Steep

Steep

Ubisoft Annecy levererar extrem snowboard- och skidåkning till nuvarande generationens konsoler och PC, och det med besked. Men håller det efter att snöröken lagt sig eller bär det direkt av till After-skin?

Ubisoft Annecy har varit rätt osynliga fram tills nu. Visst, de har arbetat på etablerade spelserier såsom Assassin's Creed- och Splinter Cell, men det är först nu de har fått helt fria tyglar att utveckla något eget. Från en studio belägen i Frankrike där huvudkontoret är omgivet av berg liknande de vi hittar i spelet (inspirationen kom från vad?) får vi Steep, ett tillsynes generiskt snowboardspel. Jag, som anser att Snowbaord i spelform inte varit bra sedan EA Spots SSX 3, hade inga större förhoppningar på det och trodde att det skulle bli ett i mängden. Efter cirkus femton timmar erkänner jag. Jag hade fel.

Steep
Som namnet antyder kommer du stöta på många branta sluttningar.

Du iklär dig rollen som utövare av extremsport och får välja mellan åtta spelbara karaktärer, som alla ser ut som att de inte har några som helst problem med att kasta sig utför stup med 90 graders lutning. Spelet börjar med att du står uppe på toppen av "Point Percee" och blickar ut över de snötäckta topparna runt omkring dig. Längre fram har du en avsats och det dröjer inte länge innan du hoppat ut för den och är på väg nedåt.

Historien i Steep är kanske den mest basala på sistone - det handlar om dig och berget, och hur du skapar dig ett namn i allehanda filmer. Precis som jag kände med Dead Rising 4 så är det spelbarhet man fokuserat på här och ser man till spelets motto "Create your own ride", så har utvecklarna verkligen lagt vikt på hur du ska känna dig när du är ute och glider med snowboard och skidor. För här gäller det att via olika utmaningar bygga på ditt rykte (läs nivå) för att låsa upp ännu häftigare hopp och möjligheter till galna upptåg.

Steep
Världen upp och ned är... Upp och ned.

Det fina i Steep är att trots att vissa utmaningar inte låses upp förrän du nått en viss nivå, har du enormt mycket mark att upptäcka redan från start. En stor del av alperna ligger för dina fötter och där är det upp till dig vad som händer härnäst. Ska jag vara ärlig har jag spenderat mest tid med att bara glida och omkring och se om jag kunnat klara av det där hoppet utan att landa med ansiktet i snön. Och inte gjort den uppsjö av utmaningar som väntar.

Hur roligt det än är att glida runt, så lönar det sig att ta sin an dessa utmaningar (som kommer i olika former). Vilket går till som så att du får en startpunkt, en checkpoint längre ned och ännu en efter den. Passera genom tillräckligt många och du når mållinjen som när den passeras, belönar dig med diverse priser beroende på tid. Det härliga här är att du inte har en förbestämd bana att ta dig genom utan du är fri att ta vilken väg som helst. Spelet uppmuntrar dessutom till utforskning av okända områden då dessa kan innehålla platser av intresse. Det kan vara en utmaning, plats att starta från eller ett basläger. När du låst upp ett kan du med ett knapptryck teleportera dig dit. Bekvämt när du snabbt vill ta dig till toppen utan att köa i liften. Du hittar dessa genom att spana med kikaren när du står i backen, och vid varje upptäckt läggs platsen till på kartan.

Steep
Spelkontrollerna är när du lärt dig dem intuitiva och roliga.

När du är ute och åker loggas din färd kontinuerligt. Du kan när som helst dra upp kartan ("Mountain View") och se hur en tråd cirklar följt efter dig. Från det här läget kan du markera en cirkel och fortsätta färden därifrån, dela rutten som en utmaning eller spana in reprisen. Just delning och repris är också stora delar i spelets ambition att låta dig skapa din egen åktur. Och även fast spelet i nuläget inte innehåller ett videoredigeringsverktyg kan du under dina repriser flytta kameran någorlunda, justera hastigheten samt pausa och ta bort allt vad användargränssnitt heter - för äkta cinematiska bilder (majoriteten av den här recensioners screenshots är tagna med hjälp av det här). Kombinera denna funktion med din konsol/PC:s möjlighet till inspelning och möjligheten till skrytiga Youtube-klipp är lättare än någonsin.

Steep
Att knalla gör inte bara mer för motionen, du kan även nå ex antal vackra utsiktspunkter.

Värt att notera är att detta system med en cirkelsvans är väldigt effektivt, grymt beroendeframkallande, och raderar ut kravet att hoppa tillbaka flera minuter innan det där episka hoppet kommer. Om du vill kan du starta strax innan rampen... eller efter. Valet är ditt. Och med tanke på hur härligt det är att åka så tror jag att du inte kommer tröttna i första taget. Sen tillkommer även möjligheten att kliva av och vandra, vilket öppnar upp ännu fler möjligheter.

Tack vare att Go Pro varit med på ett hörn kan du även spela i Go Pro-vy, som inte bara är obehagligt utan också rätt så svårt. Utöver en logga uppe i ena hörnet finner du den även på viss utrustning, vilket tar mig till nästa aspekt - möjligheten att skräddarsy din karaktär. Ett brett utbud av jackor, byxor, hjälmar, pjäxor, fallskärmar, glidflygskärmar, ryggsäckar, glasögon, mössor..., jag i princip allt som en extremsportare i snö kan tänkas behöva, finns att tillgå och ju mer du spelar och ju högre nivå du når, desto mer låser du upp. Garanterad variation utlovas. Se bara till att inte skylta för mycket med hjälmen med tillhörande horn. Du kanske misstas för en ren vilket inte alltid är så bra...

Jag har spelat Playstation 4-versionen av spelet och jämfört med PC (spelade även lite av betan, på de högsta inställningarna), så håller det grafiska relativt hög standard. Nu är det så att bilder inte riktigt gör spelet rättvisa, då det ser mycket bättre ut i rörelse. Med det sagt så ser det under spel stundvis helt fantastiskt ut. Trovärdiga skuggor, överlag högupplösta och detaljerade texturer och framför allt - sagolikt ljus som när det landar på snön ger det snyggaste kristallglittret jag sett på länge. Med det sagt Kort sagt - i rörelse är Steep bitvis otroligt vackert oavsett vilken plattform du spelar på.

Steep
Att köra med konstant uppkoppling är ett av spelets största minus.

Ljudet däremot, är inte bara spelets mest lyckade komponent näst efter känslan, utan också bland det bästa jag hört i år. Alla som någon gång varit ute och gått, sprungit eller åkt i snö vet hur det känns och hur det låter. Jag har spelat med mina Turtle Beach Z60 och hörde det fylliga knastret när brädan långsamt gled framåt, vinandet när den nästan flög ovanpå lagret i backarna och knastret från kängornas tuggor i snötäcket. Sen har vi ljudet av vinden som, när du står och blickar ut över världen från ett av bergens många "drop zones", smeker öronen sekunderna innan fartvinden tar över - läskigt realistiskt och varierar beroende på omgivning. Utvecklarna pratade på förhand om att de ville ge vare berg sitt eget ljud och jag kan inte annat än att hålla med. De lyckades rejält. Steep kan mycket väl tävla i samma klass som Dice vad gäller ljud.

Steep
"Mountain View" kan vara lite övermäktig då det kan bli mycket att hålla reda på.

Hittills har jag prisat spelet för känslan, möjligheten att skräddarsy, det grafiska och ljudet - men vad är det som kunde ha gjorts bättre? Spelets största problem i mina ögon har att göra med upplevelsen, tro det eller ej. Då målet var att erbjuda en värld full av spelare som du själv, och inga datorstyrda, krävs konstant uppkoppling. Japp. Det finns i skrivande stund inget lokalt läge (och därmed ingen delad skärm) och om du inte kan nå Steeps eller Ubisofts servrar... Då är det tillbaka till huvudmenyn som gäller. Då är du helt utelåst från spelet vilket jag inte gillar.

Jag förstår att man måste vara online för att möta andra (duh) och att det dessutom blir lättare för utvecklarna att förhindra otillåten användning, men om du nu inte har tillgång till Internet eller helt enkelt inte känner för att spela tillsammans med andra, sitter du i klistret. Det hade varit trevligt med ett alternativ till uppkopplingen. Ett lokalt läge där datorstyrda skidåkare gled runt tillsammans med dig. Hade man lagt till något sådant hade man eliminerat mitt största klagomål med spelet.

Spelkontrollen är i ett spel av den här typen väldigt viktig. Medan den inte är lika innovativ som Skate-seriens är den väl godkänd och lätt att ta till sig. Sväng med vänster styrspak, hoppa genom att hålla ned och släppa R2, ta tag i brädan/skidan med R1, spinn med vänster styrspak och volta med samma (åt sidorna respektive upp eller ned). Det tar en liten stund att lära sig men när du fått kläm på det hela..., då blir du lätt nästa Stenmark.

Steep
Även om jag inte lagt ned timtal på att skräddarsy min egen karaktär är möjligheten en trevlig funktion.

Bara en sådan sak som att du på skidor kan åka baklänges nedför stupen som en äkta adrenalin-marodör (helst i Go Pro-läget) gör otroligt mycket för magpirret och är inte så svårt som det verkar. Två ryck i spakarna och sen styr du som vanligt gör det väldigt lätt att skryta med sina färdigheter. Stannar, för kom igen, någon gång måste du stanna, gör du genom att dra båda spakarna mot dig och se sen bara på hur snön rullar vidare.

Jag har bara en liten synpunkt på kontrollerna. Du skiftar mellan spelets olika färdmedel (glidflygning, fallskärmshopp, bräda och skidor) genom att, i stillastående läge, hålla ned R1 och sedan välja från en meny inte helt olikt vapenhjulet från exempelvis Grand Theft Auto V. Detta går inte att göra i farten vilket hindrar flytet rätt rejält. Tänk att komma glidande med fallskärm och precis innan du landar i den perfekta sluttningen sömnlöst byter till snowboard, och fortsätter. Det låter väldigt frestande men går i nuläget inte. Synpunkt redovisad.

Steep
Att glida fram där ingen "varit förut" är en häftig känsla.

Nu kanske man inte ska klanka Ubisoft Annecy för Ubisofts hantering av kameran i sina spel, då de som tidigare sagt enbart assisterat vissa produktionen. Men här är den klassiska Ubisoftkameran (som alltid ställer sig på de mest olämpligaste av platser när du behöver den som mest) helt borta. Visst har det funnits tillfällen när det kommit en gran i vägen men eftersom spelet till stor del utspelar sig i en skog är det ofrånkomligt. Jag applåderar och hoppas bara att resten av Ubisoft-gänget kikar och tar efter.

Annars är det inget större fel på det tekniska. Bilduppdateringen har för det mesta skött sig och bara sjunkit när det varit många föremål att hålla reda på samtidigt eller då jag åkt lite för fort för mitt eget bästa. Det har varit svårt att fastställa antalet bilder i sekunden vi får här, då det flutit på oväntat väl. Enligt egna efterforskningar ska spelet flyta i 60 bilder per sekund, men haken där är att det gäller PS4 Pro. Och då jag spelat på en normal Playstation 4 har jag inte kunnat bekräfta den saken. Vad gäller flytet på den maskin jag har så känns det som att det inte riktigt är 60, men på samma gång över 30 (som spelet, åter igen enligt egna efterforskningar körs i, konsolversionen icke att förglömma). Vilket bara är trevligt ur ett tekniskt perspektiv.

Steep
Fortfarande upp och ned.

Om spelet hade slopat uppkopplingskravet, justerat spelkontrollen och finslipat grafiken en aning, hade det här spelet utan tvekan fått ett ännu högre betyg, men då dessa små detaljer lurar under den orörda vita ytan, blir det en riktigt solid sjua den här gången. Det är jättekul att äntligen ha ett ordentligt snowboardspel för de som törstat efter det.

Så, är adrenalinkickssemester något för dig? Förutsatt att du gillar snowboard eller skidspel och liksom jag varit ganska kyligt inställd till den typen av spel på senare år, då säger jag: Ja! Skaffa och njut. Med det sagt kan det vara så att du inte är hundra procent för öppen yta och föredrar smala, förutbestämda banor a'la SSX 3 - i så fall kommer Steep att kännas lite främmande. På det stora hela kan jag rekommendera Steep till de som vill ha snudd på total frihet, vackra vyer, adrenssalinskjutsar och de som drömmer om att snickra egna extremsportvideos. För att inte tala om att uppleva det bästa ljudet i år, näst efter Battlefield 1.

Steep
Se upp när du landar.
7 / 10