Sega 3D Classics Collection

Sega 3D Classics Collection

Säg "retro" och ögonen fuktas kraftigt på redaktör Mäki. Vi kan väl säga som så, att hans ögon varit redigt fuktiga lång tid under recenserandet av Sega 3D Classics Collection...

Jag skulle ljuga om jag sade att det varit överdrivet roligt att vara gammalt Sega-fan på slutet. Åtminstone om man med gammalt Sega-fan avser tiden mellan Master System och Dreamcast. Det låter kanske länge, men i själva verket är det bara runt 15 år jag talar om, men vilka år sedan. Där Nintendo höll en mycket jämn och hög kvalitet, bjöd Sega på mer unika spelupplevelser som var - i brist på bättre ord - coolare.

Åtta av spelen från sent 80- och tidigt 90-tal de undan för undan släppt till Nintendo 3DS, alla med största tänkbara hänsyn taget till originalet och 3D-effekter tillagda på ett sådant sätt att det faktiskt tillför något. Jag har köpt de flesta av dessa spel separat från Nintendos Eshop och de hör till de här titlarna jag återkommer till närhelst jag får spelsug, men inte vill sätta mig ner med något tyngre. Fantasy Zone II är ett praktexempel på spel som är lika roligt vare sig jag vill investera fem minuter eller en timme i det, och musiken gör mig på kroniskt gott humör.

Sega 3D Classics Collection
Power Drift visar sig vara en av de största behållningarna på denna samling och har till synes inte åldrats en dag.

Just Fantasy Zone II behandlas extra väl på denna samling och utöver originalet finns remaken av det som Sega M2 gjorde för två år sedan, vilket gör att det totalt finns nio spel att välja bland. Det finns onekligen samlingar med fler spel, även från Sega, men just att spelen fräschats till och drar nytta av formatet samt det faktum att samtliga spel utom ett fortfarande underhåller är ändå ganska unikt. Dessa är spelen som erbjuds i kronologisk ordning:

Fantasy Zone II (1987)
Thunder Blade (1987)
Altered Beast (1988)
Galaxy Force II (1988)
Maze Walker (1988)
Power Drift (1988)
Sonic The Hedgehog (1991)
Puyo Puyo 2 (1994)
Fantasy Zone II W (2014)

Sega 3D Classics Collection
Galaxy Force II är också lika roligt nu som då och 3D-effekterna är grymt välgjorda.

Så.... är det något spel som inte håller då, om vi börjar i den änden? Svaret på det är självfallet Altered Beast som länge medföljde Mega Drive. Därmed är det också ett spel många Sega-fans har ljuva minnen av, trots att det egentligen inte ens var särskilt bra när det kom. Det här spelet står sig fortfarande inte, och då har jag ändå återigen gett det åtskilliga försök att underhålla. Det är frustration i spelform och ett tidstypiskt dokument av när plattformsgenren var som mest irriterande. Det visar sig även att Thunder Blade inte klarat tidens tand särskilt bra, och är underhållande mest som en liten återblick till en svunnen tid.

Varför jag vill börja med detta är för att slå fast att det har släppts fler 3D-remakes från Sega än de som finns med på denna kassett. Sega 3D Classics Collection är egentligen samling nummer två, där ettan bara släpptes i Japan och hade betydligt mer namnkunniga spel som Out Run, Shinobi III: Return of the Ninja Master och Space Harrier. Eftersom ettan uppenbarligen aldrig kommer hit, borde Sega ha lagt lite resurser på att kasta ut Altered Beast, alternativt lägga till fler spel. Ungefär samtidigt som Sega 3D Classics Collection kommer även en tredje samling i Japan med spel som After Burner II, Gunstar Heroes och Streets of Rage II - varav samtliga saknas på denna kassett.

Sega 3D Classics Collection
Altered Beast var ett grafikdemo som stank fränt av elitidrottljumske redan när det kom, och känns om möjligt ännu sämre idag.

Kort sagt känner jag att det är den svagaste samlingen som kommit hit och med tanke på detta borde det verkligen ha arbetats om bland spelvalen. Nåväl, det är svårt att klaga med en smärre arkadhall på fickan och grejen med dessa klassisker är att de flesta klarat tidens test rent magnifikt bra. Ta bara ett sådant genialt pusselspel som Puyo Puyo 2 vilket i Europa såldes som Dr. Robotnik's Mean Bean Machine, jag kan ledigt sitta en hel kväll tills batterilampan ilsket lyser rött mot mig och bara finslipa rekord.

Sonic the Hedgehog behöver knappast närmare presentation men är också fortfarande riktigt bra och Power Drift är samlingen stora överraskning. Det fick jag aldrig möjlighet att spela på arkadoriginal när det begav sig, utan enbart slaktade versioner till bland annat Commodore 64. Det är kart-racing långt innan Super Mario Kart letade sig in i våra hjärtan och det märks var Nintendo fått idéerna ifrån. Tempot är ohyggligt, spelkontrollen fantastisk och musiken får mig att vilja koppla in min 3DS i hemmabion.

Sega 3D Classics Collection
Fantasy Zone II i all ära, men var är de andra utgivna 3D Classics-spelen från Sega?

En annan positiv överraskning är Galaxy Force II som jag tidigare lirat på ett otal olika format, inte minst Mega Drive. Men till Nintendo 3DS med 3D-effekten påslagen vågar jag faktiskt säga att det nästan blir ett helt annat spel. Det blir mer levande och tredimensionellt än det mesta annat till formatet trots att det i grunden är fullständigt pannkaksplatt. Otroligt häftigt, och återigen - musiken!

Det är som sagt väldigt synd på utbudet av spelen. Det känns nästan som att Sega velat släppa det för att få vidimera sin egen åsikt att detta inte är något Europa vill ha. Båda de andra samlingarna är snudd på dubbelt så bra. Men nu recenserar jag detta och det som finns här - det är fortfarande väldigt köpvärt. Dessutom är det inte helt fel att få ge sig i kast med titlar många nog kanske missat.

Sega 3D Classics Collection
Fortfarande en av de mest geniala pusselspel som gjorts, den japanska Puyo Puyo-serien.

Spelen är lagom uppfräschade, bra presenterade och så varierade att det finns en titel för varje tillfälle. Sega 3D Classics Collection har varit det jag spelat mest i en veckas tid och jag kan absolut tänka mig att det kommer fortsätta vara det jag tar fram när Nintendo 3DS-andan faller på och jag vill ha något som kan avnjutas snabbt utan knussel. Att ha en arkadhall i fickan är kort sagt något jag ändå kan rekommendera både dig som vill ha en historielektion, dig som var med på den gamla goda tiden eller den som vill ha spel som lämpar sig utmärkt under en tio minuters spårvagnsresa. Köprekommendation alltså, med brasklappen att det kunde varit så mycket bättre.

7 / 10
+
Innehåller åtta bra spel, chipmusik i världsklass, suverän spelkontroll, varierad genrer, snygga 3D-effekter, bra presentation