan också vara stundtals buggigt, som hur många av spelarkaraktärerna online står och hoppar i glädje innan racet börjat. Och jag saknar faktiskt den skräniga skräprocken som fanns i det första spelet, som här ersatts av lite mer lättsmält, licensierad musik. Men på det stora hela så är detta fortfarande ett kompetent spel.

7 / 10
+
Fortfarande bra presentation, utmanande fysik, mer innehåll, mer online-alternativ