Mario Sports Superstars

Mario Sports Superstars

Vi har spelat en riktigt underlig blandning sporter i Mario Sports Superstars och satt betyg...

Så var det dags igen, Mario och hans vänner ska ännu en gång tävla om glänsande guldmedaljer i diverse sportgrenar. Mario har hunnit kamma hem otaliga medaljer och troféer genom åren, trots att han totalt tappat formen emellanåt (som under Mario Sports Mix-eran). Vårt första intryck av Mario Sports Superstars fick oss att undra på om titeln skulle visa sig vara ytterligare en oturlig blandning av helt fel ingredienser, likt Mario Sports Mix, istället för en arkadig sportsuccé med den mustaschklädde rörmokaren och hans vänner i huvudrollerna. Efter att ha spelat en tid har vi konstaterat att Mario, återigen, är ur form. Tyvärr...

Mario Sports Superstars är bämligen en klent balanserad, förvirrande, underlig röra av spellägen och speltyper. Även om det faktiskt blir bättre ju mer tid man lägger på att lära sig allt som krävs för att lyckas (och även om spelet är roligare när det spelas med vänner) har vårt första, oroväckande intryck visat sig stämma spelet igenom.

Fotboll, en av grenarna i denna femkamp, är rejält bristfällig. Vi har fortfarande svårt att förstå varför Nintendo inte bara importerade den klart bättre formeln från Next Level Games pärla Super Mario Strikers. Istället valde de att skapa en klumpig, blek och rentav tråkig tolkning av sporten som sådan. Hade de bara fått bra ordning på just denna gren hade hela paketet varit rejält mycket mer intressant, speciellt för europeiska spelare.

Fotbollsläget ser även rejält mycket mer detaljerat ut än vad det faktiskt är tack vare olika formationer, kaptener och fulla 11-mannalag, men när grenen faktiskt spelas så tappar detaljrikedomen något enormt. Brister som stel styrning, robotliknande animationer, usel artificiell intelligens och krockande spelare med horribel bollkontroll uppenbarar sig och är svåra att bortse från. Alla dessa nämnda brister syns än tydligare när du spelar mot datorstyrda motståndare och det hjälper inte att spelets turneringsläge, som inte är så speciellt från början, spelas i långa (långa) matcher per automatik. Dessa utdragna matcher resulterade i höga poäng men gav oss ingen glädje alls i slutändan, lyckan efter att ha gjort mål blev även den nedtonad.

Kameran är heller inte flexibel nog, och spelarna kan blanda ihop sina spelare vilket skapar stor förvirring (du spelar med diverse fotsoldater från Mario-universumet (Koopas och Toads) men både dina och motståndarens ser emellanåt likadana ut, helt utan distinkta skillnader). Hur du rör dig på planen är otroligt begränsat och superskott är heller inget storslaget. Mario Sports Superstars erbjuder heller inte ett enda minispel för någon av grenarna.

Kvaliteten och nära på allt som gör Mario Sports Superstars kul har tryckts in i grenarna tennis och golf, men detta är knappast oväntat. Båda dessa har kopierats rakt av från Mario Tennis Open och Mario Golf: World Tour, de två hyfsade 3DS-liren från Camelot Software. De är, självklart, långt från identiska gällande innehåll (det finns färre events och inga extra aktiviteter), men grundformeln och spelmekaniken/upplägget fungerar exakt lika bra.

Slutligen kommer vi till baseball och hästkapplöpningen. Dessa två är överraskande välgjorda och bjuder, oväntat, på mer djup än fotbollen. Vi ogillade baseball-lägets implementerade knapptrycknings-lagg, men utöver det är läget en riktigt bra tolkning av en sport så älskad i Japan och USA. Som med delarna som utvecklats av Camelot, så är det här det verkligen syns att Bandai Namco, som fick in en riktig home-run med släppet av Gamecube-liret Mario Superstar Baseball, hållit i tyglarna.

På ett liknande sätt försökte de japanska utvecklarna använda sig av erfarenheten från Final Furlong-serien och implementera detta i hästkapplöpningsgrenen, men ska vi vara ärliga når den (trots att det är tydligt att mycket jobb lagts ned på denna gren och den faktiskt är riktigt välgjord) inte upp till den hutlöst roliga arkadversionen med dess rappligt skrattframkallande plastponnys.

Mario Sports Superstars är inte dåligt, det är faktiskt helt okej. Men det är samtidigt en konstig häxbrygd av osammanhängande ingredienser och diverse rester från tidigare spel som slungats ihop kanske lite väl snabbt. Köp det inte för fotbollsläget, inte ens om du letar efter en andlig uppföljare till Strikers. Har du däremot inte lirat Camelot-spelen innan men vill testa ett par av dem och samtidigt få några andra på köpet kan Mario Sports Superstars vara värt att kika närmare på.

Mario Sports SuperstarsMario Sports SuperstarsMario Sports Superstars
Mario Sports SuperstarsMario Sports Superstars
6 / 10