Fallout 4

Fallout 4: Far Harbor

Den tredje expansionen till Fallout 4 bjuder på mystiska intriger och en ny ö att utforska. Vi har kollat in om Bethesdas fetaste DLC hittills håller måttet...

De flesta håller nog med om att Far Harbor var den på förhand mest intressanta expansionen då Bethesda avslöjade sina framtida planer för Fallout 4. Här skulle vi få mer av allt vi älskade med grundspelet, mer historia, ett nytt område, nya fiender och fler vapen. Och jag har goda nyheter, för Far Harbor lever upp till förväntningarna, både på gott och ont.

Kort efter att du laddat ner expansionen möts du av en kallelse från Valentines detektivbyrå. En gammal vän till Valentine behöver hjälp med en privat sak, och eftersom Nick är borta får du ta poå dig jobbet. Jag ska såklart inte avslöja vad historien går ut på här, men vill iallafall informera om att det bjuds på en god portion av både mystik och intriger. Efter att ha spelat igenom flera scenarion ett antal gånger, är det lätt att se att detta äventyr kan utvecklas på många olika sätt. Du kommer nämligen stöta på tre olike grupper, alla med sina egna mål och önskningar. En av de saker jag gillar bäst med dessa scenarion är att de inte är svart/vita. Alla har både interna och externa konflikter, och det blir upp till dig att väga dessa mot varandra. Efter att ha provat flera varianter är jag fortfarande inte helt säker på vilken jag gillar bäst.

Fallout 4Fallout 4
Det vankas mystiska nya områden att besöka med tät dimma som gömmer de mest sanslösa bestar.

Själva Far Harbor-ön lär glädja folk som gillar västkusten. Stora delar av den består av regntunga områden med furuskog och flera mindre fiskebyar. Efter ett otal timmar med huvudspelet är det uppfriskande att få utforska ett helt nytt område, och ön har också en tät dimma som hänger över den, vilket gör det svårt att orientera sig. Detta kan dock lösas genom att ta med sig nya kompanjonen Old Longfellow. Han är en slags expert på lokalkännedom, men efter att ha dragits med honom i en timme valde jag ändå att fortsätta äventyret på egen hand. I förhållande till de flesta av kompanjonerna i huvudspelet känns han nämligen lite färglöst tråkig. Han saknar personlighet torrpratar mest om ön. Hade han delat med sig mer om sig själv och sin historia, hade det varit en annan sak men nu fortsatte jag som sagt själv.

Att få utforska själv är såklart genomtrevligt. Den täta dimman skapar en speciell atmosfär och i den gömmer sig flera nya fiender. Nästan alla havsbaserade varelser du kan tänka dig finns representerade och flera gånger glömde jag nästan bort att spela för att istället bara stirra på besten framför mig. Här snackar vi enorma kräftor som använder bilar som snäckor, salamandrar stora som Deathclaw och marulkinspirerade fiender. Flera av dem hade inga som helst problem att krossa mina level 30- och 50-karaktärer med bara två hugg. Det är hellr inte alltid det lönar sig att skjuta mot huvudet på varelser, och ny taktik måste utarbetas. Då är det bra att ha nya vapen, även om vissa av dem är bara gamla bekanta med nytt utseende, måste man älska harpuner som kan fästa fiender på väggarna.

Fallout 4Fallout 4Fallout 4Fallout 4
Far Harbor är Bethesdas största expansion hittills.

Nya taktiker måste även till på de enklare uppdragen. Bethesda bjuder nämligen på några mer klassiska pussellösningar denna gång. De lyckas inte få till de lika bra som i storheterna The Talos Principle och Minecraft, men tillför en underhållande variation. Nästan allt de gjort spelmekaniskt lever upp till mina förväntningar.

Därför är det synd att exempelvis bilduppdateringen inte riktigt hinner med i dimman. I vissa delar av ön, särskilt de med extra tät dimma, dyker nämligen bilduppdateringen betänkligt. Här och var kan det falla så lågt som 10-15 bilder i sekunden. Extremt hämmande och tråkigt, men det blir lyckligtvis bättre längre fram. Det är främst i ett område på ön det inte riktigt verkar fungera som det ska till Playstation 4, och sambandet med dimma går inte ta miste på. I takt med att den lättar, lättar nämligen också problemen. Trist oavsett att behöva spendera några timmar på det viset..

Fallout 4Fallout 4Fallout 4
Du måste tänka om dina strategier, de nya fienderna kan dräpa dig fortare än du hinna säga "medwurst".

Nästan allt i Far Harbor lever som sagt upp till mina förväntningar. Historien har intressanta intriger och bra valmöjligheter, och ön är ljuvlig att utforska - vilket i sin tur beror på omgivningarna och de nya fienderna. Bethesdas nya fokus på mystik och skum atmosfär för tankarna till Souls-serien, och de nya upplevelserna blåser nytt liv i ett spel jag redan spenderat så lång tid med. Det enda som verkligen drar ner intrycket är den bitvis hackande bilduppdateringen, men fixar Bethesda bara den saken lovar jag att även köpa nästa säsongspass.

Vår recension av Automatron hittar du på denna länk och huvudrecensionen av spelet kan läsas här.

8 / 10
+