Here They Lie

Here They Lie

Om du vill ha något riktigt läskigt till din Playstation VR, så behöver du inte leta längre. Here They Lie är spelet du letat efter...

Here They Lie fick inte särskilt mycket uppmärksamhet i början, och det vara bara ett fåtal av oss i media som tidigt insåg att det här var något att hålla utkik efter. Utvecklarna, Tangentlemen, består av en diger skara veteraner med bland annat Tomb Raider, Yaiba: Ninja Gaiden Z och Call of Duty på meritlistan och detta är faktiskt deras första gemensamma projekt. Risken är dock att det återigen försvinner i mängden när Sony släpper så mycket annat spännande samtidigt.

Lyckligtvis är Here They Lie det kanske bästa spelet hittills till Playstation VR, och till lika ett av de viktigaste eftersom det inte leder till åksjuka. I virtual reality-spel rör man oftast inte på sig alls utan är helt fast i antingen spelvärlden eller något fordon, alternativt att man automatiskt flyttar sig genom exempelvis teleportering mellan olika scener. Tangentlemen har löst det genom att man är en person som kan flytta runt själv, och det får det att sticka ut från mängden.

Here They Lie
Var beredd på en värld av det olustigare slaget.

Du rör dig enkelt genom att bara trycka framåt på den vänstra analogspaken till din Dual Shock 4 och det håll du tittar åt är också det du går åt. Eftersom man alltid ser åt det håll man rör sig så leder det till lugna rörelser som även förstärker spelets atmosfär. Here They Lie spelas metodiskt och känns ofta väldigt filmiskt, och därigenom slipper man obehaget av rörelser. Somliga kommer säkert tycka att det känns fattigt att behöva gå på detta sätt hela tiden, men faktum är att det är en lösning som ändå känns vida överlägsen andra virtual reality-titlar.

Spelets inlevelse kommer till stor del från den dystopiska mardrömslika värld man spelar i, ett slags eko av vår värld men med folk i djurmasker ute efter att klubba ihjäl dig och obehagligheter bakom varje hörn. En enorm brinnande gentleman kan plötsligt krypa fram i tunnelbanan, hammarhajar simmar i avgrunden och ett gyllene barn dansar på ett ödsligt torg. Det är skräck utan upp och ner - och här utspelas ett väldigt intressant äventyr.

Here They LieHere They Lie
Allt du ser, hör och stöter på tycks ha något emot dig.

Det finns inte överdrivet mycket man får lära sig om världen i äventyret, utan det fungerar mer som en lugn kuliss som i Silent Hill. Det råder dock ingen tvekan om att allt och alla är ute efter dig. Vill man vara elak kan man säga att Here They Lie är ytterligare ett bidrag till den ofta så föraktade kategorin spel som kallas "walking simulators". Om du vet med dig att du är en av de gamers som önskade mer interaktion i Dear Esther eller hade velat ha djupare gameplay i Gone Home - så är detta inte för dig. Interaktionen med spelvärlden är minimal och sträcker sig till att öppna dörrar, hålla sig undan från hot samt lysa på saker.

Here They Lie gör dock något smart av detta eftersom det aldrig känns som annat än ett atmosfäriskt äventyr som får nackhåren att stå i givakt. De flesta spelen till Playstation VR är helt fokuserade på just spelbarheten såsom i bland annat Super Stardust Ultra, Hustle Kings VR, Headmaster, RIGS Mechanized Combat League och Eve: Valkyrie. Here They Lie blir därför en bra motvikt där narrativet istället är det viktiga och låter atmosfären vara främsta försäljningsargument.

Here They LieHere They LieHere They Lie
Detta behöver du verkligen ha till Playstation VR.

Virtual reality handlar, som namnet ändå antyder, om att låta oss uppleva virtuell verklighet, och här fungerar Here They Lie eftersom det känns trovärdigt, trots avsaknaden av saker att göra. Det finns en röd tråd att följa och en väldesignad atmosfär att insupa - och det räcker.

Kanske viktigast av allt är att Here They Lie är otäckt. Och då snackar vi ordentligt. Det kommer från det faktum att spelvärlden inte har några tydliga gränser eller regler. Det är konstanta överraskningar som kastas emot mig och spelet lyckas alltid överträffa sig självt. Eftersom spelet är så linjärt, kommer skräcken alltid exakt där utvecklarna tänkt sig. Musik och ljud används smart för att verkligen ge adrenalinpumpande händelser, som en maskerad främling som stirrar på långt håll eller en väsande Gollum-liknande skapelse som rusar mot dig. Here They Lie förlitar sig på jump scares, och gör det väldigt bra.

Spelet känns som ett kärleksbarn mellan H.P. Lovecraft och The Shining där Jacob's Ladder också varit inblandad. Skräcken griper tag i dig från första stund och släpper inte förrän spelet är över. Det är tyvärr bara några timmar långt (håller kanske tre timmar om du tar det väldigt lugnt) dock och saknar återspelningsvärde, men som upplevelse är det något extra och detta bör absolut finnas på din virtual reality-inköpslista.

8 / 10
+
Ljuvlig atmosfär, rysligt skrämmande, bra lösning på åksjuka, nyttja VR-koncepet smart, mäktig upplevelse