Våra danska kollegor recenserade Red Dead Redemption 2 förra året och belönade det med vårt högsta betyg. Det råder ingen tvekan om att Rockstars otroligt ambitiösa westernspel var häpnadsväckande på fler sätt än ett. Detaljrikedomen, berättandet, mängden aktiviteter och fingertoppskänslan var på sådana nivåer att det kommer ta lång tid innan någon annan studio kommer ens i närheten. Ungefär ett år senare är det dags för PC-publiken att låta sina datorer få visa vad de går för och kort och gott, Red Dead Redemption 2 är ett bättre spel på PC än på konsol. Vill du läsa mer detaljerat om själva spelet råder jag dig att surfa över till förra årets recension, jag kommer snabbt gå igenom vad jag tycker om spelet här, resten kommer handla om PC-versionen och hur optimeringen är.
Jag gillar Red Dead Redemption 2. Väldigt mycket. Jag dyrkar det dock inte. Det är framförallt en mycket irriterande punkt som håller tillbaka spelet för mig och det är i Rockstars strävan efter realism försvinner också en mycket viktig ingrediens i vad som får ett äventyr av denna magnitud att kännas bra, för min del; tight spelbarhet. Nästan allt som ska uträttas i spelet kommer med en påtaglig känsla av slö klumpighet från protagonisten Arthur Morgan. Att behöva lägga tid på att positionera sig ordentligt för att plocka upp en burk bruna bönor ur ett skåp blir liksom aldrig kul, oavsett hur man vrider och vänder på det. Att genomsöka döda bandit-kroppar när animationerna tar fyra-fem sekunder per gång resulterar i att jag inte kollar någonting som jag verkligen inte måste. Jag förstår vad Rockstar vill åstadkomma, och det fungerar, men det är inte roligt. Lägg därtill att Red Dead Redemption 2 lider av en sinnessjukt märklig fördröjning mellan knapptryck och händelse på skärmen så har vi direkt två rätt irriterande komponenter i ett annars otroligt påkostat, minnesvärt, märkvärdigt, enormt ambitiöst äventyr. Jag gillar som sagt Red Dead Redemption 2, väldigt mycket, trots allt det där. Det är ett spel som ingen borde missa och ännu en milstolpe från Rockstar i hur open world-genren ska se ut. Tanken att studion revolutionerade en hel spelvärld med GTA III som nu resulterat i det här - är ärligt talat ganska gastkramande.
Så, PC-versionen då? Riktigt, riktigt, riktigt bra. Om du har en burk som mäktar med - vill säga (vilket få har). Just nu verkar optimeringen vara skakig och det rapporteras till höger och vänster om att spelare runt om i världen har svårt att ens starta äventyret, på ordentligt kraftfulla maskiner, och ännu svårare att få det att flyta ordentligt. Jag har inte haft några problem med att få igång Red Dead Redemption 2 på de två olika datorerna jag har testat på, en stationär burk och en spellaptop, men jag har däremot behövt pilla med inställningar betydligt mer än vad jag brukar behöva göra. Och inställningar finns det massor av. Rockstar har helt uteslutet möjligheten att snabbt välja mellan förinställda nivåer som low, medium, high eller ultra. Istället finns det en slider du kan höja eller sänka stegvis för att låta spelet konfigurera om du vill satsa på hög bildkvalité eller mer stabilitet.
På min stationära PC som har en i7-6700K-processor, 32GB Ram och en RTX 2080Ti kan jag köra spelet i 1440p med det mesta på ultra och ha en stabil bilduppdatering på 60 rutor per sekund. Det är en underbar upplevelse, inte nog med att bildkvalitén överlag är ljusår bättre på PC (konsolversionerna körs på grafik som motsvarar under low i PC-versionen), den högre bilduppdateringen gör också att bilden upplevs som bättre per automatik. På min laptop, en ROG Zephyrus med en i7:a, 16GB Ram och ett 1060 Max Q-kort får jag nöja mig med medium i 1080p, vilket fortfarande får spelet att se makalöst bra ut. Rockstar har verkligen inte snålat på hur pass mycket det går att skräddarsy inställningarna efter eget tycke. Drar jag ned till 1080p på min stationära speldator kan jag maxa i princip allt och ha bilduppdatering på tresiffrigt. Som sagt verkar resultaten variera kraftigt baserat på komponenter just nu men förhoppningsvis jobbar Rockstar hårt på att lösa bättre optimering som gynnar alla.
PC-versionen av Red Dead Redemption 2 är kanonfin. Utan tvekan det stället du ska spela på, om du har en dator som klarar av det. Att jämföra grafiken med konsol är som natt och dag, och då snackar vi om två redan supersnygga versioner till att börja med (framförallt på Xbox One X). Mängden sätt det går att skala på till PC är nästan avskräckande men det visar också på att Rockstar faktiskt tar PC-entusiasten på allvar, även om versionen i sig är nästan ett år sen till festen. Allt som allt, Red Dead Redemption 2 är fortfarande ett riktigt bra spel som till och med blir ännu bättre på PC.
Testat på:
Stationär PC: i7-6700K, 32GB Ram, RTX 2080Ti.
ROG Zephyrus: i7-8750H, 16GB Ram GTX 1060 Max-Q.