Old Man's Journey

Old Man's Journey

Teamet bakom Secrets of Rætikon är tillbaka med ett av årets hittills mysigaste äventyr

Jag tror att Old Man's Journey är det snyggaste spelet jag någonsin sett, alla kategorier. Faktiskt. Det finns egentligen inget annat sätt att säga det på. Estetiskt - är detta ett mästerverk. Handmålat och designat på ett sätt som för tankarna till såväl Fantastic Mr.Fox som till barndomens bästa Jan Lööf-böcker. Det finns en värme, charm och originalitet i de miljöer som den gamle farbrorn rör sig genom, som jag anser vara fullständigt fantastisk. Att spelet som sådant dessutom är suveränt, är bara en bonus.

Old Man's Journey

Old Man's Journey handlar om saknad, kärlek, om ånger och om döden. Precis som i det fantastiska Night in the Woods har utvecklarna Broken Rules byggt en saga proppad med vuxna teman och ämnen förpackat som en barnbok och kontrasten där i mellan är lika ljuvligt effektiv här, som i Alec Holowka och Scott Bensons hyllade indiepärla.

Old Man's Journey
Designen i det här spelet är fullständigt förkrossande superb. Otroligt vackert och stämningsfullt.

Jag hade inte hört ett enda ord, inte läst så mycket em en textrad om det här spelet innan jag började lira. Vilket i stort sett aldrig händer mig nuförtiden. Jag kikade igenom Appstore (finns även till Google Play) i jakt på en app som kunde hjälpa mig att omvandla amerikanska mått till det metriska systemet när jag fick syn på den lilla ikonen föreställande farbrorn i Old Man's Journey. Det hade släppts bara någon timme tidigare och kostade 50 kronor, något som jag slantade upp samma sekund som jag såg den första bilden från äventyret. Lite drygt två timmar senare bevittnade jag slutsekvensen och kände mig sorgsen och lycklig, på samma gång. Utan ett enda skrivet ord eller en enda replik, lyckas det här lilla smartphone-spelet berätta en gripande saga om saknad som jag vill applådera både hårt och länge.

Old Man's Journey
Kullarna som utgör miljöernas uppbyggnad går att flytta upp och ned.

Spelmekaniken är unik och ofta lysande genomförd. Världen ser tvådimensionell ut men varje del av bakgrundens mark går att flytta vilket gör att farbrorn kan hoppa in i bilden (i flera lager) för att på så sätt navigera sig igenom omgivningarna. Han hoppar in och ut ur miljöerna på ett sätt som känns spännande och finurligt och längre fram i spelet blir det under vissa stunder riktigt klurigt där man måste pussla ihop miljöernas olika plattformar på ett sätt så att får och andra passerande djur inte blockerar farbrorns väg.

Old Man's Journey
Barättandet sker mestadels genom mellansekvenser bestående av bilder och musik.

Med jämna mellanrum berättas en saga om hur farbrorn träffar sin fru i form av underbart vackert tecknade bilder som dröjer sig kvar. Musiken som kompar dessa sekvenser är briljant och i samma stund som jag når slutet och inser vad farbrorns långa resa (genom lummiga skogar, pittoreska byar, hamnar, regndränkta åkrar, över hav och under vackra broar) handlat om - är det inte långt ifrån att jag fäller en liten tår.

Old Man's Journey
Tåg, bil, båt och luftballong hjälper farbrorn att nå sitt slutmål.

Old Man's Journey är superbt. Ett litet anspråkslöst och unikt pussel proppat med karaktär och originalitet.