Fable Fortune

Fable Fortune

Den klassiska spelserien Fable är tillbaka, den här gången i helt ny kostym. Står sig Fable som kortspel eller är rollspelsriktningen den enda rätta?

Det har sett otroligt mörkt ut för Lionhead Studios gamla äventyrserie Fable ett bra tag nu. Utöver de kontroverser gällande originaltrilogin och en viss Molyneux som lovat för mycket, fick studion enorm kritik för Fable Heroes, Fable: The Journey och framförallt det planerade Fable Legends för riktningen som togs med liret innan det slutligen lades ned helt. Kort därefter slog en rejäl bomb signerad Microsoft ned och Lionhead Studios var helt plötsligt en nedlagd ex-studio.

Underligt då, kan man tycka, att trots det satsa på ytterligare ett spel i Fable-serien som går mot originaltrilogins basidé; den här gången i kortspelsformat. Utvecklarna Flaming Fowl Studios är dock en indie-studio skapad av före detta Lionhead-anställda, och de kommer troligtvis att möta tre olika läger spelare framöver; de som fortfarande inte släppt att Lionhead lades ned och inte vill se Fable-serien bli någonting utöver ett äventyrslir i tredjepersonsperspektiv, de som är glada att få ett Fable-lir till överhuvudtaget och de som gärna lirar digitala kortspel utan att bry sig om kortspelets serierelaterade design. Vilket läger som avgör spelets framgång återstår att se, men tills ett definitivt svar ges på den frågan har vi spelat Fable Fortune och konstaterat att det digitala kortspelet är riktigt underhållande.

Fable Fortune
Spelaren kan sätta sina enheter i skydd för en guldpeng

Spelets bas är simpel; likt Blizzards storlir Hearthstone: Heroes of Warcraft ställs två spelare, alternativt en spelare och en datorstyrd karaktär, mot varandra. Innan matchen börjar väljer båda varsin hjälte, alla med olika färdigheter som kan användas ur hjältens färdiggenererade eller skräddarsydda kortlek, speciella kort och sätt att spela. De karaktärer som finns att välja mellan är Marshall The Knight, Miracle The Alchemist, Crimson The Shapeshifter, Barter The Merchant, Temple The Gravedigger och Sand The Prophet. När spelarna valt karaktär efter att ha listat ut vilken hjälte som passar spelarens spelstil bäst kan dessa klicka igång en match.

De båda har trettio hit points eller "liv" och den som blir av med samtliga först förlorar. För att ta död på sin motståndare används kort, som även de har en livmätare samt en attackmätare som bestämmer hur hårt de kan slå motståndaren eller dennes kort och hur mycket stryk de kan ta innan de går upp i dödens rök. Startleken består av ett gäng baskort som finns i samtliga hjältars lekar, samt några kort skapade specifikt för din valda hjälte och dessa kort spelas ut på slagfältet genom att spendera guldmynt (vilka är mana-motsvarigheten i Fable Fortune). Varje runda hörs ett klirr i kassan och spelaren belönas med en extra peng att använda för att utöka sin arsenal på spelbrädet.

Fable Fortune
Några gånger per match får spelaren välja vilken sida av moralkompassen denne vill stå på

Likt i Hearthstone: Heroes of Warcraft kan de flesta av korten i leken inte attackera under samma runda som de spelas men spelaren kan istället använda diverse färdigheter. Oavsett vilken hjälte du väljer att spela som kommer du att ha möjligheten att antingen slå till en motståndare eller skydda en av dina egna allierade med en sköld för en guldpeng, vilket, av vad jag sett i samlarkortspelsväg är unikt för Fable Fortune. Ytterligare en Fable Fortune-exklusiv aspekt är spelets moralsystem. Fable-spelen stämplade inte den spelarstyrda protagonisten med någon av moralkompassens motpoler, spelaren fick själv bestämma om denne skulle vara gudomligt god, djävulen själv eller något mitt emellan och Fable Fortune bygger på samma system. Ett förutbestämt antal gånger per match kan spelaren ta sig an ett uppdrag (dessa lyder oftast; spela tre kort, attackera två gånger och så vidare) och klarar man dessa belönas man med ett av två specialkort.

Dessa kort är stämplade med god alternativt ond moral och ger olika bonusar. När spelaren väljer vilken av dem denne vill behålla ändras dennes hjältes porträtt till antingen en fagrare eller mer mardrömslik version av originalkaraktären och en moralmätare börjar fyllas. Väljer spelaren, efter alla uppdrag, samma moralkort flera gånger fylls denna mätare ytterligare och spelaren belönas med bättre kort och diverse förbättringar till dennes karaktär. Utöver dessa belöningar förvandlas vissa kort till andra, bättre sådana om hjältens moralmätare är nog lutad åt ett håll. Tyvärr finns det ytterst få specialkort i några av lekarna och det hade varit roligare att känna igen fler karaktärer från spelen i ett faktiskt Fable-äventyr.

Fable Fortune
Välj själv vilket spelläge du vill lira

Fable Fortune innehåller flera olika spellägen för att tillfredsställa alla typer av spelare (förutom arenafans) så vare sig du helst lirar mot en datorstyrd karaktär i ett storyläge eller lirar mot andra spelare finns någonting för dig. Med det sagt finns trots det mycket för utvecklarna att patcha in i kortliret. Mer detaljerade beskrivningar för nya spelare, ett arenaläge samt enspelarkampanjer för samtliga hjältar, för att nämna några nödvändiga ändringar.

Att Fable Fortune har ett fåtal problem är ett faktum men det största problemet är dock att Fable Fortune försöker ta sig in och konkurrera med Hearthstone: Heroes of Warcraft som i grunden är ett bättre spel med en redan etablerad fanbas. Hade de tagit vägen CD Projekt Red tog med Gwent: The Witcher Card Game hade de istället kunnat bidra till ett mer varierat landskap för de digitala kortspelen men Fable Fortune lånar istället nästan hela sin grundidé från ett annat lir.

Fable Fortune
Den där mysiga Fable-känslan är perfekt inramad.

Detta bidrar såklart till att de som spelat Hearthstone: Heroes of Warcraft tidigare lätt kommer in i Fable Fortune, men frågan är om de stannar kvar nog länge för att göra skillnad för Flaming Fowl Studios framtida framgång. Det givna betet vi tydligt kan se gäller enbart Fable-fans och det är Musiken som spelas i bakgrunden, karaktärsdesignen på kort och hjältar samt spelets, förvisso intressanta, moralvalmöjligheter.

Fable Fortune har potentialen att bli ett av de stora digitala kortspelen, helt klart. Det flyter på bra, är charmigt och Fable-doftande, gratis att spela och har ett riktigt intressant moralsystem. Spelet finns till PC samt Xbox One, så de av er som är sugna på att lira kortspel på konsol (eller bara vill testa något nytt mellan Hearthstone: Heroes of Warcraft-matcherna) bör absolut kika närmare på Fable-seriens senaste pärla.

7 / 10
+
Härligt Fable-doftande, gratis att spela, kul moralsystem, barriärfunktionen är helrätt, ljuvlig design