Diablo II: Lord of Destruction

Diablo 2: Lord of Destruction

Ett nytt kapitel till Diablo 2 har anlänt. Ännu en del i äventyret, ännu mer förbättringar.

Då Diablo II kom för gott och väl ett år sen, var jag bland de första människorna i kön utanför butiken. Det var med skakande händer paketet öppnades och spelet installerades. Jag har fortfarande besvikelsen ringande i huvudet. Var var förbättringarna? Varför var spelet fulare än sin tre år äldre föregångare? Varför hade Blizzard återanvänt det mesta av musiken? Det är frågor jag fortfarande inte har fått tillräckligt bra svar på, men om Lord of Destruction ska uppfattas som ett plåster på såren så känner jag mig plötsligt mumifierad. Expansionspacketet rättar i stort sett alla problem jag hade med originalet och tillför så mycket nytt att Blizzards mästerliga Starcraft expansion Broodwar liknar ett amatörmässigt söndagsarbete.

Det första man upptäcker efter den långa installationsprocessen (mer om det senare), är den förbättrade upplösningen. Omedelbart låter ett lyft från 640x480 till 800x600 inte så mycket, men kors vad överraskad man blir när spelet startar. Inte nog med att den ofattbart grumliga grafiken är försvunnen, de monster jag tidigare uppfattade som dåligt designade verkar nu vara riktigt snygga. Den högre upplösningen är inte bara en grafikmässig njutning, den ger också spelaren taktiska fördelar som tidigare inte var möjliga. Överblicken är större och då de också har tillfört en minikarta, som vi känner igen från strategispel, kan man följa med i striderna på skärmen utan att bli förvirrad. Ägare av 17 tums och större skärmar kommer att prisa gud för den högre upplösningen

Blizzard och Westwood har efterhand blivit de enda som har pengarna och lusten att göra riktiga videosekvenser till sina spel. Där Westwood med större och mindre succé använder riktiga skådespelare i sina alltid riktigt roliga videos, har Blizzard valt att använda rent datagenererade sekvenser, och det klarar de alltid med bravur. I introt till Lord of Destruction kommer Baal till de nordliga barbar bebodda delarna av landet. Här vill han bemäkta Worldstone som beskyddar oss mot helvetets styrkor och bla, bla, bla.... Ni kan historien. Han är den onde och han ska ha stryk. Baal visar också hittills okända delar av sin personlighet, som t.ex. att han har en lysande humoristisk förmåga på sitt eget lite makabra sätt. Videoklippen i spelet är så ofattbart bra gjorda att man skulle kunna hoppas at Blizzard får lust att göra en film som Square gjort med Final Fantasy. Jag tvivlar inte en sekund på vem som skulle göra den bästa.

Tonerna i Diablo II var i stort sett deja vu från det ursprungliga spelet. Samma musik med lite förvrängda effekter inkastade, i stort sett inget jag vill applådera åt. Jag vill lova att de har lärt sig sin läxa. Den nya musiken kommer inte långt efter de klassiska mästerverken. Faktiskt så är musiken nästan lika bra som i Black Isle och Bioware´s rollspel, fast bara nästan. Det saknas lite av den dynamiska aspekten. I Lord of Destruction kör musiken bara på, så även om du är mitt i en hektisk strid kan musiken vara lugn och avslappnande. Det fungerar mycket bättre i t.ex. Icewind Dale, där musiken skiftar beroende på vilken situation man är i.

Det är vad jag tycker Blizzard har gjort med användargränssnittet i Diablo II. Omedelbart kunde jag inte se fel eller brister någonstans, men lyckligtvis kunde de det själva. För det första har ens stash blivit fördubblad vad gäller plats och mångdubblad vad angår pengabehållningen. Dessutom har item sets blivit förändrat så att man inte längre behöver vänta tills hela setet har blivit samlat innan man får del i den extra bonusen. Jag har dessvärre bara två delar av Sigon setet, och före expansionspaketet gav de mig ingen bonus. Efter installationen ger de plötsligt en 10% lifestealing bonus. Ett speciellt välkommet tillägg. Av de andra små förändringarna kan nämnas en repair all knapp, så man slipper bläddra igenom sina vapen för att reparera dem, samt W tangenten som gör att man kan skifta mellan två vapen kombinationer.

En annan nyhet är interaktiva miljöer, men det är en nyhet de lugnt kunde ha låtit bli. I Westwoods Nox kunde i stort sett alla möbler och lådor knuffas runt och användas för att manipulera omgivningarna. Knuffa en tunna vatten på elden och krossa den. Elden slocknar självfallet. Murar och klippväggar kunde ofta krossas och därmed avslöja ny utrustning. I Diablo II begränsar sig det interaktiva till att man kan sparka in en dörr istället för att öppna den. Wow, det har vi inte sett förr (sarkasm slut).

Den viktigaste spel-ändringen det nya sättet man hanterar legoknektar på. I Diablo II var legoknektarna inget annat än en sorts dyr kanonmat. Deras angrepp var ynkliga och de dog hur lätt som helst. Nu har man möjlighet att utrusta legoknektarna med vapen, hjälm och rustningar. Resultatet för mitt vidkommande var att min legobarbar plöstligt fick min Paladin att se något svag och löjlig ut. Dessutom kan man nu också heala dem genom att dra en potion in över deras porträtt. Tidigare var det bara healern i byn som kunde klara det. På det hela taget har legosoldaterna gått från att vara oanvändbara till att vara ovärderliga. Riktigt bra Blizzard. Högljudd applåd.

Det har tillkommit massor av ny utrustning i Lord of Destruction. Varje figurklass inklusive de två nya har fått vapen som bara kan användas av dem och det har kommit en hel hög nya magiska runor att sätta in i socketed vapen. Lyckoamuletter är en annan nyhet, det är små amuletter du ska ha i ditt inventory för att få en bonus effekt. Appropå socketed items så har smeden i den nya byn Harrogath något av en belöning åt dig. Han vill göra en del av din utrustning socketed, och det gäller faktiskt också magiska rustningar och vapen. Inte några trista begränsningar som Charsi i Rogue Encampment la på sin belöning. Jag har t.ex. nu en sköld som har en 10% chans att fyra av en blixt på fienden när de träffar mig, och det är bara en av många nya möjligheter.

Den för vissa viktigaste nyheten i Lord of Destruction är de nya figurklasserna. Naturens förkämpe Druiden och skuggornas trofasta följeslagsare Lönnmärdaren (Assassin). Dessvärre han jag inte stifta bekantskap med Assassin figuren på grund av tidspress, men om han är bara någorlunda lika intressant som Druiden, så har Blizzard gjort ett utmärkt jobb. Druiden påminner lite om Necromancern i det att han åkallar medhjälpare och har vissa magiska krafter. Det som gör honom annorlunda är hans shapechange krafter. Han kan förvandla sig till en varulv och en varbjörn, ulven får bonus till attack rating och attack speed, medan björnen får damage. Bägge får bonus till life, mest björnen. I högre levels får varje form fler egenskaper, ulven får t.ex. rabies egenskapen som förgiftar fienden vid angrepp. Märk att druiden inte kan använda sina magiska krafter i djurform, han kan dock kalla andra djur till sin hjälp.

Man skulle kunna tro att det var Baal själv som har hittat på Blizzards kopieringsskydd till Lord of Destruction, för det tog inte mindre än en och en halv timme att installera spelet. Först och främst vägrade spelet att låta sig installeras innan en 300MB ljudfil från speldisken hade kopierats till Diablo II. Det kunde självklart inte göras automatiskt så det blev cut/paste. Därefter vägrade det att erkänna att CD:n fanns i spelaren. Hmm, tänker man då. Kanske står det något på Blizzard:s hemsida. Där använde jag en halvtimme på att testa deras goda råd utan resultat. Det sista förslaget var att börja om från början, det gjorde jag, men spelet vägrade fortfarande att starta. Lyckligtvis fixade patch 1.08 det problemet. Jag törs inte tänka på hur många köpare som helt enkelt ger upp och lämnar tillbaks spelet hos butiken.

Det är sällan man upplever en produkt som på det här sättet klarar av att förbättra och förlänga det ursprungliga spelet. Lord of Destruction är för alla som tyckte bara lite om Diablo II. Till er som ännu inte har testat kan jag bara säga att nu har ni en utmärkt ursäkt att köra igång. Nu ska vi bara se om Bioware kan matcha Blizzard´s mästararbete med sitt expansionspaket till Baldurs Gate II. Där huserar nämligen också en ond gud vid namn Bhaal, som nog kan ge den här Baal en jämn kamp.

Diablo II: Lord of DestructionDiablo II: Lord of DestructionDiablo II: Lord of DestructionDiablo II: Lord of Destruction
9 / 10
+