Golf Story

Golf Story

Ett rollspel med golf som tema, kan det verkligen vara något? Jonas Mäki hävdar iallafall det och tycker australiensiska Sidebar Games tagit moderatbandyn till nya höjder...

Det dräller inte precis av sportspel främst inriktade på story, men redan i titeln röjer Golf Story att det är precis vad det handlar om. Ett äventyr centrerat kring just golfande. För mig som är ointresserad av alla former av golf utom den mest pliktskyldiga minigolfen sommartid, är det på pappret ungefär så ohett som ett spel kan vara, men lyckligtvis har det där pappret fel, för det här är ett skitbra spel som på ren charm, variation och humor har fått mig att sitta klistrad vid min Switch de senaste dagarna.

Vad utvecklarna gjort är att skapa en tämligen unik värld där allt kretsar kring golf, det finns inga problem som inte kan lösas genom att slå några välriktade bollar. Jag kommer snabbt på mig själv med att tycka att det är vanvettigt spännande att välja mellan underskruvar, rullchippar och olika klubbor för att rädda barn på drift i krokodilfyllt vatten, assistera en arkeolog att gräva fram reliker med min sandwedge, hjälpa fåglar att få upp ägg i sina bon och besegra zombies som hotar världen (eller åtminstone golfbanan).

Golf Story
Grafiken påminner om den vi senast såg i Stardew Valley, och sämre förebilder än så kan man naturligtvis ha.

Det här kan man naturligtvis inte ta seriöst, och lyckligtvis är det heller inte meningen att vi ska göra det. Utvecklarna, australiensiska Sidebar Games, vet precis hur löjlig grundpremissen är och de lattjar därför hejvilt med det och fyller äventyret med en hel del humor. Allt tar sin början när vår protagonist som barn är ute och golfar med sin far och får höra att han har framtiden för sig i sporten. Men som med de flesta andra blir det inte som man tänkt sig som barn och att kunna försörja sig på sport är få förunnat. Hoppa 20 år fram i tiden och vi möter vår protagonist igen, där han bestämmer sig för att förkasta allt och göra ett sista seriöst försök igen att bli golfproffs.

Något du direkt kommer reagera över när du startar spelet är grafiken som är vackert pixlad och färgglad. Tänk Stardew Valley för att få en uppfattning om vad som väntar dig. Det här bidrar såklart till den retrokänsla som överlag präglar spelet med dialog i pratbubblor och en uppmaning att klicka på buskar och liknande för att eventuellt hitta lite pengar. I takt med att du lyckas utföra uppdrag får du dessutom erfarenhetspoäng som du sedan portionerar ut i olika golffärdigheter. I grund och botten påminner det mycket om just klassiska pixelbaserade rollspel, men med just golf som tema istället för en ung kille med världens öde på sina axlar.

Golf StoryGolf Story
Överallt finns sidouppdrag att göra, inte sällan med en humoristisk touch.

Spelvärlden är hyfsat stor och innehåller totalt åtta golfbanor att utforska, alla med olika teman som urtid och vinter. De är att betrakta som mindre rollspelsvärldar och fyllda med sidouppdrag och småsaker att hitta, vilket också är spelets behållning. Huvudstoryn fungerar mest som övergripande klister för att hålla ihop spelet och förklara avancemanget, och sedan står det mig fritt att hitta på hyss runtomkring. Jag är en sådan där som gärna vill finkamma allt när jag spelar, och gör man det tar det rejält med tid för det finns mycket att upptäcka.

Just upptäckandet i kombination med pengar och erfarenhet gör det svårt att lägga Golf Story ifrån sig. Jag är aldrig längre än några futtiga sekunder från att hitta ett nytt pussel, sidouppdrag, kunna köpa ny utrustning eller förbättra mina egenskaper. Det är ett konstant belönande av mig som spelar, dessutom är variationen otroligt bra med tanke på temat.

Golf StoryGolf Story
Räkna inte med överdrivet mycket traditionellt golfande. Golf Story bör snarare jämföras med klassiska japanska rollspel.

Inget av det här skulle dock hålla särskilt länge om det inte vore roligt att spela. Det ska naturligtvis direkt sägas att Golf Story inte är någon simulator, men med det sagt så finns det fortfarande ett föredömligt speldjup, som dessutom pressar mig att göra saker jag normalt inte gör i golfspel. Det är sällan jag måste studsa bollar mot sköldpaddor i EA:s PGA-serie, till exempel. De som spelade första Mario Golf för drygt tjugo år sedan, kommer säkert mycket kännas bekant spelmässigt, men jag gissar att det är försvinnande få av er som läser som har den erfarenheten.

I grund och botten handlar det om tre knapptryck för att slå ut bollen sedan du valt klubbor och riktning. Ett för att starta din swing, en för att tajma styrkan i slaget och en för precisionen. Sedan är det bara att vänta och se var bollen landar. För att summera är det ändå tillräckligt med finesser för att jag ska känna mig utmanad genom hela äventyret. Men helt perfekt är det tyvärr inte. Jag tycker spelkontrollen är lite fladdrig mellan klubbyten och riktning för slaget, vilket gör att det mellan varven väljs en järnsexa istället för att siktas mer åt det håll jag vill. Det finns heller inte möjlighet att se hela området där jag spelar ovanifrån för att jag ska förstå var jag bör placera min boll inför nästa slag. Petitesser, men ändå värt att nämna.

Golf Story
Upp till 20 timmars speltid finns att hämta för den som verkligen vill göra allt. Och då har du ändå kvar multiplayer efter det mot vänner med varsin Joycon.

En sak jag vill slå ett slag för är alla de personer du snubblar över i äventyret, där din rival Lara lyser allra klarast. Det är en tjej med ett till synes aldrig sinande självförtroende och en swing som slår det mesta (på ett negativt sätt). Här finns även otaliga andra sidopersoner och de säger alltid precis lagom mycket för att det aldrig ska kännas opersonligt, utan är hela tiden en levande värld fylld av folk.

Att spela igenom Golf story tar modiga 15-20 timmar. För mig tog det närmare sistnämnda, men då tycker jag mig ha hittat det mesta också. Under hela tiden jag spelat har äventyret varit mycket underhållande, bjudit på flera skratt, fått mig att lägga pannan i djupa veck över utmaningarna samtidigt som jag myst åt grafiken och designen. Dessutom finns ett mer avskalat läge om du vill lira med en vän. Musiken är i anonymaste laget och speldjupet matchar inte "riktiga" golfspel, men sammantaget är detta ännu en fullträff till Switch (vågar jag rent av säga en hole in one?), och ett spel du absolut bör skaffa oavsett golfintresse.

8 / 10
+
Väldigt varierat, lagom djupt spelsystem, mycket intuitivt, massor att upptäcka, härlig design, charmig spelvärld, originellt upplägg