Lego Rock Band

Lego Rock Band

Redaktionens egna musiker, trumdödaren Hegevall, har rockat skiten ur en bunt danska plastklossar i det senaste Rock Band-spelet

Rocka med Lego. Idén känns konstig, jättekonstig. Men att Lego och spel äntligen hittat ett sätt att samexistera råder det såklart inga tvivel om efter att Lego Star Wars-spelen sålt som smör. Barn gillar dansk plast, jag gjorde det själv för 25 år sedan (huga, så gammal!). Barn ska nu även lära sig att gilla gammal traditionell rockmusik. Mixen blir lite märklig, och det känns som om Lego Rock Band inte riktigt vet vilket fot det ska stå på.

Å ena sidan är Lego Rock Band ett Rock Band Light. Det innehåller samma grymma spelbarhet, bara något förenklad, samt en hel radda klassiska Harmonix-favoriter. Här hittar vi Iggy Pop, David Bowie, Boston, Queen, Tom Petty, Bryan Adams, The Jimi Hendrix Experience, The Police, Spinal Tap, Elton John, Steve Harley & Cockney Rebel och Carl Douglas. Gubbrock på hög nivå. Å andra sidan är Lego Rock Band ett barnspel (eller ett musikspel för de som aldrig spelat musikspel förut) och pratar direkt till de yngre med heltokiga Lego-gubbar omgivna av sockersöt Lego-grafik. Mixen blir lite märklig, även om spelet innehåller ett par spralligare låtar i form av Sum 41 och Good Charlotte.

Låtlistan i Lego Rock Band:

1960
Fire - The Jimi Hendrix Experience
I Want You Back - Jackson 5

1970
Crocodile Rock - Elton John
Kung Fu Fighting - Carl Douglas
Make Me Smile - Steve Harley & Cockney Rebel
Ride A White Swan - T. Rex
The Passenger - Iggy Pop
We Will Rock You/We Are The Champions - Queen

1980
Crash - The Primitives
Every Little Thing She Does Is Magic - The Police
Free Fallin' - Tom Petty
Ghostbusters - Ray Parker, Jr.
Let's Dance - David Bowie
Summer Of '69 - Bryan Adams
The Final Countdown - Europe
Walking On Sunshine - Katrina and The Waves
You Give Love A Bad Name - Bon Jovi

1990
Aliens Exist - blink-182
Breakout - Foo Fighters
Song 2 - Blur
Two Princes - Spin Doctors

2000
A-Punk - Vampire Weekend
Accidentally In Love - Counting Crows
Check Yes Juliet - We The Kings
Dig - Incubus
Dreaming Of You - The Coral
Girls & Boys - Good Charlotte
Grace - Supergrass
In Too Deep - Sum 41
Life Is A Highway - Rascal Flatts
Monster - The Automatic Automatic
Naive - The Kooks
Real Wild Child - Everlife
Rooftops (A Liberation Broadcast) - Lostprophets
Ruby - Kaiser Chiefs
Short & Sweet - Spinal Tap
So What - P!nk
Stumble and Fall - Razorlight
Suddenly I See - KT Tunstall
Swing, Swing - The All-American Rejects
Thunder - Boys Like Girls
Tick Tick Boom - The Hives
Valerie - The Zutons
Word Up! - KoRn

Rent spelmässigt är allting sig likt, Lego Rock Band fungerar exakt som Rock Band 2 med ett par mindre detaljer som skiljer. För att attrahera en bredare målgrupp är alla låtarna i Lego Rock Band förhållandevis enkla och som trummis får man välja om man vill att baskaggen ska automatiseras. När en i bandet dör behöver man nödvändigtvis inte längre rädda denne heller, utan förlita sig på att bandmedlemmen räddar sig själv genom att pricka ett gäng Lego-noter som svischar förbi strax efter att man trillat ur själva musiken.

Den roligaste nyheten i Lego Rock Band och den bästa delen av spelet heter Rock Power Challenges och är ett gäng mindre utmaningar där ens rockande Lego-figurer måste ta sig förbi ett antal utmaningar med hjälp av sina musikaliska färdigheter. Detta kan handla om allt mellan att hjälpa till att bygga en scen (genom att skrämma klossarna på plats med en tung basgång) till att sjunga sönder en rivningsklar skyskrapa. Det låter en gnutta bisarrt, vilket det också är, men samtidigt troget Lego-momenten i andra spel och ett roligt tillskott till ett i övrigt traditionellt musikspel.

Det största problemet för min del med Lego Rock Band är inte de enkla låtarna eller den överdrivet gulliga grafiken. Nej, mitt största klagomål är faktiskt på ljudkvaliteten och den mix som utvecklarna TT Games strulat till. I direkt jämförelse med Rock Band 2 låter Lego Rock Band stökigt, metalliskt och misslyckas med att skapa en känsla av att alla spelar samma sak samtidigt, och därmed får det att svänga.

En annan irritationsfaktor med Lego Rock Band är att TT Games och Harmonix för första gången valt låtar som faktiskt inte alls är särskilt roliga att spela. We Will Rock You med Queen är en härlig anthem och Every Little Thing She Does is Magic med Police en av mina favoritlåtar. Men ingen av dem passar särskilt bra som låtar i ett musikspel, vilket jag tycker gäller för hela låtlistan.

Final Countdown med Europe är en svensk superklassiker, men alla synthpartier gör den urtrist och den enorma mängd tjatiga refränger som låten innehåller gör den till en av spelets tråkigaste. Samma gäller för Free Fallin' med Tom Petty och Let's Dance med David Bowie. Klassiska låtar som jag inte har något emot (alls), men i Rock Band fungerar de inget vidare.

Presentationen är den bästa biten i Lego Rock Band, den sprudlar av skaparglädje och trivsam komik utan att frångå Harmonix grundform. Rock Power Challenges är ett roligt spelläge som tillför god variation till ett i övrigt välbekant upplägg. I övrigt är det dock svårt att motivera ett inköp av det här spelet som faktiskt borde ha släppts som en nedladdningsbart låtpaket (inklusive Lego-grafiken) snarare än ett fristående spel.

Lego Rock BandLego Rock BandLego Rock BandLego Rock Band
5 / 10
+