Paper Monsters Recut

Paper Monsters Recut

I Paper Monsters Recut tar vi oss an rollen som en liten pappersfigur, i ett äventyr där allting består av papper. Fredrik har spelat och delat ut ett betyg...

Paper Monsters Recut är en nyversion från Android- och Ios-spelet som lanserades för två år sedan. Här består precis allting av papper. Likt samma koncept som i Paper Mario-spelen fast med mindre humoristiska inslag och inga rollspelselement. Det syns tydligt att utvecklaren Mobot Studios har hittat mycket av sin inspiration från Super Mario-serien och många av de världar vi får besöka består av saker som inspirerats av Super Mario. Det inkluderar att kunna transportera sig genom rör, besegra fiender genom att stampa på dem och samla extra liv genom att uppnå 100 insamlade mynt.

Det jag allra främst vill applådera är designen och spelets soundtrack. Flera gånger jag jag velat sträcka mig fram och bara slicka på skärmen med anledning av alla de härligt vackra miljöer som jag får chansen att beskåda under spelets gång. Dessutom har jag skamset kommit på mig själv ett flertalet gånger när jag har suttit och diggat åt det alldeles utomordentliga soundtracket som erbjuds. Allra främst i ökenvärlden där jag frivilligt spelade om några banor enbart för att ta mig tid att lyssna på musiken.

Paper Monsters Recut
Paper Monsters Recut är otroligt charmigt, vackert och sockersött

Jämfört med originalet så har utvecklingsteamet tagit sig tid att proppa in en ny värld och några nya nivåer i Wii U-versionen. Dessutom har man utnyttjat Gamepaden på ett ypperligt sätt där spelaren även får chansen att spela direkt genom Gamepaden utan att behöva sitta framför TV-skärmen - om man så vill. Spelkontrollen fungerar klockrent och jag kände mig genast rätt så bekväm med hur allting fungerade när jag väl kom igång.

Paper Monsters Recut består av fem stycken världar som avslutas med en boss på varje. Alla världar består av något slags tema som till exempel öken, vatten eller rymden. Samtidigt känner jag att jag aldrig får för mycket av samma vara utan alla banor känns väldigt varierande långa stunder. Under rymdvärlden blir vi till exempel utrustade med ett vapen där vi kan avfyra laserliknande skott mot fiender, och under vissa banor som består av vatten får vi ta oss fram i en ubåt. Spelets bossar är kanske den absolut svagaste delen. Charmen finns där men jag hade hellre sett lite mer långdragna bosstrider än en fight som tar cirka 30 sekunder att klara. Undantaget är slutbossen som jag lyckades besegra på cirka två minuter.

Paper Monsters Recut
Den här bossen ser stor och farlig ut. Men om sanningen ska fram bör han vara ett minne blott inom 30 sekunder

Under min genomspelning klockade jag spelet på ganska exakt två timmar. Såhär i efterhand känner jag att jag skulle vilja ha ut mer av spelet. Visst, det finns mycket föremål att hitta men även om vi skulle ge oss tid att försöka finna allt smått och gott som gömmer sig runt om i Paperland, så skulle vi kanske dryga ut speltiden med cirka en timme. Skulle jag vilja hitta allt på en bana så gör jag det utan några som helst konstigheter. Föremålen är aldrig särskilt svåråtkomliga och det mesta plockade jag faktiskt upp under min första genomspelning. Utöver det så finns det flera banor och några minispel att låsa upp för vissa av de föremål som du hittar.

Paper Monsters Recut är ett väldigt enkelt spel som inte renderade i några komplicerande situationer alls. Jag var aldrig särskilt orolig för att jag skulle få vittja Game Over-skärmen då banorna kryllar av extra liv och fienderna, bossarna och de övriga farorna jag ställdes mot aldrig inbringade i några som helst bekymmer. Men trots de negativa aspekterna så är det petitesser med tanke på hur roligt jag hade överlag med spelet.

Paper Monsters Recut
Förutom sand, värme och kaktusar erbjuder ökenvärlden ett suveränt soundtrack

Trots spelets brister så är det ingenting som får mig att tycka illa om spelet - tvärtom. Jag är oerhört nöjd över de fåtal timmar som jag har fått tillbringa i Paperland tillsammans med min lilla filur gjord av papper. Att utvecklingsteamet har velat skapa ett spel som framförallt ska se bra ut i betraktarens ögon råder det ingen som helst tvekan om - och det får jag lov att säga att de helt har lyckats med. Paper Monsters Recut är otroligt vackert, charmigt, papprigt och riktigt, riktigt sött - och ett spel som jag med all sannolikhet kommer spela om igen inom en snar framtid.

7 / 10
+
Vacker design, bra spelkontroll, lysande soundtrack, varierande banor, smart Wii U Gamepad-användning