Entwined

Entwined

Utvecklaren Pixelopus gör debut med det vackra och kulörta indie-spelet Entwined. Fredrik har spelat och delat ut betyg...

Utvecklaren Pixelopus presenterade och utannonserade titeln Entwined under Sonys presskonferans på E3-mässan förra veckan och det här är en sorglig berättelse om en fågel och en fisk som för alltid vill vara tillsammans, men som är för evigt åtskilda. Det är det enda som ett spel behöver berätta för mig för att jag ska förstå att det här är något alldeles extra, och det är det också.

Entwined
Entwined berättar en story om en fågel och en fisk utan någon som helst dialog och gör det oerhört bra.

I Entwined styr du två stycken varelser samtidigt med de analoga styrspakarna. Dem som har spelat spel som Brothers: A Tale of Two Sons vet precis vad jag pratar om, men till en viss skillnad. I Entwined handlar det mera om att testa sina reflexer och samspelet mellan ögon och händer. Du styr fisken via den vänstra spaken och fågeln med den högra genom nio stycken färgsprudlande banor för att lyckligtvis förena deras själar med varandra. Allt som oftast blir jag påmind över hur vackert spelet är och jag tappar lätt fokus från att göra det som jag ska göra när jag kikar runt på den kulörta omgivningen som spelet har att erbjuda.

Spelet är inte särskilt varierat i sig. På varje bana ska du samla energikulor för att fylla en mätare och på så sätt förenas dina varelser med varandra. Samtidigt som energikulor ska samlas så gäller det att man agerar snabbt och styr de två varelserna med båda dina händer genom en rad olika livszoner som varierar från bana till bana. För varje gång som du misslyckas med att styra någon av dina varelser igenom en livszon så förlorar din mätare energi och på så sätt kan en bana hålla på för evigt om man inte är tillräckligt snabb med sina reflexer. När man till sist är tillräckligt stark så är det läge att återförenas. Då gäller det att man lyckas åka igenom ett antal livszoner i följd för att slutligen komma vidare till nästa nivå.

Spelet är väldigt beroendeframkallande och är ett av få pusselspel på senare tid som har fått mig att sitta uppe betydligt längre än vad jag egentligen borde. Om det är något bra eller dåligt låter jag vara osagt.

Entwined
Entwined är ett oerhört vackert och väldesignat spel som bör ses med egna ögon.

Story-läget är inte alls särskilt svårt men kan vara nog så frustrerande. Jag har flera gånger svurit och varit snudd på att göra ved av min handkontroll under min genomspelning för att i nästa stund känna en oerhörd lättnad när jag lyckats slutföra nivån. I flera fall har jag tappat koncentration efter misslyckade försök. Det har renderat i att mätaren har sjunkit och jag har suttit onödigt länge på en och samma nivå. Story-läget är väldigt kort och tar max en timme att spela igenom om du är skicklig nog. Jag hade väldigt gärna sett att man stoppade in betydligt fler nivåer och gjorde vissa banor betydligt mer svårare än vad de är för att ge mig en ordentlig utmaning.

För varje nivå som jag klarar av så förvandlas dina varelser till en enda stor drake som man får styra fritt över ett vackert och kulört landskap. Jag får då äran att fritt flyga omkring och samla in energikulor för att fylla en mätare och slutligen får jag chansen att fylla ut det vackra landskapet med ett regnbågsfärgande mönster som i mitt tycke är oerhört vackert. Det är just här som jag lägger märke till den oerhört vackra designen som i det stora hela påminner mycket om mästerverket Journey.

Musiken i spelet är oerhört stämningsfullt och ger mig ofta gåshud allt eftersom jag passerar en livszon och klingande toner hörs i takt med musiken. Även här har Pixelopus gjort ett oerhört bra jobb.

Entwined
Ditt huvudsakliga mål är att samla energikulor för att på så sätt slå dig samman med dina varelser och till slut förvandlas till en drake.

Förutom story-läget så bjuder Entwined även på ett Challenge-Mode. Det här är ett någorlunda svårare spelläge och kräver all min koncentration för att jag ska lyckas ro det i hamn. Det är under det här spelläget som jag har haft allra roligast (och varit mest argast) i och spenderat den längsta tiden med. Här ska man styra sina varelser precis på samma sätt genom en rad olika livszoner och för varje sekund som går så inkasserar man en poäng och ju längre tid jag spenderar på banan desto mer utmanande blir det. Varje bana ger mig tre försök till att misslyckas och här måste man vara aktiv en viss tid som banan kräver för att jag ska lyckas och på så sätt låsa upp nästa utmaning. Det här spelläget erbjuder fem stycken nivåer.

För att summera det hela så är Entwined ett mycket vackert spel från en utvecklare med väldigt små resurser. Spelet erbjuder en viss grad underhållning och har även ett spelläge som är riktigt utmanande. Jag hade gärna sett att man kastat in lite mera innehåll i spelet men för endast 69 kronor som spelet kostar så ska man väl egentligen inte klaga allt för mycket. Entwined är ruskigt beroendeframkallande och den vackra designen och den stämningsfulla musiken som man bjuder på förtjänar all uppmärksamhet.

7 / 10
+
Ljuvlig design, stämningsfull musik, beroendeframkallande, originellt upplägg, smart berättande