Magicka 2 är något av en ulv i fårakläder. Det kanske ser snällt, roligt och plojigt ut, men så snart jag sätter igång med spelandet inser jag att detta kräver både skicklighet och analytisk förmåga för att klara livhanken. Det är väldigt oförlåtande, och har ett djupt magisystem för de som vill grotta ner sig och verkligen lära sig de intrikata detaljerna, memorera Magick-combos och ligga steget före allt som händer på skärmen vid varje givet tillfälle. En tröst är att om det går åt pipsvängen, så sker det alltid på ett sätt som ändå gör dig på gott humör.
Det står tidigt klart för mig att det är besvärjelserna som är spelets verkliga höjdpunkt. De förvandlar vad som hade kunnat vara ett ganska mediokert actionrollspel till något mer dynamiskt och intensivt. Det har gjorts en del förändringar sedan föregångaren, bland annat att det nu går att lägga de besvärjelser du använder mest som genväg på styrkorset (ger dock längre cool-down). Att kombinera element är underhållande och vissa varianter är extremt kraftfulla (Magicks). Men fyra trollkarlar på skärmen samtidigt blir det snabbt väldigt hektiskt, och just detta är en av styrkorna med Magicka 2, även om det stundtals snuddar vid att kännas frustrerande.
Jag tycker spelet känns mer balanserat denna gång, även om en stadiet diet bestående av dödsbestyckade formler fortfarande löser de flesta problemen. Föregångaren var väl inte någon katastrof på området, men en del av charmen i originalet var ändå hur obalanserat det kunde vara mellan varven och bidrog till att det hela tiden gällde att ha koll på vad man gjorde så man inte råkade förinta medspelarna. Den faran finns fortfarande kvar men har tonats ned något. Efter det är ett nytt team som utvecklar denna uppföljare, märks det att de sett på saken med helt andra ögon och löst det därefter, utan att skada grundkonceptet.
Magicka 2 är inte ett speciellt långt spel med sina nio kapitel, men det är inte gjort i en handvändning heller, i synnerhet inte om du trimmar upp svårighetsgraden något. Och sedan du klarat spelet finns ytterligare utmaningar och artefakter som kan aktiveras för att göra allt svårare.
På tal om artefakter, så är dessa den enskilt bästa nyheten till Magicka-formulan. Det fungerar på samma sätt som Skulls i Halo-spelen där du genom att aktivera en eller ett par kan skräddarsy din spelupplevelse. Artefakterna låser du upp allt eftersom, och ger alltså ett visst omspelningsvärde. En del av dem är bara till för att göra ett humoristiskt spel ännu lite roligare, medan andra gör det lättare - medan ytterligare andra ger brutala prövningar. Det finns massor av saker att låsa upp (från komiska vapen till mäktiga trollstavar), och att avlusa banorna alla hemligheter kommer sannolikt ta även de bästa spelarna lång tid
Vi spelade på Playstation 4 inför recensionen, och Magicka har alltid känts som ett spel som är som bäst med glada vänner trängandes i samma soffa, och Magicka 2 är inget undantag utan fungerar utmärkt. Har du inga vänner finns såklart möjligheten att leta sig ut online för att spela med slumpmässigt folk, men vi hade åtminstone svårt att få till något bra onlinespel under den tid vi spenderat inför recensionen och kom heller inte helt överens med systemet för hur det fungerar. Och som du kanske förstår är det heller inte överdrivet roligt att spela med folk som har för hög eller låg level, och frekvensen tölpar är också hög. Det är roligt att bli duschad med vatten nar man skjuter blixtar ett par gånger, men det blir snabbt tröttsamt (om det inte är vi själva som utövar det, vilket tyvärr också har hänt ett par gånger). Därför är detta ett spel du kommer vilja avnjuta med folk du känner.
Väl medveten om att jag verkligen slagit fast att detta är ett spel att avnjuta lokalt med vännerna, så finns det ändå några tillägg. Bland annat bör du verkligen lära dig spelets grunder ensam. På så sätt kan du lära dig utan att dräpa nära och kära hela tiden, för det är verkligen inte ett partyspel där det bara är att hoppa in och lira. Du bör verkligen förstå hur det fungerar med åtta element, fyra sätt att nyttja dem samt fyra genvägar för Magicks - och det krävs att du är fokuserad. Blir det för mycket plojande kommer ni inte att ta er vidare och det blir aldrig särskilt skoj.
Själva spelbarheten är genomarbetad, men det finns ändå några punkter som gärna hade fått ses över ett varv till. Dit hör att din spelfigur ibland skyms av spelets menyer och en gång hamnade jag till och med utanför bild (utan att dö). En del av detta hör till charmen med serien, men ofta blir det bara irritationsmoment. Men när det är som bäst bjuder Magicka 2 på en ljuv dans av konstanta missförstånd, undsättningar i sista sekund och massivt dräpande av fiender.
Det är ett spel som bygger vidare på konceptet snarare än att göra särskilt mycket nytt. Normalt skulle detta inte vara ett problem, och det finns ju inte någon egentlig anledning att laga det som inte är trasigt, eller hur? Men med tanke på alla uppdateringar och allt DLC som släpptes till Magicka känns det som att detta bara fortsätter direkt där det andra slutade. Det blir lite för likt. Storyn är förutsägbart stollig och presentationen är sådär lite taffligt komisk på ett sätt du antingen lär älska eller hata, och det finns absolut inga vampyrer. Det är kul, det finns gott om innehåll och saker att lära sig, men det lever inte riktigt upp till underhållningsfaktorn från originalet.