Test Drive Unlimited

Test Drive Unlimited

En grafiskt sett underbar, tekniskt strålande racingupplevelse som dessvärre lider av aningen för stel bilfysik och långtråkigt tävlingsupplägg. Petter har satt betyg på årets mest efterlängtade racingtitel...

Det lät på förhand helt fantastiskt. Att kryssa fram på solsmekta landsvägar i total frihet över en 1500 kvadratkilometer stor ö i några av världens mest exotiska bilar. Köpa ett hus, möta polare på nätet, bilda racingklaner, utmana andra och bara njuta av den första mixen mellan onlinerollspel och racing någonsin.

Och visst, Test Drive Unlimited är oerhört ambitiöst, extremt snyggt och superstiligt presenterat. Onlinedelen är välgjord, bilarna är många och tävlingar finns det gott om. Problemet är dock att själva körningen inte är fullt lika underhållande.

Test Drive Unlimited har varit under utveckling i mer än två år. Den franska studion bakom Ataris samtliga V-Rally-spel står för produktionen som varit oerhört ambitiös och där det på förhand efterlängtade onlineläget varit den största utmaningen.

När Unlimited börjar landar man på Hawaii, eller närmaren bestämt ön Oahu, där man genast slängs ned i en hyrbil för en halvtimmes husvisningar. När man väl valt ett hus i rätt prisklass gäller det att köpa sig en bil. Till en början finns endast ett väldigt begränsat utbud tillgängligt och de bilar som finns att köpa (Alfa Romeo 159, Golf GTI och Audi TT) är sega som sirap. Ett antal vunna tävlingar senare har man pengar att byta bil, eller åtminstone hyra någonting lite kraftigare, för att allt eftersom klättra i rang och till slut nå de allra mest exotiska sportkärrorna.

De olika tävlingarna har delats in i tre olika kategorier. Dels det traditionella landsvägsloppet mot tre eller fyra motståndare, dels tidsbegränsade tävlingar utan motståndare och dels hastighetstesterna hämtade från Project Gotham Racing 3. Test Drive Unlimited är strukturerat kring en slående detaljerad GPS-karta som enkelt nås genom ett tryck på det digitala styrkrysset. De tävlingar som finns utplacerade på vägar du redan besökt kan man delta i omgående, medan de andra kräver att man kör dit.

Onlinedelen fungerar på samma sätt, med den stora skillnaden att vägarna då befolkas av andra vinstsugna (mänskliga) förare som när som helst, var som helst, kan utmana dig på en vald sträcka. Det går att slå vad om pengar eller tävla enbart om ära och berömmelse. Det låter väl bra? Nästan lite för bra för att var sant. För även om Test Drive Unlimited absolut inte är ett dåligt racingspel så finns här tillräckligt med problem för att betyget ska stanna på en svag sjua.

För även om ambitionen som ligger bakom Test Drive Unlimited är uppenbar, känns det ofta som om Eden Studios glömt bort att det, förutom all härlig grafik, den totala frihet och det omfattande onlineläge, också måste vara roligt att tävla i ett racingspel. Och i Test Drive Unlimited är det faktiskt lite småtrist. Allt tävlande kretsar kring landsvägskörning vilket också innebär att man aldrig behöver memorera några kurvor eller egentligen slita med att lära sig kontrollera sin bil. Istället handlar allting om blixtsnabba reaktioner för att idiotsnabbt kunna veja för alla de datorstyrda civilister som likt drönarbilar masar sig runt på Oahus alla vägar.

Varje tävling i hela spelet ser likadan ut, gasa fullt, bromsa måttligt i kurvorna, och se upp för framförliggande trafik. Ett par stygga kollisioner med slöa medtrafikanter senare och du har förlorat loppet, en frustration som inte hör ett seriöst racingspel till utan snarare Grand Theft Auto-världen med all dess plojiga kriminalitet. Det finns ingen spänning i att spätta fram längs kustvägen i 260km/h och se palmerna svischa förbi, det finns inte samma pirriga maggropskänsla, som i andra racingspel centrerade kring tävling på landsväg (exempelvis Need for Speed: Hot Pursuit eller Test Drive 4).

För även om Eden lyckats förbluffande väl med att blanda semirealistisk bilfysik med arkadmässig fartkänsla, är bilarna lite för tunga, körningen lite för stel och händelselös. De mest karaktäristiska dragen hos de olika bilarna är fångade, Nissan 350Z är vridstark, sladdreturer som mest kan förlikas med pisksnärtar samt känns lite tung i framvagnen - precis som på riktigt.

Inte blir det roligare, eller mer spännande, heller av att öns poliser både är korkade och ganska livlöst obenägna att tolka situationen och ta initiativ därefter. Nio gånger av tio kan man enkelt blåsa förbi en snutbil i 240km/h utan att den ens ser en, men om man då nästa gång råkar skrapa en medtrafikant på sidan, i 30km/h, med närmaste polis minst två kilometer bort, kan de mirakulöst se detta och sätta ut vägspärrar för att stoppa en. Varje gång man får snutjagis gäller det att köra så fort man kan utan att kollidera för att såsmingom komma nog långt bort ifrån polisens bil för att varningsmätaren (polisradar) ska återgå till normalt igen. Om man råkar krocka en drönande medtrafikant medan man flyr polisen ropar de över radion att de behöver hjälp och får då assistans av ännu en polisbil. Problemet här är att det varken är roligt att köra ifrån polisen på en raksträcka, eller att försöka lura dem genom att köra snyggt runt kvarteren inne i någon av öns städer.

Om en polis krockar med dig för att få dig att stanna är jakten automatiskt över, även fast din bil inte tar någon skada och ofta trots att polisens bil flyger av vägbanan vilket egentligen borde innebära fri lejd för dig att fortsätta smitningen. Nejdå, direkt när polisens bil nuddar din startar en filmsekvens där en kvinnlig polis delar ut en böter som du måste betala. Det går inte att smita från denna böter heller, vilket känns som ett väl cementerat upplägg utan den spänning som en polisjakt bör ha.

Mer positivt inställd är jag såklart till grafiken, även om Oahus utseende i spelet är lite för realistiskt. Missförstå mig rätt nu, fotorealistisk grafik är en dröm för alla racingspelsfanatiker (mig inkluderad) men Oahu är oftast mörkgrönt och molnigt, snarare än pastellgrönt och supersoligt som jag vill att mitt Hawaii ska vara. Bilmodellerna är supersnyggt gjorda, detaljerade och perfekt återskapade från sina verkliga förebilder. Oahus vidsträckta vägar imponerar också stort med superb vegetation och en silkeslen skärmupp-datering (inte minst online). Jag kan däremot tycka att det är både tråkigt och märkligt att både vädereffekter och riktig dygnsrytm saknas då nattkörning med bländande helljus hade varit att önska... också.

Även ljudet (och då speciellt ljudeffekterna) i Test Drive Unlimited briljerar. Musikurvalet och den radiofunktion (som i GTA) som finns inkludead är rätt tråkig, men ljuden som bilarna i spelet ger ifrån sig framkallar rysningar. Nissan 350Z låter exempelvis precis (exakt) som den gör i verkligheten och till skillnad från exempelvis Project Gotham Racing 3 eller Gran Turismo 4 låter inte bilarna som ettriga symaskiner bara för att de verkliga motorljuden spelats in på plats utan mullrar, väser, tjuter, skriker och vrålar precis så morskt och mordiskt som de bör.

Test Drive Unlimited är ett tekniskt sett strålande spel med något stel körkänsla och småtrista tävlingar. Det är helt klart ett bra racingspel (och jag har gnällt kanske lite för mycket)... men det såg helt fantastiskt ut på pappret.

Test Drive UnlimitedTest Drive UnlimitedTest Drive UnlimitedTest Drive Unlimited
7 / 10
+
Massiv spelvärld, massor av bilar, urläcker grafik och snygg presentation
-
Enformiga tävlingar, korkade poliser, lite för stel bilfysik

Jesper Karlssons 2:a åsikt
När jag ska sluta bli beroende av frihetskänslor i spel, det vet jag inte. För som det varit de senaste åren älskar jag urskiljningslöst allting som ger mig frihet att köra, eller springa vart jag vill. Dagarna då bilspelen bara tillät mig att ratta min pixliga racer längs en mörk bana med meterhöga staket är över och en ny era, där friheten från spel som Grand Theft Auto - eller varför inte Elder Scrolls IV: Oblivion blandas med spännande racing, är här. Jag cruisar längs landsvägarna i min mörkröda SL55 AMG och njyter av det soliga vädret när chefredaktören för vår danska systertidning (Thomas Tanggaard) svischar förbi i sin Enzo. Jag smäller gasen i botten och hakar på, meddelar att jag vill tävla och sätter igång ett race på tre kilometer. Efter en svidande förlust återvänder jag till mitt eget hus för att byta till och prova igen, för danskarna får aldrig vinna.

Test Drive Unlimited lider, som Petter säger, av aningen för stel bilfysik och tävlingarna kretsar för mycket kring att veja för dumma medtrafikanter och inte om att kunna hantera sin egen bil. Men det är ändå ett av de fräschaste koncept som racinggenren någonsin sett och den där frihetskänslan kan jag inte sluta att älska. 8/10

• mordem warfare
    Nu är det dags att skriva en liten recention till test drive unlimited. Allt börjar med att man skall välja sin egen karaktär när de sitter i... 10/10
  • onetruegamelover1