Lawbreakers

Lawbreakers

Cliff Bleszinskis arenaskjutare är äntligen här och Kim har utforskat hur det egentligen är att panga motståndare i viktlöst tillstånd...

Cliff Bleszinski är en snacksalig herre med riktigt fina meriter. Alla känner såklart till Gears of War och när det blev känt att Cliffy skulle lämna Epic Games för att grunda en egen studio och börja pula med en ny titel var det många som förutspådde att det skulle komma att bli något innovativt. När det vi känner till som Lawbreakers idag visades upp för första gången, där för ett par år sedan under namnet Project Bluestreak, pratade Cliffy mycket om rörelse, snabbhet och att du som spelare konstant ska kunna avfyra ditt vapen, oavsett hur du rör dig. Den visionen är helt utan tvekan intakt och väl implementerad i Lawbreakers. Välkommen till den gamla skolans arenaskjutare år 2017...

Föreställ dig det här: Du tar en del Quake, en halv skopa Unreal Tournament, två kryddmått Shadowrun, en skopa Destiny och två matskedar Overwatch. Mixa alltihop och höj tempot med ungefär 100% och baka skiten i ugnen på 12 000 grader. Det är Lawbreakers. Det här med hjältebaserade spel är onekligen superhett just nu och det kommer inte gå att prata om Lawbreakers utan att dra paralleller till genrens stora gigant, Overwatch. Det går absolut att argumentera för att de inte alls är särskilt lika eller är ute efter att uppnå olika saker men spelen tävlar om samma publik och fungerar på liknande sätt. Dock betyder inte det att Lawbreakers saknar sin egen identitet, inte alls - snarare tvärtom.

Precis som i alla klassbaserade spel gäller det att hitta en karaktär som kompletterar din spelstil. I Lawbreakers finns det totalt nio klasser just nu (men karaktärerna ser olika ut beroende på om du spelar som Law eller Breaksers) där alla har olika styrkor, svagheter och sätt att ta sig runt på kartan. Jag fastnade direkt för Vanguard-klassen som kommer bestyckad med en otroligt dödlig minigun (som låter som en motorsåg när den laddas om) och en jetpack som gör att jag bokstavligen kan flyga runt kartan och prygla alla som står i vägen. Alla klasser har tillgång till olika förmågor och en superattack. Vanguard-klassens variant heter "Starfall" där man mosar motståndare med extrem kraft och samtidigt skapar en bubbla utan gravitation i närområdet. Ytterst köttigt och extremt tillfredsställande.

Resten av klasserna är ungefär vad du kan förvänta dig av speltypen. Det finns stora åbäken som är något långsammare, snabba lönnmördare med dubbla svärd och egentligen allt däremellan. Även om många egenskaper kan liknas vid dem i andra spel känns inte rollerna lika definierade och avgörande som i exempelvis Overwatch. Visst finns det alltid fördelar av att ha en "healer" med på laget men matcherna står och faller inte på hur det är sammansatt, inte under de jag har spelat i varje fall. Med det sagt är klasserna så pass olika att du borde kunna hitta någonting som passar dig och din spelstil sedan tiden kommer utvisa om det finns kombinationer av klasser som dominerar mer än andra.

Spelmekaniskt fokuserar Lawbreakers på snabbhet och navigation. Alla klasser har olika hjälpmedel för att ta sig fram i form av olika jetpacks, dubbelhopp, teleporteringar och praktiskt taget alla andra sätt som är fysiskt omöjliga. Det känns som att de snabbare karaktärerna har klara fördelar i många av Lawbreakers olika spellägen där det oftast handlar om att förflytta sig på snabbast tänkbara sätt över kartan för kirra sig fina poäng åt sitt lag. På tal om spellägena är det faktiskt en positiv överraskning att det inkluderas så fyra stycken direkt från start som alla är roliga att spela. Det som finns är: Uplink, Blitzball, Turf War, Overcharge. Gemenast för alla fyra är att det är spellägen som är målbaserade på ett eller annat sätt.

Overcharge går ut på att laget ska hämta ett batteri och ta med det tillbaka till sin hembas. Där gäller det att försvara det medan det laddar och det andra lagets uppgift är såklart att försöka sno åt sig batteriet och göra samma sak. Det intressanta är att batteriet behåller sin laddning om motståndarlaget lyckas ta det vilket såklart förkortar tiden det tar för dem att lyckas få poäng. I Blitzball gäller det att hämta en boll (som normalt dyker upp i mitten av kartan) och sedan ta den till motståndarens mål. Simpelt och ganska självklart. Turf War är Lawbreakers zonkontroll-läge och fungerar ungefär som du förväntar dig. Uplink-läget påminner i mångt och mycket om Overcharge. Det är fyra adrenalinfyllda spellägen som alla roar på olika premisser. Jag saknar dock verkligen dödsmatcher, både för den ensamma spelare och för lag. Det känns som en riktig miss att inte ha det inkluderat från början. Att det dessutom saknas ett rankat spelläge känns lite trist, även om det säkerligen inkluderas vid något tillfälle.

Lawbreakers
Lawbreakers påminner såklart en hel del om både Unreal Tournament och Overwatch.
LawbreakersLawbreakers
Tempot är smått hysteriskt och det krävs ett par timmar för att verkligen vänja sig.
Lawbreakers
Lawbreakers är snyggt ur ett tekniskt perspektiv men designen känns generisk och händelselöst tråkig.

Vad är det då som ska få Lawbreakers att stå ut från den mättade marknaden som genren numera tillhör? Inte särskilt mycket egentligen. Spelet marknadsförs med sloganen "Gravity - Defying - Combat" vilket i slutändan tyvärr står sig som lite av en gimmick. Alla spelets sju kartor har ett ställe som saknar gravitation (oftast i mitten av kartan) där striderna blir kaotiska. Genom att hålla in hoppknappen kan du alltså sväva omkring fritt och visst ser det coolt ut. Du kan även använda ditt vapen för att skjuta bakom dig och på så sätt få upp fart, eller träffa någon stackare som stalkar dig. Det är inte det att de är tråkigt på något sätt men dessa delar definierar inte nödvändigtvis inte kartan eller lägger till något vidare spelmässigt djup i min åsikt.

Det känns balanserat men i direkt kontrast till Overwatch spelar det praktiskt taget ingen roll vilken karaktär jag väljer (som sagt) och här i tror jag Lawbreakers är sin största fiende själv. Det kommer dras paraleller till Overwatch, och det är inte särskilt märkligt egentligen. Lawbreakers känns och spelas däremot mer som Unreal Tournament på steroider. Det är snabbt, frenetiskt och hänsynslöst, visst kan man säga samma sak om Blizzards omåttligt populära spel men det här är flera nivåer över det. Problemet är att där Overwatch är proppat med personlighet är Lawbreakers för det första en rätt intetsägande titel och ser det fruktansvärt generiskt ut. Jag är definitivt inget större fan av den design som de har valt att gå på här och den tar ytterligare bort på känslan av att klasser spelar någon roll eftersom det är svårt att urskilja vem som är vem i spelet och kontra korrekt.

Det som Lawbreakers lyckas väl med är den tekniska biten. Jag har spelat PC-versionen i 4k och olåst bilduppdatering och stornjutit varenda sekund av läcker grafik, designen till trots. Det är hutlöst snabbt men samtidigt oerhört responsivt och proppat med inställningsmöjligheter för att alla ska kunna skräddarsy efter eget tycke och smak. Även nätverkskoden har fungerat väl för, trots att det har rapporterats om lågt spelarantal har jag inte haft några problem med att hitta matcher och väntetiderna har aldrig varit särskilt långa innan en mach har startat. Vapen- och granatljud har bra tryck i sig och är tillräckligt distinkta för att bidra till den audiovisuella upplevelsen, det negativa jag har att säga om ljudet i övrigt är den rätt tröttsamma dude-bro-attityden som befläckar många av spelets karaktärer.

Bör Lawbreakers jämföras med Overwatch? Ja, definitivt. Är de båda spelen lika varandra? Nej, egentligen inte. Där det förstnämnda handlar mycket om lagkomposition och att uttnytjja karaktärer och synergieffekter handlar Lawbreakers om ren och skär köttighet. Hur snabbt kan du ta dig runt kartan och hur många du kan döda på vägen. Jag har haft ordentligt jäkla skoj under mina timmar med spelet, det är svinigt snabbt, köttigt, snyggt och tillfredsställer den delen av mig som saknar den gamla skolans flerspelarbataljer. Den låga prislappen känns bra och hade det bara funnits riktiga dödsmatcher och ett rankat spelläge hade betyget hamnat en pinne högre. Lawbreakers är ett bra spel som roar på simpla premisser, helt enkelt.

7 / 10
+
Snabbt och frenetiskt, snyggt rent tekniskt, stort utbud av klasser och kartor, vettig prisbild