Svenska
Gamereactor
recensioner
Destiny 2

Destiny 2: Shadowkeep

Kim snörade på sig rymdpjucken och återvände till månen för att ta sig an starten av det tredje året i Destiny 2...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Det blir allt svårare att försöka recensera expansioner till spel som börjat anamma säsongspass-strukturen som Bungie har valt att göra i Destiny 2 och Shadowkeep. Hälften av innehållet är det som jag specifikt betalar för i expansionen och andra hälften kommer från själva säsongen och andra uppdateringar. I praktiken betyder det att det går utmärkt att starta Destiny 2 utan att betala en krona och ändå uppleva massa nya aktiviteter och destinationer men för att ta del av fortsättningen på berättelsen måste du alltså betala för det. Om en recension ska ligga till grund för en köprekommendation behöver alltså det innehållet separeras för att det överhuvudtaget ska gå att få ut vad värdet skulle vara på det man betalar för. Jag kommer fokusera på Shadowkeep och det som faktiskt är expansionen, det kommer dock rinna över i den nya säsongen, Season of the Undying, för de hör ihop på ett sätt som gör det nästan omöjligt att prata om en enskild del separat. Det ska också nämnas att även om säsongerna framleds kommer gå att köpa separat från varandra ingår Season of the Undying med Shadowkeep.

Vi är precis nu i starten av det tredje året för Destiny 2. Samma år som blev det sista för första Destiny. Det finns många likheter med hur själva spelet känns vid den här tidpunkten och hur den expansion vi får också speglar den förra (Rise of Iron). Shadowkeep utspelar sig på månen. Rymd-emot Eris Morn har lagt näsan i blöt och väckt någonting som ställer till problem och i vanlig hjälteanda måste vi raskt flyga dit och stoppa vapen i truten på fienden. Den enda nya destinationen vi får utforska fritt i Shadowkeep är månen, ett ställe som såklart är från första spelet. Det är lätt att helt avfärda det som återanvänt material, för det är faktiskt vad det är, men mycket med månen är nytt och omarbetat och jag har inga problem med att få utforska de gråa kratrarna igen och hitta nya hemligheter. Kampanjen som sådan är ganska kort, det är inte ett nytt Forsaken trots allt, men den nya strukturen påminner mer om hur onlinerollspel fungerar med aktiviteter och uppdrag går ut på att döda ett visst antal fiender med specifika vapen emellan storyuppdragen. Det gör att spelvärlden i sig känns mer inkluderad än bara en skådeplats för uppdrag, någonting jag gillar och tror vi kommer få se mer av i framtiden. Kampanjen som sådan är helt okej, tempot är väl avvägd och det bygger upp mot ett avslöjande som Bungie har lockat oss med sen innan första Destiny släpptes. Själva storyn slutar lite väl abrupt men spiller å andra sidan i den nya raiden (mer om den senare) och allt som allt är kampanjen helt klart godkänd.

Destiny 2
Månen är en spöklik plats och Eris har väckt någonting till liv.
Detta är en annons:

Spelmässigt är Destiny 2 lika briljant som vanligt, det är få studios som kan mäta sig med Bungie i hur vapen och olika förmågor känns att använda. I Shadowkeep inkluderas inga egentliga förändringar förutom en avslutningsmanöver som går att använda på fiender (inte i PvP). Den påminner om hur det fungerade i Doom från 2016 där du snabbt (och stilfullt) kan gå fram till en fiende som har lite liv kvar och avsluta dess existens med ett knapptryck. Via olika modifikationer kan du sen välja om du vill offra en del av din supermätare för extra ammunition genom att utföra avslutningsmanövern och det ska bli intressant att se hur det här systemet kommer påverka spelet på lång sikt. Annars är det mesta sig likt, vi får inga nya fiendetyper (även om både Hive och Vex ser lite annorlunda ut på månen) och inga nya vapentyper. Här hade jag verkligen önskat att Bungie hade tagit i lite mer. Mängden nya vapen, både legendary och exotics är skrattretande låg och detsamma gäller utrustningen också. Jag hade åtminstone velat se Vanguard, Gambit och Crucible uppdateras med nya grejer, nu får inte ens ornaments. Det gör att Shadowkeep saknar den där känslan av nytt år som Forsaken gjorde så bra.

Med Shadowkeep (och Season of the Undying) kommer det helt omgjorda systemet "Armor 2.0" som ändrar hur vi använder och förhåller oss till spelets utrustning och modifikationer. Det här är ett sådant system som egentligen inte tillhör Shadowkeep (du har tillgång till det även om du spelar gratisversionen av Destiny 2) men det är en såpass stor förändring att det måste nämnas här. Armor 2.0 gör att möjligheten att djupdyka i siffror och verkligen skräddarsy sin karaktär äntligen är någonting som går att göra i Destiny 2. Bungie har vid upprepade tillfällen berättat att man vill gå ännu djupare på MMO-aspekterna i spelet och nu går det alltså att detaljstyra sin karaktär på ett sätt som aldrig varit möjligt tidigare. I kombination med det här introducerar Bungie även ett "Seasonal Artifact" som dels hjälper dig att öka i power level men som också har säsongsknutna modifikationer som bara är aktiva under Season of the Undying. Förhoppningsvis kommer det göra att modifikationssystemet känns utvecklande och det ger Bungie utrymme för viss experimentering.

Destiny 2
Att skjuta utomjordingar är precis lika kul som alltid.

Inkluderat i Shadowkeep är (som sagt) Season of the Undying som är den första säsongen av fyra som ska underhålla oss och spelat fram till hösten 2020. Season of the Undying kommer med en helt ny aktivitet kallad "Vex Offensive" där robotrasen Vex påbörjar sin invasion av månen. I skrivandes stund har invasionen bara börjat och den kommer kontinuerligt att utvecklas under säsongens gång och sen kommer aktiviteten helt försvinna. Den här typen av innehåll kommer såklart leda till att Destinys spelvärld känns mer levande, men det kommer också betyda att det nu går att missa innehåll och belöningar som du teoretiskt betalar för om du inte har tid att spela. Personligen, för någon som spelar cirka 20 timmar Destiny i veckan, gillar jag den här typen av innehåll, det händer saker och det är spännande att logga in. Jag förstår dock de som inte kommer gilla det, rädslan att missa något är aldrig rolig.
I säsongen kommer också sedvanlig vapenbalansering, nya kartor till Crucible (inget nytt till Gambit) och andra allmänna uppdateringar som ska gör Destiny-livet lite mer behagligt.

Detta är en annons:

Höjdpunkten med Shadowkeep (som egentligen med alla Destiny-expansioner) är den nya raiden, Garden of Salvation. Den knyter direkt ihop med berättelsen och är ett spektakel. Jag kommer givetvis inte spoila någonting alls här men jag kan säga att raiden håller exakt samma standard som vi är vana vid och är ett måste om du har fem skjutglada kamrater till hands.

För att summera; Shadowkeep är en bra expansion, kampanjen är något kort men samtidigt spännande och relativt belönande efter du har begett dig in i raiden. Månen som destination känns tillräckligt ny för att inte helt avfärdas som återanvänt innehåll och trots att det generellt saknas nya vapen och ny utrustning att grinda för tycker jag Bungies nya MMO-struktur gör Destiny 2 som helhet till ett bättre spel. Shadowkeep är starten på ett år fyllt av innehåll och jag kan nog säga att det aldrig har funnits en bättre tid att investera tid i Destiny än precis just nu.

HQ
07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Engagerande berättelse, magnifik design, enastående raid
-
Något kort kampanj, snålt med nya vapen och utrustning
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

2
Destiny 2: ShadowkeepScore

Destiny 2: Shadowkeep

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Kim snörade på sig rymdpjucken och återvände till månen för att ta sig an starten av det tredje året i Destiny 2...

4
Destiny 2: Black ArmoryScore

Destiny 2: Black Armory

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Det första innehållet till Destinys årliga content-paket är här och lämnar en hel del att önska för den som inte älskar att grinda...



Loading next content