Star Wars: Knights of the Old Republic

Star Wars: Knights of the Old Republic

Jedi Benke Ledlös kämpar på den goda sidan i Biowares lysande spel.

Ibland känns det som man redan har fått nog av ett spel när det väl släpps. Knights of the Old Republic faller inte in i detta mönster. Kanske beror det på att jag inte vågat hoppas så mycket på ett Star Wars-spel efter att jag blivit bränd så många gånger tidigare. Kanske beror det helt enkelt på att det är så bra att jag inte kan få nog av det.

Knights of the Old Republic utspelar sig 4000 år innan originaltrilogin. Republiken är under attack från Sith-riddare ledda av Darth Malak, en Jedi-riddare som valde att gå emot Jedi-rådet och försvara republiken mot ett anfall från mandalorianerna för att sedan falla för den mörka sidans lockelser. Huvudpersonen i spelet döper och formger du efter eget behag och genom spelet styr du din huvudperson och två andra gruppmedlemmar i realtidsbaserade menystyrda strider. Ett behagligt system som passar både för någon som tidigare inte spelat rollspel och veteranen.

Din huvudperson är en soldat i republikens armé och när spelet börjar är ditt rymdskepp under attack från Darth Malaks flotta. Du flyr det störtande skeppet i en flyktkapsel och landar på den lite nedgångna stadsplaneten Taris. Här blir din uppgift att söka efter Jedi-riddaren Ballista som fanns ombord på sitt skepp. Hennes förmåga att planera och styra gigantiska rymdslag är kanske republikens enda hopp i kampen mot Darth Malak och hans Sith-trupper. Upplägget i spelet påminner en del om ett annat av mina favoritspel, Shenmue. Du pratar med olika karaktärer och kan ganska fritt välja om du vill föra handlingen framåt eller bege dig in på något sidospår.

Rösterna håller mycket hög kvalité och jag får gåshud när de olika ickemänskliga språken levereras med samma självklarhet som vore det en film. Musiken består dels av klassiska Star Wars-teman och dels av specialkomponerad musik. Båda delar bidrar till en härlig stämning. Jag är också tacksam för att jag slipper inslag i stil med Jar-Jar Binks. Detta är Star Wars på allvar, precis som det var i de första tre filmerna. Den som är bekant med filmerna och även de böcker och serier som skrivits om Star Wars kommer att hitta massor av detaljer som anknyter till resten av Star Wars-sagan.

Bioware har en minst sagt imponerande meritlista bakom sig och förutom en fantastisk handling, intressanta karaktärer och ett bra upplägg underbyggs Knights of the Old Republic av ett djupt och varierat uppgraderingssystem för vapen och karaktärer. Du väljer själv vilka förmågor och styrkor huvudpersonen ska utveckla och väljer därför i stor utsträckning hur du vill ta dig igenom spelet. En skicklig tjuv behöver kanske inte slåss och en tekniskt kunnig person kan kanske manipulera med en droid så att den ger sig på fienderna.

Den största möjligheten att påverka spelupplevelsen ligger dock i att dina handlingar antingen för dig mot den ljusa eller mörka sidan av kraften. Huvudpersonen kommer nämligen under spelets gång upptäcka och utveckla sin latenta koppling till kraften. Hur du hanterar en valsituation avgör om du får ljusa eller mörka poäng. En mörk handling kanske innebär att du slaktar ett potentiellt vittne istället för att låta denne löpa, medan en ljus handling kan bestå i att hjälpa en gammal man som jagas av prisjägare. Hela spelet består av val som både påverkar din karaktär och hur handlingen fortlöper. Självklart betyder detta att spelets dryga 40 timmar långa äventyr och sju planeter är värda att återvända till en andra gång.

Men vilken sol som helst har fläckar och i Knights of the Old Republic håller grafiken inte högsta klass även om den härliga designen väger upp mycket. Ibland snubblar också skärmuppdateringen till när man möter ett gäng fiender, men på det stora hela flyter det på bra. Dessa små skönhetsfläckar är dock inget som hindrar mig från att rekommendera spelet till alla och en var. Tillsammans med Halo och Splinter Cell är detta mitt absoluta favoritspel till Xbox.

Star Wars: Knights of the Old RepublicStar Wars: Knights of the Old RepublicStar Wars: Knights of the Old RepublicStar Wars: Knights of the Old Republic
9 / 10
+