Svenska
Gamereactor
recensioner
A Year Of Rain

A Year Of Rain

A Year of Rain ser ut som Warcraft III, spelas som Warcraft III - men är inte Warcraft III. Kim Orremark har lett trupper genom vått och torrt och satt betyg...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jag älskar verkligen Warcraft III. Älskar-älskar. Mega-älskar. Det var verkligen det bästa som denna genre har att erbjuda, för egen del, och samtidigt starten på den långsamma döden för genren. Det kanske var en överdrift, genren är inte alls död, bara inte lika sprudlande som förr. Inte ens i närheten. I vad som har blivit en evighetslång väntan på Warcraft 4, (kom igen nu, Blizzard) eller åtminstone Warcraft III: Reforged, har Daedalic Entertainment tagit saken i egna händer och utvecklat A Year of Rain som på de allra flesta sätt och vis är ett kärleksbrev till den typen av strategispel jag växte upp med. På både gott och ont. Det är värt att notera att A Year of Rain är släppt i "early access" på Steam när den här recensionen skrivs. Det betyder att några av mina klagomål redan är uppmärksammade av utvecklarna och kanske inte är relevanta om ett par veckor. Spelet recenseras i det skick det är idag dock, och inte på vad som kanske blir. Jag vill också varna för att jag kommer referera till Warcraft III. Många gånger.

A Year Of Rain
A Year of Rain är snyggt, kanske inte tekniskt imponerande, men designen är strålande.

Själva handlingen i A Year Of Rain är tämligen standard för genren. Konflikter över olika gränser i ett fantasy-universum där onda och goda krafter ständigt är i luven på varandra. Här finns magier, dvärgar, ödlefolk och tappra riddare i exotiska miljöer som varierar från karga bergslandskap till urgamla ruiner. Upplägget i själva berättandet påminner om hur det i Warcraft III med mellansekvenser renderade i grafikmotorn som zoomar in på slagfältet och fokuserar på karaktärer under dialog. Det är effektivt, förvånansvärt cinematiskt och ett utmärkt sätt att belysa spelets alla unika karaktärer på ett sätt som gör det lätt att känna dem och förstå deras olika motivationer och problem. A Year Of Rain innehåller en radda färgstarka hjältar och berättelsen som sådan är välskriven och helt klart värd att spela kampanjen för. Precis som i Warcraft III gäller det att uppgradera sina hjältar genom att strida mot fiender och på så sätt uppgradera deras förmågor.

Själva kampanjuppdragen är även de bra, de flesta uppdragen är varierade på ett sätt som gör att du aldrig riktigt vet vad du kan vänta dig och de gör ett utmärkt jobb med att lära dig olika enheter och manövrar du behöver kunna om du ska hoppa in och spela mot andra spelare. Tidigt i spelet är jag på ett uppdrag med två av spelets hjältar. En karaktär som fokuserar på smygande och osynlighet,Shadowdancer, och en som kan skjuta eldbollar och framkalla en liten elddemon, Spark Mage. Det gäller att kombinera deras egenskaper för att ta sig igenom kartan genom att använda deras speciella, unika, förmågor. Här märks det tydligt att A Year Of Rain är gjort för att spela i co-op med en polare så du slipper mikrohantera precis allt själv. I just det nämnda uppdraget går det bra själv, eftersom det handlar om två karaktärer, men i ett senare har jag hela sex stycken hjältar att hålla reda på och att i stridens hetta lyckas hitta den som kan hela andra enheter kan bli problematiskt. Spelar du med en kompis är de problemen ett minne blott eftersom hjältarna delas upp, hälften var, och ni styr över egna baser och ekonomier. Lägg därtill att svårighetsgraden på kampanjen faktiskt är ganska utmanande på den lättaste svårighetsgraden vilket gör att jag rekommenderar dig att spela med en kompis, om du kan.

Detta är en annons:
A Year Of Rain
Uppdragen i kampanjen är varierade och utmanande.

Jag har två egentliga problem med hur A Year of Rain fungerar i sin spelbarhet. Det första är det som kallas för "pathfinding" alltså hur de olika enheterna tar sig fram på kartan baserat på dina kommandon. Det fungerar extremt dåligt just nu. Alltså extremt. Jag har vid flera tillfällen misslyckats med ett uppdrag eller fått storstryk i flerspelarläget för att jag har haft enheter som helt sonika bara fastnat i varandra i en stor hög när de var på väg fram mot en fiende. Det är extra uppenbart på de enheter som slåss i närstrid och det är ytterst irriterande. Det är en sådan viktigt grej i den här typen av spel att jag tycker det är häpnadsväckande att det här inte ordnades till innan spelet släpptes i early acces. Utvecklarna har sagt att de jobbar på det, och jag hoppas verkligen det för det är en stark anledning till varför jag inte vill spela fler matcher just nu. Det andra problemet är exklusivt till kampanjen, nämligen avsaknaden av möjligheten att spara sitt spel. När jag spelar strategi brukar jag alltid spara innan jag ska gå in i en stor strid eller innan jag vill testa någonting för att inte behöva spela om 30-45 minuter av samma uppdrag. I A Year of Rain går det inte att spara just nu. Det finns en knapp redo, men funktionen är inte aktiverad. Funktionen är på väg, och jag hoppas den kommer snarast.

Det märks tydligt att Daedalic Entertainment försöker satsa på flerspelarläget och få upp en publik för det. A Year of Rain kommer komplett med rankande topplistor och placeringsmatcher för den som vill tävla på riktigt. Under min tid med spelet har det inte varit helt enkelt att alltid hitta matcher, dels för att jag spelade tidigt under early access-perioden och dels för att... spelet fortfarande är i early access. Av det jag har spelat har det varit intensiva matcher som har varit roliga. Balansen mellan de olika raserna och dess enheter verkar vara bra, även om det behövs massor med mer tid för att verkligen konstatera det, och överlag känns det som ett spel som verkligen kan stå på sitt flerspelarläge under en lång tid framöver.

A Year Of Rain
Att styra sex hjältar samtidigt kan vara tämligen jobbigt, i co-op är det dock underhållande.
Detta är en annons:

Överlag gillar jag A Year of Rain. Filmisk kampanj, intressanta karaktärer, spännande uppdrag och intensivt flerspelarläge. Det är verkligen gjort som en co op-upplevelse vilket å ena sidan gör kampanjen riktigt rolig men samtidigt ganska frustrerande om du spelar själv. Det är precis nyligen släppt i early access och kan Daedalic Entertainment fixa till några av spelets tillkortakommanden tror jag det faktiskt finns en liten strategipärla här som gör ett utmärkt jobb med att återskapa den gamla magin som jag älskade förut. Lägg också till härlig design, bra karaktärer (med bra röstskådespelare) och generellt höga produktionsvärden så kan det definitivt växa till något större.

Testat på:
Stationär PC: i7-6700K, 32GB Ram, RTX 2080Ti.
ROG Zephyrus: i7-8750H, 16GB Ram GTX 1060 Max-Q.

07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Filmisk kampanj, roligt i co-op, välbalanserade enheter, trevlig grafik
-
Undermålig "pathfinding", går inte att spara under uppdrag
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

1
A Year Of RainScore

A Year Of Rain

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

A Year of Rain ser ut som Warcraft III, spelas som Warcraft III - men är inte Warcraft III. Kim Orremark har lett trupper genom vått och torrt och satt betyg...

0
GRTV myser lite med A Year of Rain

GRTV myser lite med A Year of Rain

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

Daedalic Entertainment släppte under förra veckan lös sin Warcraft-klon som har sett väldigt intressant ut sedan det först utannonserades och i väntan på den svenska...



Loading next content