Skylanders Trap Team

Skylanders Trap Team

Björken har lekt med figurer i finaste plast och myst nostalgiskt med en härlig design. Är det tillräckligt för att man ska kolla in Skylanders Trap Team?

Jag vill vara sju år igen. Leka i sandlådor, gunga, äta snor, vägra sås, ha ett överjävligt instabilt och okontrollerbart humör och bara vara som ungar oftast är. För den versionen av mig hade nog älskat Skylanders Trap Team besinningslöst. Att kombinera plattformsspel med fysiska leksaksfigurer i plast hade den där ungen älskat så otroligt mycket och det hade utan tvekan varit det bästa som hänt sedan Turtles, Mario och mjölkchoklad. Eller snor.

Sjuåriga Björken hade inte sett något problem alls med den eviga frågan om pengar i spelet, det oerhört låga tempot, det aningen repetitiva spelupplägget, de många minispelen och den röriga spelkameran. Nej, han hade bara stirrat sig blind med beundran över den livfullt härliga presentationen, de innovativa och lekfulla karaktärerna och alla de fräsiga plastfigurerna som man kan samla på. Men tyvärr är han inte längre närvarande så det är upp till mig, gubben, att bedöma Skylanders Trap Team. Jag är inte lika kärvänlig. Och jag gillar inte snorkusar.

Skylanders Trap Team
Skylanders-figurerna är ju trots allt väldigt fräsiga.

Spelet handlar om hur världen Skyland är i fara. Den onda Domedagsligan (jo, de heter så) är på hugget och de har bestämt sig att de ska bete sig illa mot allt och alla eftersom de är ett gäng rediga ruskprickar. Det är upp till de nya Skylander-figurerna i det mäktiga Trap Team att ta i från tårna och rädda världen. Till sin hjälp har de fällor som de kan fånga olika typer av skurkar i för att sedan kunna använda dessa i kampen mot Domedagsligan. Måhända att det är på grund av alla minnen från tidiga lördagsmorgnar med tecknat från klockan sju och framåt men saken är den att jag gillar storyn i Skylanders Trap Team.

Det är en charmig och självmedveten historia som inser värdet i att satsa mer på att bara vara en massa knasigheter som emellanåt slänger in lite "matig" story. Att det sedan är underhållning på en rätt så oskyldig nivå för en yngre publik (förvänta dig ingen "vuxen humor" à la Pixar eller Dreamworks) gör mig inget då det träffar totalt rätt i undertecknades nostalgicenter och jag sitter med ett härligt flin genom hela spelet. Skurkgänget i Domedagsligan har det absolut roligaste persongalleriet och jag finner mig faktiskt skratta högljutt vid flera tillfällen när de är med i mellansekvenserna. En uppfriskande överraskning men dessvärre är det svårt att behålla det där flinet många gånger när man faktiskt spelar Skylanders Trap Team.

Skylanders Trap Team
Underbart färgglada och exotiska världar är ett glädjande plus.

Alla de 18 kapitel som huvudberättelsen erbjuder går ut på samma sak: Samla pengar och föremål, besegra och fånga en eller flera bossar och upptäck nya områden. Ett beprövat koncept som man garanterat kan få ut en hel del spelglädje av om man gör det rätt. Tyvärr så trampar Skylanders Trap Team i klaveret på alltför många plan och man missar många chanser till ett underhållande plattformsäventyr.

För det första så är spelet oerhört långsamt och mina figurer rör sig som om någon dränkt dem i klister och sedan dragit på slowmotion. En bana i spelet tar inte tjugo till trettio minuter för att jag utforskar varenda skrymsle eller möter ett enormt motstånd eller fastnar i ett svårt pussel utan det beror helt och hållet på att mina Skylanders avancerar något fruktansvärt långsamt.

Skylanders Trap Team
Skylanders Trap Team bjuder på roliga fiender och hjältar.

Lägg även till att en bitvis jobbig spelkamera, som du inte har någon som helst kontroll över, gärna väljer att försvåra alla plattformspartier i spelet genom att lägga sig på tok för långt bort eller på tok för nära karaktären vilket mer än ofta resulterar i missade hopp och skatter. Att man börjar gnissla tänder relativt fort är varken en överraskning eller överdrift och jag frågar mig stundvis vilken klåpare som tyckte att dessa idéer skulle gagna spelet och i synnerhet spelaren. Den personen behöver oavsett få sig en grundlig utbildning i skillnaden mellan vad som är utmanande och vad som är frustrerande för oavsett ålder så är detta inga attribut som uppskattas.

Skylanders Trap Team
Skurkarna i Domedagsligen är utan tvekan de roligaste karaktärerna i spelet.

Själva spelmomenten blir dessutom rätt så tröttsamma redan efter sex till sju kapitel. Även alla de minispel som dyker upp i spelet, bland annat kortspelet Skystenssmash och ett spel där man ska träffa noter under en konsert, är kul för en genomspelning men blir snabbt tråkigt och passé. Sedan är det självfallet kul att kunna spela ihop med en kompis lokalt men den röriga kameran i spelet försvårar ständigt och man kan bara vara en kort bit ifrån varandra på skärmen innan man blir låst och tvingad till att stå still och invänta den andra spelaren.

Irriterande, javisst, men det är ändå glädjande att få dela skärmen med en vän. Men den största anledning till att man mosar sig vidare i spelet beror på att man vill se mer av berättelsen och karaktärerna. Det sistnämnda är ju även det som gjort Skylanders till en sådan succé över hela världen och alla de skojiga figurerna är även denna gång det som är behållningen med hela spelet. De olika Skylanders-figurerna har en stor variation när det gäller utseende och stil, man kan välja olika vägar vid uppgradering av figurernas attacker och man erbjuds en en stadigt färgglad och stor mix av skurkar man fångar upp och spelar med. Att kunna fånga och spela som skurkarna är ju trots allt spelets största nyhet.

Skylanders Trap Team
Troll i rullande sågverk är inte rekommenderat att lita på.

Den här nya funktionen som presenteras i Skylanders Trap Team ger dig kraften att fånga vissa fiender i en kategorifälla, exempelvis en magifälla eller en teknikfälla. Så länge som skurkarna tillhör just den kategorin som du har på fällan kan du plocka fram dem under spelets gång och ha dem som spelbara karaktärer. Själva fällorna är fysiska plastobjekt som du sätter i den spelportal (den så kallade Traptanium-Portalen) som din Skylander står på.

I startpaketet ingår en vatten- och en livfälla och vill du ha flera, det finns nio olika kategorier i spelet, så får du glatt greppa tag om penningpungen och stapla ned till affären och shoppa för vilda livet. Nu gnäller jag inte nödvändigtvis på kostnaden här utan jag ser såklart det genialiska med konceptet som är Skylanders och jag greppar att det är så här de tjänar in sin kosing. Men när det påverkar själva spelandet såpass mycket som det faktiskt gör så lämnar det en oerhört bitter eftersmak i munnen.

Skylanders Trap Team
Stekta gröna tomater är inte att rekommendera till den här snubben.

För det första så går det endast att ha en skurk i en fälla vilket gör att du hela tiden måste återvända till Skylander-Akademin (huben man utgår från i spelet) om du vill byta skurk då du inte kan göra det inne på de olika nivåerna. Detta kan du endast göra om du lagt ut lite kontanter på extra fällor inom samma kategori. För oss som inte gjort det så blir det tydligt att detta är ett medvetet irritationsmoment som endast ska få oss att hosta upp pengar så vi inte ska behöva hoppa meny ut och in för att byta till nya gubbar som vi fått genom spelets gång.

Samma irritation infinner sig när man dör på slutet av en bana och inte har någon frisk Skylander att ställa på portalen. Har man inte spenderat lite extra pengar på fler figurer, ja då får man glatt starta om hela banan och köra igenom den igen. Och det är sådana här saker som sticker i ögat på mig när det gäller den här affärsmodellen.

Skylanders Trap Team
Att gubbarna rör sig enormt långsamt är oerhört frustrerande.

Jag kan acceptera att vissa områden är låsta och kräver speciella figurer för att få utforska och jag kan acceptera att man måste ha olika fällor för olika typer av skurkar. Det är helt enkelt den tiden vi lever i och det är ett sätt för företagen att tjäna lite extra på sina produkter. Det jag har problem med är när någon medvetet gör sitt spel sämre i hopp om att spelarna, vi, ska bli förbaskad och raskt promenera till affären och shoppa på oss alla möjliga tillbehör. Det är inte rätt väg att gå och jag hoppas någon/några skäms över det här valet någonstans just nu.

Skylanders Trap Team
Attackerna är oftast underhållande men uppdragsdesignen blir snabbt tröttsam.

Om man däremot orka bortse från faktumet som involverar en ständigt öppnade plånbok och istället rikta de små blå på hur spelet ser ut så blir man mycket gladare. För Skylanders Trap Team är ett riktigt snyggt spel. Nu snackar jag inte Driveclub- eller The Witcher 3: Wild Hunt-snyggt utan jag syftar mer till det tänkta målet; en tecknad film perfekt för de som älskar att vräka i sig sina egna snorkusar.

Spelet fångar perfekt tonen och galenskapen i dagens animerade filmer/serier och jag blir glad över att få spendera tid i alla de världar som man kommer till och alla de karaktärer man får bekanta sig med. Där har utvecklarna Toys for Bob och Beenox verkligen träffat rätt och jag förstår att flertalet knoddar runt om i världen går bananas när reklamer för spelserien dyker upp på TV och i skyltfönster. Sedan är de fysiska Skylanders-figurerna faktiskt väldigt välgjorda och smakfulla. Jag skulle utan problem kunna ha en kabinett/hylla/showroom fyllt med de små gynnarna utan att skämmas för en endaste sekund.

Skylanders Trap Team
Karaktärern Snap Shot är en av de två karaktärerna som medföljer startpaketet av spelet.

Men det är inte de fysiska figurerna jag sitter här och recenserar utan det är ju faktiskt spelet och jag är inte mäkta imponerad. Om man ser på det kort och koncist så är det ett ganska slappt plattformsspel som verkar luta sig på ett säkert märke mer än att erbjuda något nytt och spännande. Tack vare en sjuhelsikes härlig attityd, design och minst sagt mysig lekfullhet så sugs man ändå lätt in i det och man får trots allt en rätt trevlig stund tillsammans med Skylanders Trap Team och trots att co-op är oväntat svagt i spelet så är det absolut ett steg i rätt riktning för serien då man alltid har roligare ihop när det gäller den här typen av spel.

Fast en stor del av tiden vill jag helst av allt stänga av spelet, brumma hem till barndomshemmet i Säffle och leka med de fysiska leksaksfigurerna på golvet i pojkrummet. Sjuåriga Björken hade varit stolt.

7 / 10
+
Underbar design, underhållande berättelse, roliga karaktärer, stor variation på attacker/figurer