Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
recensioner
Underground

Underground

Den nystartade studion Grendel Games öppnar upp det nya året med sitt allra första spel. Är det här ett pusselspel du bör lägga slantarna på? Fredrik ger dig svaret...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

När jag först hörde talas om Underground så lät utvecklaren Grendel Games allra första speltitel, åtminstone på pappret, mycket intressant. Ett originellt koncept som i mina öron skulle kunna bli hur bra som helst. Men faktum är att utvecklaren inte alls får många pusselbitar att falla på plats. Jag som är en gammal pusselveteran hade stora förhoppningar över att få börja det nya året med ett riktigt smarrigt pusselspel. Istället bytes mina förhoppningar ut mot en ren besvikelse.

Precis som det låter så utspelar sig Underground i underjorden. Inte särskilt mycket bakgrundshistoria ges innan vi kastas direkt ner under jordens yta. Här får vi styra två stycken mekaniska armar vars uppdrag är att röja vägen fri från hinder så de underjordiska robotarna kan ta sig hem med livet i behåll. Underground är ett spel som jag har haft trevligt med en kortare stund, men har i längden blivit rätt så monotont när samma procedur upprepas allt för ofta.

Underground
Trots bristen på dialog så är berättelsen riktigt .

Storyn förs framåt genom tysta och animerade filmsekvenser som sker med jämna mellanrum. Historien handlar om den lilla flickan Sari och hennes robot, Swank, som gör allt i sin makt för att rädda sina vänner från de underjordiska farorna. Grendel Games försöker skapa en gripande berättelse om kärlek och sorg och jag måste ändå medge hur bra de har lyckats trots bristen på dialog. Historien grep tag i mig från första stund och släppte aldrig riktigt taget.

De mekaniska armarna styrs med hjälp av de två analoga spakarna på gamepaden. För att rensa vägen från bråte och andra ting så använder jag mig av olika verktyg som finns till förfogande. Via ett enkelt klick på handkontrollen så kan jag lätt byta ut min borr mot en klo som gör det möjligt för mig att lyfta på saker. Tyvärr är inte spelkontrollen helt perfekt och jag känner ofta en stor frustration över att alla mina handlingar känns alldeles för långsamma och otympliga att slutföra än vad de borde göra.

Detta är en annons:
Underground
Bossnivåerna är spelets absolut största höjdpunkt och erbjuder utmaning utan dess like.

Som jag skrev ovan är Underground ett rätt så monotont spel. Det blir aldrig någon större variation på banorna eftersom jag i princip utför samma saker hela tiden. Jag borrar sönder tonvis med stenar, lyfter på kristaller och smälter isblock för att senare (om jag har otur) sitta och vänta i evigheter för att robotarna självmant ska hitta hem. Robotarna väljer oftast den snabbaste vägen till sitt bo och har du otur så händer det att de har svårt att bestämma sig för vilken väg de ska gå. Detta orsakar kaos och robotarna vandrar då fram och tillbaka - likt små yra höns - mellan två intetsägande punkter. Två knapptryck senare så väljer jag hellre att starta om nivån istället för att sitta i en oändlighet och titta på korkade mekaniska maskiner som vandrar fram och tillbaka utan att veta vart de ska ta vägen.

Tyvärr så är Underground ett alldeles för enkelt spel och under mina timmar som jag tillbringade med spelet så kan jag inte minnas att jag satt fast en endaste gång. Undantaget är bossnivåerna som är mycket väl genomtänkta och är den klart bästa delen i hela spelet. Här skruvas svårighetsgraden upp några snäpp och tankeverksamheten sätts verkligen på prov. Med alla våra tillgängliga verktyg så måste vi hålla bossen sysselsatt medan vi ser till så att våra nyfunna vänner kan ta sig förbi utan att bli slarvsylta. Det är betydligt enklare sagt än gjort och oftast får jag spela om bossarna minst två gånger vardera innan jag vet vad som bör göras.

Underground
De två mekaniska armarna är dina bästa vänner för att hjälpa de stackars robotarna att ta sig hem oskadda.
Detta är en annons:

För att summera det hela så är Underground ett rätt medelmåttigt spel som inte alls rättfärdigar sin prislapp på 185 riksdaler som det kostar att införskaffa på Wii U Eshop. Med ett intressant koncept så kunde det ha blivit ett riktigt bra pusselspel. Tyvärr får utvecklaren det inte riktigt att klaffa och istället så känner jag en betydligt större frustration än vad jag känner glädje i nuläget när jag avslutat min spelsession. Däremot skulle jag våga påstå att det här är ett utmärkt pusselspel för de yngre förmågorna att börja med.

05 Gamereactor Sverige
5 / 10
+
Originellt koncept, intressant berättelse, utmanande bossar
-
Dålig spelkontroll, enformigt, alldeles för enkelt, korkade robotar
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

0
UndergroundScore

Underground

RECENSION. Skrivet av Fredrik Säfström

Den nystartade studion Grendel Games öppnar upp det nya året med sitt allra första spel. Är det här ett pusselspel du bör lägga slantarna på? Fredrik ger dig svaret...



Loading next content