Godzilla

Godzilla

Att få ratta runt Godzilla och krossa allt vad monster, byggnader och militärstyrka heter borde rimligtvis inte vara så här bedövande tråkigt...

Kuriosa: på grund av bristfälligt tekniskt kunnande samt en rätt skakig ekonomisk situation så kunde inte folket bakom filmen Godzilla från 1954 använda sig av dockor och stop-motion under arbetet med rullen, något som vanligtvis användes när det handlade om monsterfilm under den här perioden. Lösningen? En stackars sate fick dra på sig en över 100 kilo tung (!) Godzilla-latexdräkt när det var dags att filma och vandra runt med tills personen kollapsade i sin egen svett av ren utmattning, vilket var efter dryga fem minuter. Det låter inte så fruktansvärt skoj eller hur? Så varför berättar jag det här? För hur hemskt det än låter så är det säkert hundra gånger roligare än att behöva genomlida tråkfesten som givits det fantasifulla namnet Godzilla.

Jag menar, hur svårt ska det vara att göra ett bra Godzilla-spel? Du har ett enormt, lasersprutande ödlemonster med det ödmjuka smeknamnet "King of Monsters" som söndrar och härskar bäst det vill, helt hysteriska militärer som gör allt i sin makt för att stoppa nämnda monster varpå både byggnader samt människor hamnar i skottlinjen och som grädde på moset har du tillgång till flertalet dundercoola fiendemutanter att hiva med maximal aggressivitet mot Godzilla. Att Bandai Namco genom dessa beståndsdelar ska kunna kräma ur något som i spelväg åtminstone är någorlunda underhållande torde inte vara så oerhört svårt. Men icke. Godzilla lyckas träffa fel på så många vitala punkter att det nästan svartnar för mina ögon.

Godzilla
Det borde inte vara så hejdlöst svårt att göra ett bra Godzilla-spel.

Till att börja med är det en fruktansvärt ful och själlös affär det här. Fruktansvärt fult spel. Grafiskt minner det om direkt-till-rea-back-spelen som dök upp i skarven mellan Playstation 2 och Playstation 3 medan animationerna och omvärlden i spelet får mina ögon att tåras genom sin koncentrerade, totala uselhet. Bland annat så får vi avnjuta hur Godzillas små babyarmar, långa svans och radioaktiva dödsstråle hela tiden magiskt glider genom både husväggar och fiendemonster som om ingenting har hänt samtidigt som stadsmiljöerna i spelet är så grå och livlösa att de får omvärlden i Superman 64 att framstå som värsta Grand Theft Auto V i jämförelse.

Godzilla och alla andra "kajius" i spelet (japanskt ord som typ betyder "mystiskt odjur") ser dessutom oerhört plastiga ut och rör sig såpass stelt och styltigt att en kan tro att någon kört upp ett imponerande antal pinnar i ändalykten på dem. Däremot är designen på alla dessa varelser oerhört pricksäker och jag ler rätt ofta ett nostalgiskt leende när jag stöter på kämpar som King Ghidorah, Mechagodzilla och Battra. Dock är det en fenomenalt klen tröst sett till helheten, för utöver att vara övergripande fult att titta på så är även Godzilla riktigt tråkigt att spela.

Godzilla
Här borde det vara episkt. Men det är det inte.

Spelkontrollen påminner om ett fruktansvärt kärleksbarn mellan "tankstyrningen" i Resident Evil och klumpfesten Heavy Rain medan tempot i spelet är såpass långsamt att jag flera gånger är på väg att somna. Uppdragsdesignen i huvudkampanjen gör inte mycket för att mota sömnen i grind heller då allt handlar om att slå ut reaktorer, banka ner en och annan "kaiju" (som du får tillgång till att spela med efter nämnda smiskande) och stampa ned militärer. Varken särskilt spännande, mäktigt eller varierande med andra ord och inget som kommer hålla ditt intresse uppe i mer än fyra till fem minuter (max).

Godzilla
Omvärlden är olidligt öde, steril och allmänt död.

Att det finns ett online-läge i spelet är dock välkommet, där du kan möta upp till två spelare i monsterslagsmål. Allt som skulle kunnat vara så ljuvligt underbart med spelläget (helvilda monsterfajter i innerstaden liksom) skjuts dock snabbt i sank tack vare den värdelösa spelkontrollen, det slöa tempot och den röriga kameran. Hälften av tiden vet jag inte ens vart jag själv är och oftast buggar jag fast i en fiendeattack varpå jag dör kort därefter vilket är oerhört enerverande. Jag gråter lite inombords över den bortkastade potentialen samt att ingen verkar ha skänkt en endaste tanke gentemot lokal multiplayer.

Fast egentligen grinar jag mest för att hela konceptet känns totalt bortkastat. För det finns ändå mycket här i för fans av Godzilla såsom både kända samt mindre kände monster, platser, musik och sedan alla de där underbara skriken/vrålen som förknippas med serien. Att Bandai Namco valt att dra ned byxorna, tömma sitt exkrement över allt och hoppas att namnet Godzilla räcker för att fylla fickan med pengar istället för att göra något riktigt minnesvärt av den skattkista som finns att tillgå är inget annat än beklagligt. Ni stärker inte precis varumärket pojkar och flickor.

Godzilla
Det är ju rätt kul att se King Ghidorah igen. Synd bara att det är under dessa förutsättningar.

Sammanfattningsvis så, om du inte redan greppat det, är det här inget bra spel. Långt ifrån faktiskt. Det är mer ett skamlöst sätt att försöka tjäna snabba pengar på ett känt namn genom en mer än undermålig produkt. Du gör bäst i att vända på klacken och fly så fort det visar sitt fula tryne i affären eller online. Personligen så tittar jag hellre om och om på Roland Emmerichs Godzilla från 1998 under en hel vecka än att behöva spela Godzilla igen. Det säger förhoppningsvis en hel del.

03 Gamereactor Sverige
3 / 10
+
Okej monsterdesign, klassiska vrål
-
Värdelös spelkontroll, livlös värld, trist uppdragsdesign, rörig kamera, usel grafik

Petter Hegevall
Det är så obönhörligt ultrafult, hopplöst strukturerat, så segt, buggigt, slött, trist och allmänt värdelöst att såväl Rambo: The Videogame, Biker Mice From Mars till Gamecube och Robocop till Playstation 2 ligger risigt till när det gäller titeln "tidernas sämsta spel". Så uselt är Godzilla till Playstation 4, snudd-på i alla fall. Varning! 2/10

GodzillaScore

Godzilla

RECENSION. Skrivet av Jonathan Björklund

8
Nya bilder från Godzilla: The Game

Nya bilder från Godzilla: The Game

NYHET. Skrivet av Fredrik Säfström

Under förra årets The Game Awards-tillställning meddelade Bandai Namco att ett nytt Godzilla-spel var under utveckling. Spelet kommer att släppas senare i år till...

3
Godzilla kommer till PS3 och PS4 2015

Godzilla kommer till PS3 och PS4 2015

NYHET. Skrivet av Carl Brännström

Med taglinen "Be the OG" fick vi en ny glimt av kommande Godzilla till Playstation 3 och Playstation 4 under nattens The Game Awards. Gå lös på skyskrapor, korvstånd och andra monster antingen som Godzilla själv eller som någon av hans gelikar. I den korta trailer som visades fick vi bland annat en skymt av Mecha-Godzilla.