Svenska
Gamereactor
recensioner
Fade to Silence

Fade to Silence

Black Forest Games senaste kreation har precis lämnat Early Access och trots att det bjuder på mycket, finns det en del kvar att göra innan spelet kan skina med sin fulla potential. Andreas har testat.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Fade to Silence låter, utöver som en skräckfilm av antingen ruttna eller storslagna proportioner, som ett rätt atmosfäriskt spel. Och det är det, i mångt och mycket. Men också ganska platt och kombinerat med stora tekniska problem, drar det ned intrycket en hel del. Lägg även till tvivelaktig grafik och stundvis lata kontroller och du får ett paket som, för att just ha kommit ut ur Early Access, inte är överdrivet övertygande.

Fade to Silence
Det förekommer också vissa rätt konstiga QTE-passager. Det hade man kunnat skippa.

Men en sak i taget. Ordning och reda, pengar på fredag. Historien börjar med att jag som spelare vaknar upp i någon form av krypta av att en mystisk röst pratar med mig. Det visar sig att jag är ensam och att denna röst tillhör ett övernaturligt, men konstant närvarande, observerande väsen. Efter att ha plockat på mig en fackla, samlat ihop revorna av det som återstår av min energi och brutit mig ut; möts jag av den verkliga historien, antagonisten och utmaningen; världen. Tänk dig en blandning mellan The Long Dark, Rise of the Tomb Raider och serien Vikings och du har en rätt passande bild av hur miljön och karaktärerna ser ut.
En evig frostvinter har svept in, vad jag tar som nordliga områden vars vida vidder har drabbats av ett ont väsen. Och självfallet har du möjligheten att driva ut den. Något som också kommer att krävas för att överleva och etablera basläger. Mer komplicerad än så är inte historien; du ska överleva och "unearth the past". Något som jag inte kommer babbla för mycket om.

Fade to Silence
Atmosfären är detta spels starka kort. Känslan av att vara totalt utlämnad till naturens element är ständigt närvarande.
Detta är en annons:

Vad som får mig att tänka på Rise of the Tomb Raider (eller i det här fallet, samtliga ifrån den omstartade trilogin) är tillverkningsaspekten. Du kan samla mat, virke, skräp och andra nödvändigheter för att tillverka kläder och föremål. Eller rätt och slätt - överleva. För ju längre tid du spenderar ute i den oförlåtliga vildmarken, desto mer blir du påverkad av den. Har du inte tillräckligt varma kläder kommer frosten finna sin bitande väg och kyla ned dig till den nivå att du... fryser ihjäl. För att motverka detta kan du tända eldar (vilket kräver ved och oftast en flintasten att tända med), hitta ett vindskydd eller en fackla. Då du måste ha koll på inventariet av sagda föremål, törst och hunger ger det en ytterligare nivå på utmaning, något som jag uppskattar.

Men vad vore överlevnad utan bestialiska, människoätande bestar som konstant vandrar runt? Just det. Och medan det inte är något fel på dessa fienders design (många påminner om de mycket trevliga Clickers från The Last of Us), önskar jag att jag kunde säga det samma om stridssystemet. Det består av lås samt svag och stark punch (tänk Dark Souls-ish). Och i min erfarenhet, ingen specialattack eller någon som helst krydda i form av magiska, mystiska krafter. Jag menar, du kan ju redan rensa besatta växter genom att stå bredvid och svaja likt en robot med Parkinsons (varpå du suger ur de onda tingen), men inte kasta en lamslagande besvärjelse? Känns lite basalt och även om du snabbt lär dig (och blir bra på det) hade jag förväntat mig lite mer.

Grafiken har sina ögonblick den också. Medan den definitivt förmedlar det karga, kristalliserade vinterlandskapet och fryseffekten som täcker skärmen mer och mer allteftersom du blir stelare och stelare, är den på det stora hela inte särskilt imponerande. Även om maximala inställningar (däribland kantutjämning) verkar utvecklarna exempelvis aldrig ha hört talas om kantutjämning. Det ser också lågupplöst, platt och dystert ut. Nu vet jag att det här inte är någon solskenshistoria, men lite mer energi (och framför allt polering) hade önskats. Det är långt ifrån fult, men definitivt mediokert.

Fade to Silence
Din karaktär besitter "Inner vision", något som fungerar som sakletare. Viktiga detaljer lyses upp.
Detta är en annons:

Nackdelarna fortsätter; spelkontrollerna. Även om dessa inte är spelets största problem, hände det att de inte reagerade. Eller gjorde det alldeles för sent. Och som ni säkert kan gissa, resulterade detta i en säker död. Nej, den riktiga slita-håret-faktorn här är hur instabilt spelet är. Jag har under min tid med spelet fått flera crasher som slutat på skrivbordet och som tvingat mig att börja om. Detta tillsammans med det faktum att sparpunkterna inte supertighta, kan ge upphov till smärre irritation.

Grejen med det här spelet är att det per se inte är dåligt. Det känns bara lite tvetydigt, ofärdigt och sett till att det nu kommer ut ur Early Access, hade jag förväntat mig mycket mer. Stridssystemet känns platt, röstskådespeleriet (bortsett från rösten som hemsöker dig i tid och otid) likaså och det som får mig att rekommendera det här är egentligen hur mycket du tycker om överlevnad och utforskande. Personligen är det ingen favorit, men om du gillar att konstant vara på jakt (panikartad sådan) efter nästa vedträ, inte har något emot lättare strider och riskerar att kastas ut utan någon som helst förvarning, kan du spana in det här närmare. Inte annars.

Fade to SilenceFade to Silence
06 Gamereactor Sverige
6 / 10
+
Två lägen; utforskning eller utmaning, atmosfäriskt, fiendedesignen
-
Undermålig grafik, bitvis slapp spelkontroll, platt röstskådespeleri, instabilt, trist stridssystem
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

0
Fade to SilenceScore

Fade to Silence

RECENSION. Skrivet av Andreas Blom

Black Forest Games senaste kreation har precis lämnat Early Access och trots att det bjuder på mycket, finns det en del kvar att göra innan spelet kan skina med sin fulla potential. Andreas har testat.



Loading next content