Dragon Quest V: Hand of the Heavenly Bride

Rollspelsklassikern Dragon Quest V får en makeover (igen) och levereras i ett litet DS-paket. Daterat och segt eller nostalgiskt och tidlöst?

Jag är bara sex år och kan inte ens läsa. Tur det, då det är mitt namn som står inristat i gravstenen vid det läskiga, övergivna slottet. Men jag ska komma att bli äldre. Klokare, starkare och med fler vänner. Jag kommer att slåss mot monster, utforska världen och se nära och kära komma och gå. Och det ska bli en spännande resa.

Dragon Quest V: Hand of the Heavenly Bride är DS-ägarnas chans att få spela det rätteligen hyllade Dragon Quest V som tidigare släppts till både Super Nintendo och Playstation 2. Det är en chans som bör tas. Originalet må ha 17 år på nacken, men berättarglädjen och det goda hantverket i detta rollspel skiner genom i varje kapitel. Det finns en anledning till att Dragon Quest V: Hand of the Heavenly Bride blev det sjunde bäst säljande spelet i Japan förra året.

Historien börjar med att din hjälte föds och får ett namn som du själv får bestämma. Några år senare befinner sig den unga pojken och hans pappa Pankraz på ett skepp på väg till staden Santa Rosa. Väl där träffar vår huvudperson på flickan Bianca, och när de båda får reda på att det spökar i Uptaten Towers sätter äventyret igång på riktigt. Dags att shoppa träpinnar och lädersköldar och levla dig fram till ära och framgång (och en mycket orolig fader).

Trots en ganska enkel och rak story är innehållet ofta slående vuxet. Här finns anhöriga som dör, slaveri och själar som inte fått vandra vidare och tvingas dansa i all evighet för onda skelett. Vi får följa vår pixliga huvudperson genom en 20-årsperiod och se honom gå från osnuten unge till erfaren vuxen. Sammantaget blir berättelsen både gemytlig och medryckande episk, men det gäller att ha tålamod. Allt börjar nämligen väldigt oskyldigt, hjälten är under ett långt parti en riktig farsgris, och det tar många speltimmar innan man ser konturerna av det stora perspektivet. Se till att fullfölja detta spel om du väl börjar, du kommer inte att ångra dig.

På dina resor i landet stöter du på diverse fantasifulla fiender, inklusive de för serien karakteristiska slemhögarna, och dessa ska tas hand om i turbaserade strider i klassisk tappning. Slumpmässigt aktiverade strider känns väl sådär lagom mossigt numera, men när man väl är inne i flytet stör de inte nämnvärt. Det går dessutom att öka på hastigheten på texten i fighterna, något som rekommenderas varmt då man lätt får mental träsmak av alla "Ghost takes 7 points of damage" och dylikt som poppar upp konstant.

Att använda föremål och att kasta magier är aldrig något problem, allt nås i logiska menyer och striderna har oftast ett bra tempo. När du går upp i level får du nya besvärjelser att kasta, men det finns tyvärr ingen möjlighet till att styra hur dessa ska utvecklas. Ett grensystem med lite valfrihet hade varit ett välkommet inslag, men å andra sidan är detta ett mer lättsmält rollspel vilket definitivt kan vara en positiv egenskap.

Pokémon-frälsta kan för övrigt glädja sig åt möjligheten att samla in de monster som du besegrar, för att sedan tämja och träna upp dem till pålitliga medlemmar i ditt sällskap. Över 40 olika monster kan samlas in och det är ett underhållande sidospår. Dina nya kompanjoner stiger precis som du i level allteftersom erfarenhetspoängen trillar in och de är ett välkommet tillskott. Det är ett spel i sig att undersöka monstrens styrkor och svagheter i ditt team och att leta upp alla de unika magier som vissa av monstren får tillgång till vid en viss level.

Miljöerna är mycket varierade och transportssträckorna mellan dem tar aldrig lång tid. Din hjälte besöker skilda platser som somriga byar, en vintervärld där älvorna behöver din hjälp och ett stort slott där en prins blivit bortrövad och överallt härskar en enkel, men mycket charmig grafik. Det är till exempel mycket svårt att värja sig mot synen av den pixliga Bianca som släpar hem din avsvimmade hjälte tillbaka till värdshuset efter en misslyckad grottrunda. Kombinera denna helsköna grafik med störtmysig musik; allt från pampiga orkesterstycken till världens behagligaste kyrkorgel-snutt när du sparar ditt spel; och du har ett spel som fullkomligen slår dig på käften med charm, med två knytnävar.

Grafiken har även tagit ett litet steg mot det moderna och djupa när man med axelknapparna nu kan rotera kartan 360 grader, något som gör utforskandet lite mer omfattande och roligt. Att de båda skärmarna används samtidigt för att visa upp de pittoreska miljöerna är ett snyggt utnyttjande av konsolens möjligheter, även om jag har något slags handikapp som hindrar mig från att titta på mer än en skärm åt gången...

Dragon Quest V: Hand of the Heavenly Bride må vara ett gammalmodigt spel, men det är ett äventyr som har åldrats väl och som idag passar perfekt för ett bärbart format (spelet har snabbt blivit min pendeltågsfavorit). Om du inte har ett tvångsmässigt behov av att använda pekpennan och kan stå ut med en viss mängd rollspelsklichéer är detta ett mysigt, medryckande äventyr. Dessutom, precis som din sexåriga hjälte, växer det ju mer du spelar.

Dragon Quest V: Hand of the Heavenly BrideDragon Quest V: Hand of the Heavenly BrideDragon Quest V: Hand of the Heavenly BrideDragon Quest V: Hand of the Heavenly Bride
8 / 10
+