Let Them Come

Let Them Come

Det är som att skjuta fisk i en tunna. Fast tunnan är en korridor på ett rymdskepp, och fisken är dödliga aliens som vill slita av din skalle...

Det händer ibland att vi får se en trailer till ett spel, eller får läsa dess beskrivning och det hela bara talar till oss. Let Them Come är ett sådant spel. Vi är rätt glada över att ha tagit en närmare titt på denna lilla pixelart-shooter.

Det är klart att folket på Tuatara Games älskar alienfylld science fiction, då Let Them Come är lite av ett kärleksbrev till genren, om det går att kalla den för det. Det finns lite av en story i spelet, gömd bland massa menyer som du får leta dig igenom om du orkar, men annars så är spelets premiss väldigt enkel, du är den sista försvarslinjen mot en tillsynes oändlig våg av utomjordiska bestar. Det är i stort sett allt, men man kan inte begära att ett spel gör allt för mycket mer än vad den lovat för en femtiolapp.

Allt av spelets action utspelar sig i korridorer (bakgrunderna ändras, men korridoren är i stort sett samma), där utomjordingarna springer från höger till vänster, medan vår ärrade soldat, skyddad av några sandsäckar och beväpnad med maskingevär, gör allt för att stoppa den utomjordiska horden. Det är en ganska smal korridor, men de små satarna har inget emot att klättra på väggar och hänga ifrån taket, så det finns alltid orsak att höja och sänka siktet.

Den egendomliga grafiska designen är härligt responsiv till de kulor som far över skärmen, pixelerat blod av olika färger skvätter ner korridorens väggar ganska friskt, små facehugger-liknande rymdisar exploderar när de kommer i kontakt med välriktade skott. De fiender som lyckats ta sig förbi din vägg av bly och eld kan alltid elimineras med ett vältajmat hugg med din rediga stridskniv. Senare kan du även låsa upp granater om du behöver något för att rensa upp större grupper av fiender på en gång.

Let Them ComeLet Them Come
Grafiken är härligt retromysig och snygg.

Allt eftersom du spenderar ammunition och mejar ner fler och fler utomjordingar, så får du krediter som du kan använda mellan anfallen. Du kan spara ihop och köpa kraftfulla nya förmågor eller spendera dina krediter på mer ammunition. Det finns passiva hjälpmedel, som mer hälsa och bättre vapen. Det finns bland annat en uppgradering som förvandlar ditt maskingevär till mer av en hagelbrakare. Utöver det finns det även olika uppgraderingar till både granater och ammunitionen du använder, däribland pansarbrytande och exploderande skott. När du låst upp det du vill ha (om du råkat köpa något du märker att du inte använder så värst mycket så kan du alltid returnera uppgraderingen och få tillbaka dina krediter) så får du bege dig ut till din post igen för att invänta nästa våg.

Dessa obevekliga utomjordingar slutar inte att komma förrän de tagit sig förbi ditt skyddsverk och smaskat på ditt innanmäte. Det finns några drastiska höjningar av svårigheten i spelet, men de är ganska tydligt planerade. Då du kan ändra dina färdigheter och uppgraderingar mellan varven, så kan du alltid försöka anpassa dig bäst du kan till kommande vågor av fiender och ruggiga bossar.

Let Them Come
Det skjuts en hel del i det här spelet. Tänk Gears of War 2, fast med 192 000 gånger fler kulor.

Du kan alltid spara dina krediter, vänta tills det dyker upp någon ny bonusförmåga (som det gör lite då och då), och sen spendera rubbet på ammunition och försöka hålla ut en längre tid. Vår favoritbonus var den lilla drönaren som dubblade vår eldkraft, och därigenom gör några av de mer utmanande stunderna lite mer hanterbara. Du kommer avancera igenom spelet i en ganska stadig takt, och varje gång du dör (vilket lär bli ganska ofta) så behöver du endast spela om den fiendevågen du befann dig på, något som verkligen håller tempot uppe.

Let Them ComeLet Them ComeLet Them Come

Pixelartdesignen är snygg nog att kompensera för de begränsningar de medförde spelet, och vi njöt helt klart av några av de mer färgglada kreationerna vi stötte på under spelets gång. Även spelets soundtrack är riktigt bra och ordentligt dunkande, och vi uppskattade dess effekt på spelandet, trots att det inte är något vi alltid är ute efter. Du kan faktiskt låsa upp ny musik under spelets gång, så om du har alla uppgraderingar du vill ha och all ammunition du behöver, så kan du köpa lite nya låtar.

Överlag så gillade vi Let Them Come. Spelet är ganska begränsat i sin omfattning, men likt korridorerna du försvarar, så är spelar den smala fokusen inte roll, då allting fungera som det ska. Det finns även sma designval som ser till att det hela inte blir för repetitivt. Spelet är ingen klassiker, och vi kan inte rekommendera den till absolut alla, men om det låter lockande att meja ner pixelart aliens i en korridor, och du har några slantar till övers, så lär du inte bli besviken på Let Them Come, dess begränsningar inräknade.

6 / 10
+
Snygg och reaktiv pixelart, skapligt utföring av simpel idé