MXGP - The Official Motocross Videogame

MXGP - The Official Motocross Videogame

Utvecklarna Milestone är tillbaka med ännu ett officiellt motorspel och Björken har sladdat runt i leran. Är det värt att kolla in?

Jag hade det privilegierade nöjet att, eh... avnjuta utvecklarna Milestones tidigare tvåhjuliga motoräventyr som de släppte detta året. Deras MotoGP 14 var långt från något höjdarspel och med sin dåliga fart- och tyngdkänsla samt sterila och rätt döda digitala omvärld lyckades det endast nå upp till en knaper femma i betyg. Men skam den som ger sig tänkte uppenbarligen Milestone då de nu återvänder till racingfållan med det officiella motocross-spelet med den lilla titeln MXGP - The Official Motocross Videogame. Ett spel som glädjande nog faktiskt är mer underhållande än MotoGP 14. Inte ljusår bättre förvisso men en marginell förbättring är trots allt bättre än ingen förbättring alls.

MXGP går ut på att dåna fram på tunga och snabba motocrossar i lera, sand eller grus och jaga efter den åtråvärda förstaplatsen. Under loppens gång måste man navigera snäva svängar, ojämnt väglag och en stor andel med gupp samt hopp och det är sannerligen ingen picknick när man har häcken och fronten full med tjugotalet andra kombattanter som vill exakt samma sak. Så själva konceptet med motocross lämpar sig utmärkt som spel. Möjligheten att grisa runt i lera och bråka med närgångna motståndare i höga farter låter alldeles förträffligt underhållande om man exempelvis bjuder över kompisgänget för en spelkväll. Tyvärr lyckas inte MXGP leverera fullt ut på det planet.

MXGP - The Official Motocross Videogame
Banorna i sig är rätt intetsägande men räddas tack vare en finfin spelkontroll.

Bland annat så beror det på att spelet är väldigt primitivt ur en teknisk synvinkel och det skiner igenom flertalet gånger. För det första så är MXGP, likt MotoGP 14, ett rätt tradigt spel att titta på. Omgivningarna är sterila och tråkiga, publik samt förare påminner lite om figurerna från tidiga The Sims-spel och banorna är inte alls särskilt minnesvärda. Visst, själva motocross-cyklarna är rätt så snygga och ganska så genomarbetade men hade man bara gett några bråkdelar av den tiden till allt annat runt omkring, exempelvis bandesignen, så hade man troligen kunnat skapa en starkare känsla och fått mig som spelare mer engagerad i tävlingarna. Nu känns det verkligen som att jag är helt ensam på de olika platserna och jag får ingen känsla alls för platsen oavsett om jag befinner mig i Italien eller Sverige.

För det andra så har man uppenbarligen kastat allt vad verklig effekt heter ut genom fönstret. För jag kan få en annan förare med tillhörande cykel landad på mig efter ett hopp och det rör mig inte ryggen utan jag kör vidare under tiden som han gasar på min hjässa, rak i ryggen och med inga som helst bekymmer i hela vida världen. Men akta så att du inte kör in i en reklamskylt eller kloss som ligger på sidan av banan, oavsett fart, för då faller du ihop som om du fått en betongsugga i hjärnkontoret. Totalt logiskt.

MXGP - The Official Motocross Videogame
Att omgivningen känns död och livlös är självfallet tröttsamt.

Det man däremot lyckats med i MXGP är spelkontrollen. Den är oerhört simplistisk och behagligt beroendeframkallande och mina tankar går till en mer utarbetad version av spelkontrollen i Trials-serien. Fast i tre dimensioner så klart. Bäst är att börja simpelt med både automatisk växel och tyngdplacering, men då kontrollen är såpass lätt att lära sig så vill man snabbt avancera upp till det där proffsläget där man gör allt på egen hand. Då snackar vi utmaning och det är faktiskt fruktansvärt underhållande att försöka sätta en perfekt "scrub" eller verkligen planera hur mycket gas kontra broms man ska ge i de mer ojämna partierna på banorna. Det blir en del stunder då det gäller att hålla tungan rätt i mun trots allt. Och till skillnad från nämnda MotoGP 14 så har man äntligen lyckats roffa åt sig en tydligare fart- och tyngdkänsla så det känns denna gång som man faktiskt kör fordonet i fråga.

Dessvärre är spellägena i MXGP inget att dansa linedance över. Visst, karriärläget är roligt en stund men slutligen så väller den där känslan av repetition över en och man inser hur lite det faktiskt finns att göra där i. Du väljer klubbar att köra för, rivaler att utmana och cyklar att brumma på men till syvende och sist är det inget mer än runt-runt i torra bandesigner. Utöver karriären är det samma gamla skåpmat med snabba enskilda race eller bataljer online. Det senare är förvisso underhållande då man faktiskt möter riktiga människor och om du har en förkärlek för motocross-spel är det troligen här du kommer spendera den mesta av din speltid. Att man däremot valt att slopa lokal multiplayer helt och hållet är för mig total galenskap och det är något som Milestone snarast bör tänka på att införa till nästa släpp i serien. Det är mer ett krav än ett önskemål.

MXGP - The Official Motocross Videogame
Att försöka sätta en perfekt landning när man kör med manuell tyngdplacering är inte det lättaste.

Även fast MXGP lider av samma jobbiga åkommor som Milestones tidigare motorspel så lyckas det ändå komma ut på topp i förhållande till dem. Mycket tack vare att man tittat ordentligt på spelkontroll och att man äntligen valt att placera in rätt mängd känsla av både tyngd och fart i hanteringen av cyklarna. Om Milestone fortsätter i den här takten så kanske jag kommer sitta här med en sjua eller till och med en åtta år 2016. Hoppet är ju det sista som lämnar människan trots allt.

6 / 10
+
Skön spelkontroll, härlig fartkänsla, bra tyngdfysik, snygga hojar, stabilt onlineläge.