Left 4 Dead

Left 4 Dead

Fyra människor och en hel koloni av blodtörstande, kötthungriga zombies. Enda chansen till överlevnad är totalt samarbete. Håll er nära varandra, slösa inte på ammunitionen och för Guds skull, väck inte häxan...

Det är något särskilt i Louis tonfall när han skriker "reloading". Något som skiljer Left 4 Dead från andra actionspel. Louis är stressad, nästan desperat och framförallt klingar hans upplysning av en vilja att kommunicera och samarbeta. Inte bara skrika en tuff fras. Jag kan tänka mig att liknande stressiga tonfall finns i en operationssal (eller på Gamereactor-redaktionen två timmar innan tryck). Samarbete under press och oförutsedda händelseutvecklingar, där har du Left 4 Dead i ett nötskal.

I Valves mycket emotsedda zombietitel är storyn enkel: en större del av mänskligheten har smittats av ett zombievirus och de få som är immuna gör sitt bästa för att klara sig från horderna av infekterade. Huvudrollerna är som tagna från vilken halvbillig skräckis som helst. Vi får möta en karaktärskvartett som tycks täcka alla alla åldrar och samhällsgrupper; Zoey är ung student, här finns den skäggige krigsveteranen Bill, Louis är skjortbärande kontorsråtta och Francis är den tatuterade bikern. Det är en bra, om än lite förutsägbar och politisk korrekt blandning av spelfigurer, och att välja och växla mellan figurerna är trivsamt.

I storyläget deltar alltid dessa fyra filurer och de karaktärer som inte spelas av dig och dina kompisar ersätts av botar. Här finns fyra kapitel uppdelade i underbanor och de fyra hjältarna får lite lagom luddiga instruktioner om vart de är på väg inför varje uppdrag. Det gäller att ta sig genom skogar, tunnelbanor, sjukhus och andra miljöer och att nå ett så kallat "safehouse", där ammunition och en chans att hämta andan inför nästa bana finns. Bakom varje dörr, lastbil eller medelstor tall står i regel ett gäng Infected och häckar och när de väl anfaller gör det snabbt och i stora drivor. Det är intensivt, helt utan döda partier och en utormodentlig actionkick.

Nyckeln till framgång för dig och dina tre kompanjoner ligger i att hålla sig nära varandra, kommunicera och fördela vapen och förbandslådor på ett smart sätt. Under resans gång stöter gruppen dessutom på enklare uppgifter som att aktivera en bro eller kalla på förstärkning i en radio. Några andra uppgifter än att bara skjuta och trycka på en knapp då och då hade varit trevligt, men å andra sidan skulle det förmodligen förstöra tempot för de som bara vill hoppa in i en match online och röja runt ett tag.

Vilka är det vi slåss mot då? Jo, förutom drivor av vanliga dödliga odöda finns några extra tuffa Infected med specialegenskaper. Boomern har en irriterande ovana att kräkas på dig, vilket inte bara kläggar ned ditt synfält ett tag utan också attraherar en flock med vanliga zombies. Tänk dig att bli insmörjd med tonfiskspad och bli inlåst i ett rum med muterade, utsvultna angorakatter så förstår du var jag vill komma.

Hunters hoppar från långa avstånd och trycker ner dig mot marken. Smokers är utrustade med en katapulttunga som kan fånga in och hålla fast dig till någon av dina kompisar hjälper dig. Skjuter du en Smoker går han upp i grön rök som får alla att hosta. Här finns också en introvert häxa som sitter ihopkurad och har en intensiv önskan av att bara vara i fred. Störs häxan blir hon fly förbaskad och attackerar med brutal styrka. Slutligen har vi också Tank, en enorm rugbyspelare till monster som nöjer sig med att vara ett riktigt stort, snabbt och farligt as till fiende.

Vapenuppsättningen gör inga märkvärdiga utsvävningar alls. Du har alltid en pistol med obegränsad ammunition, här finns ett hagelgevär och ett par maskingevär av olika modell och styrka. Krypskyttegeväret har jag sällan hittat användning för, men är kul att leka med under lugnare stunder. Molotov Cocktails och Pipe Bombs är dock otroligt effektiva om de prickar en stor samling zombies. Bensindunkar och andra explosiva vätskor finns också utplacerade och är du smart kan du möblera om dessa innan du öppnar dörren som du vet kommer att ösa en zombiehord mot dig.

Bakom Left 4 Deads kulisser finns vad Valve kallat för The Director, en tänkt dockmakare till alla zombiemarionetter. Det handlar i grunden om en virtuell spelledare som anpassar spelet efter rådande omständigheter. Är gruppen bra skickas fler horder ut för att hålla tempot uppe och omvänt får sämre lag mer hjälp i form av lugnare tempo och fler förbandslådor. The Director bestämmer även var zombies, vapen och ammunition ska dyka upp, och detta varieras från gång till gång. Tanken är förstås att variera genomspelningarna och göra oss som spelare extra nervösa, och det är en god ambition som fungerar mycket väl. Med tanke på att det bara finns fyra akter är variationen dessutom nödvändig.

Förutom det nämnda kampanjläget finns ett versus-läge där du som är sugen på att se denna vildsinta konflikt ur de ruttna kötthögarns synvinkel får ditt lystmäte. Här turas två lag om att spela som zombies respektive människor. Målet för människolaget är att ta sig till ett safehouse, eller komma så nära det som möjligt och zombielaget måste förstås hindra detta från att ske. Poäng delas ut till bägge lag och efter ett visst antal rundor utses en vinnare.

Att få delta i Infected-laget i versus-läget är precis lika roligt som det låter. Inför varje match och spawn slumpas det fram vilken av de extra starka zombietyperna man får spela som; antingen Boomer, Hunter, Smoker eller Tank. Att försöka vara hjälte och ta ego-initiativ är ännu dummare i de odödas lag eftersom attackerna verkligen måste vara organiserade för att lyckas. Att ha koll på drivorna av vanliga zombies, som spelaren inte direkt kontrollerar, är också klurigt men att som till exempel Boomer ha kraften att kräkas på en av människorna, vilket i sin tur attraherar ett rabiat zombiestim, är riktigt kul.

Left 4 Dead är inte ett spel du kommer att köpa för grafkens skull. Visst, själva mängden av zombies som rusar mot en är effektfull, men i övrigt känns Source-motorn daterad och inte kapabel att leverera någon wow-känsla. Även om jag alltid uppskattar en funktionell grafik utan dålig skärmuppdatering, så är det trist att inte stöta på några riktigt krispigt snygga banor eller fiender. I Left 4 Dead möts vi av småtrista tunnelbanor och parkeringsplatser och det finns inte direkt någon tyngd bakom fienderna, och då talar jag inte bara om de enklaste fotsoldaterna, utan även klumpar som Boomer.

Med det sagt måste dock Valves känsla för detaljer lyftas fram. Det är kul och stämingsfullt att läsa allt klotter på väggarna som överlevare (får man hoppas) har skrivit. På en vägg har förbipasserande till exempel skrivit om hur många zombies de dödat och den som drar till med 7349 stycken blir förstås överstruken av en annan klottrare som lägger till "bullshit"! Detta ger en bild av hur de infekterade påverkat andra än de fyra huvudrollerna, vilket reparerar lite av skadan den nästan obefintliga storyn orsakar.

Oavsett om man är i ett bostadshus eller ett lasarett finns även diverse vardagliga objekt som diskmedelsflaskor och veckotidningar utspridda. Att man gett alla (eller åtminstone många) zombies olika kläder och utseenden är också imponerande detaljarbete. Även om jag förstås mest funderat på bestyret med att ha ihjäl alla zombies så kan jag inte minnas att jag sett två helt identiska zombies, om man bortser från de med speciella krafter.

Jag brukar sällan bry mig om achievements, men i Left 4 Dead roas jag av dem konstant. Smaka på dessa godbitar: 101 Cremations (sätt eld på 101 Infected), Spinal Tap (ha ihjäl någon med ett slag bakifrån) och den episka Zombie Genocidest som låses upp när du dödat 53.595 zombies. Varken mer eller mindre. En annan favorit var Jump Shot, som mest roade mig på grund av själva situationen; jag vände mig om i vad jag trodde var ett tomt rum och såg en Hunter i luften, hoppandes mot mig. Med reaktionsförmåga jag aldrig trodde jag hade i mig tryckte jag av en salva med pumphaglet och såg Jumpern rasa ned mot det hisschakt han skuttat över. Blipp, achievement unlocked, stort garv.

Left 4 Dead är helskoj, det tycker faktiskt alla i redaktionen som fått tag på spelet, och vi har en hel del händelserika matcher bakom oss. Vi är nöjda, förbannade och mentalt utslitna på samma gång, på ett i grunden positivt sätt. Det är värt att sägas igen; Left 4 Dead är ett multiplayer-spel och ju fler du har att leka med, desto roligare. Letar du efter ett enspelaräventyr med djup story och stort allvar är det nog klokast att leta någon annanstans. Här finns ett skönt kaos, stora mängder stimulerande planering och dessutom chans till kokande rivalitet. Ett av årets bästa co-op-spel har anlänt.

Left 4 DeadLeft 4 DeadLeft 4 DeadLeft 4 Dead
8 / 10
+
Skönt samarbetsläge, högt omspelningsvärde, enormt antal zombies, ljuvligt tempo, cool design
-
Trist enspelarläge, halvdan grafik

Daniel Steinholtz
Alla mina sinnen jobbar på högvarv. Varifrån kommer nästa våg? Tyckte jag hörde något från korridoren där borta... "KNAAAAKRSH!" Shit, de kommer från andra hå... "BHRÖÖÖÖÖÖÖÖÖL! GRUUUUUGHLL!"

Känslan av osäkerhet är ständigt närvarande i Left 4 Dead. Jag sitter på som på nålar rakt igenom. Att det odöda köttet i varje ny genomspelning attackerar från olika håll, är en starkt bidragande orsak. Det finns inget viktigare än kommunikation och samarbete i Left 4 Dead. Råker man falla bort från gruppen är man med största sannolikhet körd. Fetkörd. För horden är förbannad, rik i antal och snabba som tusan.

Jag är mitt i en zombiefilm på steroider. Det är en annorlunda upplevelse, och jag älskar varje sekund av den. Glöm Gears of War 2, Army of Two och Call of Duty: World at War. För årets skönaste co-op står fyra överlevare, lämnade i världens knivigaste knipa.
9/10

• Dragonforce
    Nu efter jag har kört Left 4 Dead så inser jag hur bra FPS spel verkligen är. Left 4 Dead innehåller både högt tempo och strategi, ska du klara... 9/10