Svenska
Gamereactor
recensioner
Get Even

Get Even

En tonårsflicka som kidnappats, en gruffig säkerhetschef i jakt på svar och psykadeliska mentalsjukhus där gränsen mellan fantasi och verklighet suddas ut. Detta är Get Even...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

När chefredaktör Hegevall meddelade att Get Even till Playstation 4 var på väg hem till mig för recension visste jag i ärlighetens namn inte vad jag skulle vänta mig. Det är sällsynt att något som landar på mitt bord för omdöme är okänt för mig, åtminstone när det handlar spel på konsol. Jag hade hört titeln nämnas i omgångar i nyhetsbrev och liknande men jag såg en trailer först några dagar innan jag fick hem det. "Det ser ut som en sorts andlig uppföljare till Condemned: Criminal Origins", tänkte jag förnöjt. Jag gillade ju det spelet när det begav sig. Det dröjde dock inte länge innan jag fick det klart för mig att det inte är särskilt likt Condemned alls - inte om man ser bortom spelets yttre.

HQ

Istället har Get Even bra mycket mer gemensamt med så kallade "walking simulators" som Gone Home och Firewatch. Spelglädje har kastats åt sidan till förmån för att berätta en historia och för det allra mesta handlar Get Even om att granska dina miljöer i jakt på ledtrådar och läsa journaler, e-post och andra textbaserade material för att hjälpa dig att komma underfund med din situation. Från och till kommer spelet presentera ett och annat pussel för dig att lösa för att komma vidare; det kan handla om att leta efter upplåsningskoder med ultraviolett ljus, använda din telefons värmekamera för att följa en elledning till sin kraftkälla eller omfördela ström så att du kan bruka en hiss.

Det finns också, till skillnad från i de flesta titlar i sin genre, strider medelst skjutvapen - mest troligt för att försöka attrahera en bredare publik. Det känns nämligen aldrig som att dessa bataljer varit något som utvecklingsteamet hos The Farm 51 varit passionerade över, utan snarare något de inte haft modet att exkludera. Vapenutbudet är, för det första, gravt hämmat där det enda ordentligt intressanta skjutdonet är en puffra de kallar "Corner Gun". Det är ett "fodral" som du kan fästa vanliga vapen i som sedan kan vridas i en 90-gradersvinkel åt antingen höger eller vänster, vilket gör det lätt som en plätt att skjuta fiender i pannan utan att ens visa dig runt hörnet. Det är dock inte ofta du ens har tillgång till denna manick, så den behandlas knappast som Crytek behandlar nanodräkten i Crysis-serien.

Detta är en annons:
Get Even
Den som förväntar sig något i stil med Condemned: Criminal Origins från Get Even lär lämnas besviken.

För det andra känns spelet överlag grymt stelt. Fiender reagerar inte naturligt på att bli träffade av din eldgivning, vilket blir ett hinder för spelarens egna tillfredsställelse i att engagera sig i striderna. Denna stelhet sträcker sig även till spelaren själv - bara att röra sig känns obehagligt. Get Even spelas i förstaperson och kameran guppar, som för att simulera att din karaktär bokstavligen sätter ena foten framför den andra. Jag upplevde det som... knöligt, och spelet höll mig ständigt på gränsen till att börja bli illamående - något som inte hänt mig i något spel utanför virtual reality-sfären.

Spelet har, till råga på allt, en underlig relation till öppen konflikt. Under många delar av spelet blir jag direkt avskräckt från att döda fiender av min följeslagare Red, som agerar diffus guide genom röstkommunikation. "How typical of you to always resort to violence", säger han nedlåtande när jag avlossar min ljuddämpade 9mm-pistol i en intet ont anande vakt. Istället vill Red (eller rättare sagt spelutvecklarna) att jag ska vara diskret och förhålla mig till Get Even som ett stealth-spel.

Get Even
Get Even övertygar inte på många plan men det har åtminstone vacker, tungt fioldriven musik.
Detta är en annons:

Det i sig är inget problem för mig. Jag älskar att smyga mig igenom spel. Jag älskar serier som Metal Gear Solid och Splinter Cell och jag anammar ofta en mer diskret spelstil i grejer som Deus Ex och Dishonored. Men i Get Even finns inte det spelmekaniska underlaget där för att göra smygandet roligt (precis som det inte gör för skjutandet heller). Det finns inga sätt att knocka fiender utan att döda, inga bedövning- eller elpistoler och dina rörelsers klumpiga natur gör det svårt att pålitligt kräla förbi dem.

Get Even är en rätt desorienterande upplevelse från början till slut. Inte bara för att storyn (som jag kommer till) är berättad smått ur sekvens i Memento-manér, utan även för att bandesignen är rörig och ditt övergripande mål är otydligt. Interiörerna är ett enda virrvarr av bruna, illa belysta rum som ser likadana ut och utomhusmiljöerna saknar ofta landmärken som sticker ut. Det finns här även ett par osynliga väggar. För att vara ett linjärt spel som i princip består av en serie av korridorer känner man sig förvånansvärt ofta vilsen och förvirrad. Sedan är bilduppdateringen instabil (vilket inte hjälper det redan tryckande obehaget) och grafiken är aldrig mer än godkänd. Get Even är knäckande monotont, både sett till estetik och spelmoment.

Get Even
Get Even tog ungefär nio till tio timmar att spela klart och spelkonceptet håller inte så länge. Det finns en anledning till att Gone Home är en och en halv timme långt.

Storyn är det enda i paketet som håller duglig klass, men är tyvärr inte tillräckligt bra för att rädda upplevelsen. Spelaren axlar rollen som Cole Black, en klyschigt hårdkokt brittisk säkerhetschef med ett tvivelaktigt förflutet och en ohälsosam relation till alkohol och dödligt våld. Det hela börjar med en scen där Black smyger sig in i en smutsig lagerlokal för att hitta en kidnappad flicka och det dröjer inte länge innan han hittar henne, fastspänd i en stol med en tidbomb tickandes. Hur händelsen slutar får vi inte riktigt veta, och plötsligt finner vi oss ofrivilligt i en sorts simulation - ett återberättande av förlorade minnen med syftet att få reda på hur denna unga kvinna hamnade i sin prekära situation.

Red, som jag nämnt, är personen som håller Black fången i simulationen och det är alltså han som muntligt guidar dig genom resans gång. Vem han är, vad hans motivationer är och vad han har för relation till Black vet vi inte. Än mer förvirrande blir det när tonen ändras titt som tätt. I ena stunden känns det som att jag tar del av en deckare á la film noir, i nästa befinner jag mig i en lökig skräckfilm, försiktigt travandes i ett till synes hemsökt mentalsjukhus proppat av mordiska patienter och levande skyltdockor. Blott minuter senare bevittnar jag ett lätt pretentiöst berättat familjedrama som rör vid svårigheterna i föräldraskap, utmaningarna i att balansera familjeliv och karriär och gammal hederlig otrohet.

Get Even
Get Even säljs för ungefär hälften av vad ett AAA-spel kostar, men det är ändå svårt att motivera ett köp, tråkigt nog.

Get Even demonstrerar ständigt en vägran att bestämma sig för vad det vill vara samt vilka teman de vill utforska och de olika beståndsdelarna som utgör spelets narrativ skär sig som olja och vatten. Även såhär i efterhand är det svårt för mig att pussla ihop händelserna för att bilda en mental röd tråd och även om berättelsen blir tillräckligt intressant mot slutet för att jag ska orka mig igenom hela spelet för att se upplösningen kan jag inte riktigt se vilka poänger manusförfattaren ville lägga fram. Det sker ett märkligt skifte i upplägg och perspektiv lite mer än halvvägs igenom spelet och den andra halvan får den första att kännas meningslös, hur strukturellt okonventionellt spelet än må vara. Det är synd, inte minst eftersom att röstskådespelarna faktiskt gör väl godkända prestationer i sina roller.

Och det är kanske detta som skadar spelet mest. Det är aldrig kul att spela, det känns obscent utdraget och det ter sig klumpigt och sorgligt oslipat mekaniskt - men mest förödande är det kanske att berättelsen aldrig fick grepp om mig. När ett spels primära sätt att låta spelaren engagera sig är att låta denne knyta ihop story-trådar måste den storyn vara fängslande redan från start. Jag kan inte rekommendera Get Even till någon av de tilltänkta målgrupperna. Det duger inte som ett actionspel, det är bara stundtals ett skräckspel (och då begränsat till ett oerhört ytligt sådant) och som äventyrsspel fokuserat på berättande ligger det alldeles för långt efter förebilderna. Tyvärr...

HQ
04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+
Vackert melankoliskt soundtrack, bra röstskådespel
-
Ytligt implementerade strider, klumpig kontroll, svårföljd och poänglös berättelse, desorienterande design, frånstötande grafik, illa rimmande tonskiften
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

5
Get EvenScore

Get Even

RECENSION. Skrivet av Oliver Thulin

En tonårsflicka som kidnappats, en gruffig säkerhetschef i jakt på svar och psykadeliska mentalsjukhus där gränsen mellan fantasi och verklighet suddas ut. Detta är Get Even...

0
Platserna du får besöka i Get Even

Platserna du får besöka i Get Even

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Det unika Get Even, utvecklat av The Farm 51 och utgivet av Bandai Namco, släpptes för en månad sedan och fick ganska blandade betyg. Nu har de släppt en ny trailer för...

0
Gamereactor Live: Upplev Get Even-skräcken

Gamereactor Live: Upplev Get Even-skräcken

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Efter en försening på grund av det tragiska terrordådet i Manchester har nu Get Even äntligen släppts. Dess originella upplägg med flera sorters spelmekanik och koncept...



Loading next content