Bit. Trip Flux

Bit. Trip Flux

Sista delen i Bit. Trip-serien stavas Flux och är det avslutande kapitlet på Gaijin Games mycket populära retrospel. Med härlig musik och intensiva banor sluter vi cirkeln och slutar där vi började...

Så ska cirkeln slutas. Bit. Trip-serien som än så länge utgjorts av de fem älskvärda titlarna Beat, Core, Void, Runner och Fate avslutas nu med Flux. Alla titlarna har körts i samma retrodesign men ändå varit olika utformade och därmed bjudit på olika spelupplevelser. Mycket av det som Bit. Trip-serien introducerade i Beat kommer dock tillbaka och våldgästar oss i den sista installationen, om än med en del modifikationer.

Bit. Trip Flux går ut på, precis som Beat, att kontrollera en liten platta i ena sidan av skärmen. Du håller din Wii-fjärr horisontellt och genom att vrida denna fram eller bak så styr du din platta upp eller ned. Inte så svårt... än så länge. Din platta färdas sedan längst en bana där små kvadrater kommer susande emot dig, först långsamt men sen, allteftersom du avancerar, i allt snabbare takt. Dessa fyrkanter kallas för Beats och syftet är att du skall parera din lilla plattas position med deras så att du slår dem tillbaka samma väg som de kom ifrån.

Till en början kommer dessa Beats som sagt i ganska maklig takt och du hinner bekanta dig ganska bra med kontrollen. Men efter ett tag börjar de sprida sig mer över skärmen, komma från olika vinklar och öka respektive sänka sin hastighet. Det blir minst sagt många kvadrater att hålla i luften!

Principen i Flux är på många vis en spegelbild av systemet i Beat. I Flux håller sig plattan dock på andra av skärmen, numera på höger och självklart får du styra din platta genom helt nya banor. En annan nyhet är att din rektangulära vän kan expandera och minimeras under kortare stunder. Du kan själv inte välja när du vill göra detta utan dessa egenskaper aktiveras genom att du haffar dem där de befinner sig ute på banorna, ofta en nödvändighet för att du skall lyckas ta dig fram genom trånga passager och dylikt. Här finns även "Avoid Beats", små cirklar du skall undvika. Allt för att göra det mer utmanande och komplicerat för dig som kapten.

I Bit. Trip Beat var det möjligt att spela fyra stycken samtidigt men i Flux har man dragit ned på detta till två. Du och din kompis kan alltså spela er genom de 3 banor som Flux lägger framför era fötter, den ena svårare än den andra. Banorna låses upp efterhand och Epiphany måste avklaras innan ni kan ge er på Perception och därefter Catharsis.

Bit. Trip Flux är en supermysigt retrospel som både är underhållande och beroendeframkallande. Det är otroligt svårt och krävande att pendla från extrema och hastiga rörelser till långsammare och fokuserade, och när de olika klossarna sen börjar köra om varandra och jag inte vet vilken som kommer nå fram till mig först känner jag hur det instinktiva tar över. Hjärnan sätts på autopilot och alla impulser går direkt till ryggmärgen och ut i handlederna. Det är inte det svåraste spelet i serien, men en riktigt intensiv spelupplevelse.

Även om jag gång på gång misslyckas och slängs tillbaka till senaste checkpointen och känner irritationen bubbla över att precis missa inkörsporten till nästa etapp, så kan jag inte sluta spela. Att dina framsteg inte sparas när du stänger av konsolen, om du inte klarat hela banan, underbygger dock en form av hetsspelande som jag inte finner behagligt. När du kommit till sjätte etappen och lagt ned hur mycket tid som helst på att ta dig så långt, hur gärna vill man då lägga ifrån sig kontrollen? En del menar kanske att det är något av det som är charmigt med spelet, men jag ser det mestadels som onödigt tidskrävande och krystat.

Visuellt är Bit. Trip Flux riktigt häftigt och jag gillar hur min bakgrund pulserar med liv och musik. Det gäller att hitta rytmen och se hur varje tagen kloss passar perfekt in i den kaskad av noter som regnar mot dina trumhinnor. Musiken är som vanligt suverän och lagom närvarande samt integrerad i spelandet. Bitpopen är ständigt där och snärjer dina sinnen in i spelvärlden. Bit. Trip Flux är ett tidskrävande och mycket köpvärt spel, och ett värdigt avslut på serien.

Bit. Trip FluxBit. Trip FluxBit. Trip FluxBit. Trip Flux
9 / 10
+