Project Zero: Maiden of Black Water

Project Zero: Maiden of Black Water

Redaktionens meste fegis har gett sig i kast med japanska skräckfesten Project Zero: Maiden of Black Water för att tampas med likbleka barn och svart blött hår...

Jag ska erkänna det direkt. Jag är en av världens mest lättskrämda människor. Både när det kommer till film och TV-spel. Trots det fortsätter jag att utmana mig själv genom att spela de flesta skräckspel som släpps på marknaden trots att det ofta genererar i rena tjut samt 300 hjärtslag i minuten. Ändå älskar jag att bli vettskrämd. Amnesia: The Dark Descent, Resident Evil och Silent Hill är några exempel på spelserier som har skrämt vettet ur mig de senaste åren. En annan spelserie som har fått mig att svettas rätt så ordentligt är Project Zero.

Det som gör Project Zero-serien speciell är att huvudpersonen endast har en simpel liten kamera att försvara sig med. Det känns inte alls lika tryggt som att gå runt med en gammal hederlig hagelbrakare, till exempel. Det Wii U-exklusiva Project Zero: Maiden of Black Water utspelar sig på det fiktiva berget Hikami Mountain. En plats mest känd för diverse självmord samt andra konstiga händelser. Spelets huvudperson Yuuri Kozukata har förmågan att kunna se spöken. En dag får hon i uppdrag av en gammal vän att finna en person vid namn Haruka Momose, som har försvunnit runt området.

Project Zero: Maiden of Black Water
Tyvärr är Project Zero: Maiden of the Black Water seriens svagaste del - om vi ser till skräckmomenten.

Med tanke på hur lättskrämd jag är så var det till en början högst osäkert om jag ville ta mig an det här recensionsuppdraget. Jag hade bara en knapp vecka på mig att spela igenom spelet och därefter skriva klart en recension. Jag visste helt enkelt inte om jag skulle hinna klart med tanke på min enorma feghet som tvingar mig till överdrivet många pauser när jag spelar spel i den här genren. Därför blev jag mäkta förvånad över hur smidigt allting gick. Därför måste jag säga direkt att Project Zero: Maiden of Black Water aldrig var något läskigt spel. När det kommer till skrämselfaktorn är det här helt klart seriens svagaste del. Jag vet inte om jag hoppade till en endaste gång. Jag kunde enkelt och behärskat spela igenom spelet utan att minnas en enda sekvens som i mitt tycke kan upplevas som skrämmande.

Project Zero: Maiden of Black Water utspelar sig hela tiden under nattetid och precis som sina föregångare är det här ett överdrivet mörkt skräckäventyr som inte tillåter dig att se minsta lilla skymt av dagsljus. Precis som i sina tidigare delar har Koei Tecmo lyckats perfekt med ljudet. När du vandrar i lugna stillsamma miljöer kommer du höra knarrande fotsteg, dörrar som öppnas och barnaskrik i ett försök att utsätta dig för psykisk terror. Trots att det aldrig blir någon rejäl skräckupplevelse tycker jag ändå att utvecklaren försöker spela spelaren ett spratt med hjälp av sitt ljud. Och det låter faktiskt riktigt bra och trovärdigt och gör det här ändå till något riktigt stämningsfullt och unikt.

Project Zero: Maiden of Black Water
Kamera Obscura är ett viktigt redskap om du vill komma levande från Hikami Mountain.

Project Zero: Maiden of Black Water fokuserar betydligt mer på utforskning än på action, och jag tycker faktiskt Koei Tecmo gör helt rätt. Även om jag älskar att plåta elakartade spöken så känns det också riktigt underhållande att bara gå omkring och njuta av de stämningsfulla miljöerna. Dessutom är det här ett spel som gör sig alldeles perfekt till Wii U. Framförallt på det sättet som spelet väljer att utnyttja Game Pad på. Med allehanda Game Pad-viftande kan vi på ett enkelt och smidigt sätt vrida vår karaktärs kamera åt alla möjliga vinklar för att försöka få till det perfekta fotot och på så sätt också utdela så mycket skada som möjligt på fienden.

För mycket handlar om precision. Väljer du att bara ta kort på måfå kommer fienderna skadas väldigt lindrigt samtidigt som du slösar på din värdefulla film. Detta är inte alls något effektivt tillvägagångssätt. Väljer du däremot att avvakta en stund, zooma, samt trycka av när du tycker att spöket är perfekt centrerat i din kameralins kommer maximal skada utdelas. Allting av detta gör du via ett fåtal klick på din Game Pad och det fungerar riktigt smidigt, och jag tycker faktiskt detta fungerar bättre än att använda sig av en vanlig handkontroll som i de tidigare delarna.

Däremot är jag inte helt tillfredsställd med grafiken. För att vara ett spel till den nuvarande generationen (som Wii U ändå är) så har den grafiska biten inte fått sig något större uppsving gentemot Playstation 2-spelet Project Zero 3: The Tormented. Visst syns det att det här är ett snyggare äventyr, men det är med minimala marginaler. Däremot är ljussättningen fantastisk och ser minst lika bra ut som i de övriga spelen i serien och det är alltid lika enastående att vandra förbi små, små lampor som lyser upp minimala utrymmen i trånga korridorer. Några större avbrott på grund av enorma laddningssekvenser får vi heller aldrig eftersom allt sköts smidigt medan karaktärerna öppnar dörrar.

Det största minustecknet som verkligen har drivit mig till vansinne är hur segt huvudkaraktären rör sig. Framförallt när det handlar om stressiga situationer och du snabbt vill vända dig om för att springa åt andra hållet. Efter att du har tryckt på styrkorset kan det ta upp till flera sekunder för huvudkaraktären att vända sig om och oftast hinner spökena attackera dig innan du ens har hunnit snurra ett halvt varv. Det här kallar jag ogenomtänkt rakt igenom och det här borde Koei Tecmo gjort betydligt bättre.

Project Zero: Maiden of Black Water
Wii U Game Pad fungerar klockrent och du kan vrida och vända på kameran åt alla möjliga vinklar för att försöka ta det perfekta fotot.

Tyvärr gör spelets engelska röstskådespelare ett halvhjärtat arbete och bör inte vinna några priser. De låter helt bedrövligt i mina öron men ändå ser jag bara detta som en petitess, eftersom valet helt enkelt är ditt om du vill stå ut med eländet. I menysystemet går det alldeles utmärkt att ändra till spelets originalspråk som självfallet är japanska och det var något som jag kände mig manad till att göra omgående.

Poängsystemet fortsätter att briljera i Project Zero: Maiden of Black Water. Alla spöken som dyker upp är självklart inte fientliga utan du kan skaffa dig extra poäng genom att försöka hinna med att fota förbipasserande spöken som dyker upp med jämna mellanrum. Mellan varje kapitel kan du sedan byta ut poängen mot prylar som ska hjälpa dig att överleva. Bonuspoängen kan du också använda om du vill uppgradera din kamera och göra den starkare. Poängsystemet är en viktig aspekt i spelet och därför gäller det också att du försöker skaffa dig så mycket poäng som möjligt. Det är det som egentligen avgör svårighetsgraden och ger dig en hel del viktiga uppgraderingar. Om du däremot bara vill avnjuta storyn finns den enklaste svårighetsgraden Easy att välja på. Men då utdelas inte heller några poäng och spelupplevelsen blir därför inte heller lika rolig.

Project Zero: Maiden of Black Water
Du kommer också att ställas mot flera kluriga bossar som faktiskt kan vara riktigt svåra att bemästra.

En obligatorisk grej i Project Zero-serien är pusselmomenten. Personligen tycker jag att dessa moment är - likt Resident Evil-serien - spelets höjdpunkt och det känns alltid belönande när man till sist lyckas lösa ett pussel. Oftast handlar det om att titta på ett foto och försöka hitta precis samma plats där fotot är taget och ta ett precis likadant motiv själv. Tyvärr är dessa moment alldeles för få till antalet men Koei Tecmo briljerar verkligen med sin list och sin klurighet dem gångerna det inträffar.

Till en början uppfattade jag det här som ett väldigt segt och enformigt spel, eftersom allting hela tiden utspelade sig på ett och samma berg som är väldigt begränsat till ytan. Jag fick besöka samma platser om och om igen, men samtidigt hände alltid något nytt och spännande trots att jag hade varit där tidigare och röjt spöken ur min väg. Dock blir det så att vissa enskilda kapitel tvingade mig till att göra återbesök i samma unkna miljöer som jag precis har besökt - flera gånger om. Ibland var jag tvungen att ta mig till punkt A för att finna en ledtråd om vart en nyckel fanns, för att senare ta mig tillbaka till punkt B för att hämta föremålet - och direkt efter bege mig tillbaka till punkt A igen. Detta bidrog oftast till en viss frustration.

Project Zero: Maiden of Black Water
Hikami Mountain är väldigt begränsat till ytan och du kommer få besöka samma platser om och om igen.

Jag har inget större hum om hur lång tid det tog för mig att spela igenom spelet. Men under de två dagarna jag spenderade med spelet gjorde jag ingenting annat än att äta, spela och sova. Då kanske du får en uppfattning om att det här är ett ganska stort äventyr. Tycker du om att samla på saker så kommer det här att göra din spelupplevelse betydligt längre. I varje kapitel finns det gott om föremål att samla och har du bestämt dig för att finna allt så lovar jag att du kommer att ha en del att göra en tid framöver. Jag hittade inte ens hälften av alla föremål och ändå tyckte jag att jag plockade upp allt som glimrade på min väg.

Tyvärr tar serien ett kliv tillbaka när det kommer till att försöka skrämma spelaren med ren psykisk terror, men det går inte att förneka den kvalité som spelet faktiskt bjuder på, om vi räknar bort den oerhört klumpiga spelkontrollen. Project Zero: Maiden of Black Water är inte seriens starkaste del, men tillräckligt underhållande för att jag ska rekommendera det till alla som äger en Wii U.

6 / 10
+
Stämningsfullt, nyttjar Wii U Game Pad till fullo, suveränt poängsystem, fantastiska pusselmoment