Metroid Prime: Federation Force

Metroid Prime: Federation Force

Nintendos nästa Metroid-äventyr landar snart i en Nintendo 3DS nära dig. Fredrik Säfström har hårdtestat spelet för och är nu redo för att ge en dom...

Det är ingen mening att hymla med att Metroid Prime: Federation Force såg för jävligt ut när det utannonserades under Nintendos E3-presentation förra året. Fansens reaktioner var skoningslösa och det gick till och med så långt att det startades en namninsamling för att få spelet nedlagt. Fansen ville ju bara, precis som jag, se en storartad comeback från primadonnan Samus Aran i en ny, smällfet Metroid-titel värd sitt namn. Inte vad Nintendo såg ut att erbjuda med spin off-titeln Metroid Prime: Federation Force.

Metroid Prime: Federation ForceMetroid Prime: Federation Force
Metroid Prime: Federation Force erbjuder endast två ynka spellägen. Visserligen är de väldigt bra och att nöta Blast Ball i ett hejdundrande onlineläge kan vara farligt beroendeframkallande

Det är förvånansvärt lätt att klandra en produkt i förväg. Med facit i hand är Federation Force inte alls så illa som jag först trodde. Det har snarare varit mer än en glad överraskning och Nintendo och Next Level Games har återigen bevisat att de kan göra något bra av något som på förväg inte alls såg något vidare ut. Men jag ska erkänna; Metroid Prime: Federation Force är ett spel som är så otroligt svårt att sätta ett regelrätt betyg på. Trots spelets namn vill jag inte påstå att det här är ett Metroid-spel. Det kör sitt egna lilla race och tyvärr erbjuder det inte heller några särskilt stora Metroid-referenser förutom att Samus Arans namn åberopas lite då och då.

Metroid Prime: Federation Force är ett multiplayerfokuserat spel, men inte den onlineshooter som de fick oss att tro till en början. Det utspelar sig direkt efter händelserna i Metroid Prime 3: Corruption och galaxen är fortfarande i kaos trots förstörelsen av planeten Phaaze. Du axlar rollen som en ny rekryt till Federation Force, en intergalaktisk grupp som ideligen arbetar med att bekämpa hot mot galaxen och som består av bepansrade soldater inuti tvåbenta robotar. I regel brukar ett spel av den här typen variera en aning genom att erbjuda flera olika spellägen. Men i Metroid Prime: Federation Force kan vi endast hitta ett ynka spelläge utöver den huvudsakliga kampanjen. Det är framförallt kampanjen som jag har förbrukat mest speltid på och som har varit underhållande nog för att ta sig tid att starta upp en andra genomspelning.

Om du har ställt in dig på att det här är ett nytt, fläskigt spel i den populära spelserien så kommer du garanterat att bli... besviken.

Jag har aldrig varit särskilt förtjust i FPS-spel till bärbara format och precis som många andra spel av den här kalibern är kontrollschemat osedligt svagt. Du kontrollerar karaktären med den vänstra spaken och spelar du med en New Nintendo 3DS-konsol siktar du såklart med det andra styrdonet. För att spelet ska fungera ordentligt rekommenderar jag att du äger den senaste Nintendo 3DS-modellen. Annars är det ett nödvändigt ont att du måste sikta med den så kallade gyro-sensorn och då kan jag gå i god för att det kommer bli redigt frustrerande i slutändan.

Hur som haver kommer du att genomgå en mängd tutorials för att på så sätt testa spelets olika kontrollmöjligheter. Redan här började jag ana oro över att det här inte alls skulle fungera och att spelet skulle göra narr av mig tidigare än väntat. Men tro mig. Det blir bättre. Även om kontrollschemat hela tiden vållar ett obestridligt lidande så har jag med tiden kommit in i det hela och lärt mig acceptera situationen - precis på samma sätt som jag gjorde med Star Fox Zero. Även om det egentligen är ganska dumt att jämföra de båda spelen.

Visst, bossarna är snyggt designade men det försämras snabbt över den tiden det tar att besegra dem

Precis som i resten av Metroid Prime-serien finns det också möjlighet att låsa fast siktet på en fiende genom att hålla in den vänstra axelknappen och sedan panga på med A-knappen. Detta underlättar något enormt om fienderna inte skulle flockas omkring dig som en drös argsinta bin. Kampanjen i Metroid Prime: Federation Force består endast av tre unika planeter med en mängd olika uppdrag. I många öron kanske detta låter oroväckande lite men alla banor är varierande, underhållande och precis som i övriga Metroid-spel bjussas det också på en uppsjö av intressanta och mycket avkopplande pussel. Att ta sig igenom alla kluriga pusselsektioner är hur kul som helst och vissa pusselmoment är sådär lagom svåra för att man ska bli tillräckligt tillfredställd när man väl har tagit sig vidare.

Inför varje uppdrag får vi skräddarsy våra robotar och fylla på tre olika chip-utrymmen med diverse olika godsaker, såsom bättre bepansring, olika slags missiler och bättre kraft på din laser. De flesta har begränsat antal användningar så det gäller att välja rätt vapen beroende på vilken nivå du ska spela på härnäst. Det är ganska uppenbart att du inte kommer vara lika effektiv på en lavabana med eldvapen och vice versa. Detta skänker en stor mängd strategisk utfyllnad och det gäller hela tiden att försöka välja rätt inför nästa uppdrag. Metroid Prime: Federation Force är också mera rättframt gentemot sina stationära versioner. Det är aldrig oklart vart man ska någonstans och Level Games har valt att fokusera betydligt mer på utforskning än på action - vilket jag givetvis gillar för att kunna vila min hjärna från de massiva actionsekvenserna som sker emellanåt.

Metroid Prime: Federation Force är otroligt snyggt och ett av de vackraste spelen till Nintendo 3DS.

Och gillar du estetiken i Metroid Prime-serien kommer du älska den i Federation Force. När Nintendo först visade upp spelet såg det bedrövlig ut så därför har jag valt att framhålla det grafiska och den suveräna bandesignen som den stora överraskning. Trots att nivåerna är väldigt korta känns de mer som klassiska äventyrsbanor än renodlade multiplayerkartor som vi brukligt får bekanta oss med i multiplayerfokuserade spel. Metroid Prime: Federation Force är också snyggt så in i bomben. Visst, Nintendo 3DS är inte alls i närheten av samma grafiska prestanda som övriga moderna spelkonsoler, men väldigt ofta glömmer jag bort vad jag ska göra bara för att jag måste stanna upp en stund och vila mina ögon på den rinnande lavan eller de snöiga ravinerna på den frusna planeten Excelcion.

En annan sak jag vill hylla är spelets kompositör som gör ett utomordentligt jobb med musiken. Den håller samma höga standard som de tidigare delarna i spelserien och de atmosfäriska miljöerna blandas med klassisk musik som verkligen påminner om Metroid. Jag måste erkänna att jag fick gåshud och nostalgiska minnesbilder när den pampiga musiken spelade upp tonföljder som de flesta Metroid-fanatiker troligen kommer att känna igen.

Förutom kontrollschemat vill jag också klaga på spelets bossar som visserligen är snyggt designade men ett riktigt frustrationsmoment. Det finns flera unika bossar som erbjuder en ordentlig utmaning och det är nästan ett krav på att du snabbt tänker ut deras strategi. Bossarna är sådär äckligt seglivade och de allra flesta tar en halv oändlighet att besegra. Trots att jag laddade på med ett dussintals missiler och kraftfulla laserskott så ljuger jag inte om jag säger att vissa av bestarna tog mig omkring 20 minuter att besegra.

Inför varje uppdrag är det oerhört viktigt att välja rätt sorts utrustning. Det kan vara den stora skillnaden på liv eller död

Metroid Prime: Federation Force känns som en förenklad utveckling gentemot övriga Prime-serien och spelet förtjänar inte alls den kritik som det till en början fick. Ändå måste du ha i åtanke att det här inte alls är något äkta Metroid-spel utan mer ett äventyr som har plockat inspiration och använder sig av samma spelmekanik. Namnvalet känns mer som ett försäljningstrick och går du stenhårt in på att det här är nästa stora Metroid-spel så kommer du garanterat att bli besviken. Hade det här varit en helt ny spelserie, signerat Nintendo, hade mitt betyg gått upp ytterligare ett snäpp. Vill du få ut det mesta rekommenderar jag att du väljer att spela kampanjen via onlineläget eftersom det mesta blir så mycket roligare då.

Annars finns även multiplayerspelet Blast Ball, där tre-mot-tre möts på arenor i en extrem bollsport av stora robotrustningar i något som påminner om Psyonix suveräna Rocket League - fast med robotar. Blast Ball är precis lika roligt som jag hade hoppats på och är sådär farligt beroendeframkallande. I övrigt bland spellägena hittar vi lite utfyllnad såsom Shooting Rage och Combat Slim. Det här vill jag egentligen inte kalla för spellägen eftersom det är exakt samma tutorial som du fick ta dig igenom i inledningen av kampanjen. Skillnaden den här gången är att du får olika poäng beroende på hur snabbt du lyckas klara det.

Metroid Prime: Federation Force är ett lagom långt äventyr som tog mig omkring tolv timmar att spela igenom. Det finns också massor av hemligheter att hitta för den som är manad till att utforska allt och det bäddar såklart för flera genomspelningar. Även om det här är ett riktigt bra actionspel så kan jag inte låta bli att tänka på hur bra det hade varit om Nintendo bara hade gjort detta till Samus Arans efterlängtade comeback.

7 / 10
+
Oerhört snyggt, trevligt Blast Ball-läge, lagom lång speltid, varierande, härlig atmosfär, snygg nivådesign, strålande musik, underbart flerspelarläge, mysiga pussel