Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
recensioner
Dead Space

Dead Space

EA satsar hårt på sitt senaste skräckäventyr och de verkar onekligen ha hittat rätt när de går hela vägen och lanserar ett skräckepos som spänner från både film till serietidningar och spelet självt

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

I den stilla, tysta rymden ligger hon, USG Ishimura. Det är ett gigantiskt gruvskepp, en planetcracker, som används när man börjar bryta resurser på nya platser. Skeppets roll är helt enkelt att bestråla en plants yta med dödlig laser och helt enkelt holka ur en gigantisk mängd planetsubstans och sedan är det fritt fram att gräva fram lite schyssta naturresurser. Just nu ligger dock USG Ishimura i omloppsbana kring planeten Aegis 7.

Det väldiga skeppet hade i uppdrag att knäcka Aegis 7 till småflis och sedan låta gruvarbetarna plocka ut allt värdefullt som fanns under ytan. Det var dock inte USG Ishimuras enda uppdrag, då gruvarbetarna fann något mer nere på planeten. De av er som har läst serietidningen eller sett filmerna som berättar samma historia vet vad det är som händer innan USG Ishimura bestämmer sig för att bryta ett stort hål i Aegis 7, och vad konsekvenserna är. Har man inte sett dessa filmer kan jag rekommendera att man besöker en konsoltillverkares onlinetjänst omedelbums och laddar ner dessa filmer som faktiskt bidrar till en hel del bakgrund till handlingen.

Efter en tid blir det dock tyst från USG Ishimura och cheferna antar att det helt sonika är något fel på skeppet och skickar ett skickligt gäng reparatörer för att rädda dagen. Alla försök att få radiokontakt med det mäktiga skeppet misslyckas, men samtidigt drar Isaac Clarks kollegor slutsatsen att en av anledningarna till uteblivna rapporter till högkvarteret kan bero på defekt kommunikationsutrustning. Väl ombord på USG Ishimura väntar ingen röd matta, ingen välkomstkommitté, ingenting. Bara ett stort, tyst, stökigt skepp mitt i rymden.

Det tar dock inte många minuter innan full kalabalik uppstår och flera av Isaacs kollegor faller offer för en osedd fiende. De som överlever bestämmer sig för att återställa USG Ishimuras vitala system och försöka reda ut röran som de befinner sig i. Här börjar ett skräckfyllt äventyr där Isaac och hans vänner måste kämpa sig genom horder av vidriga fiender och faror för att kunna överleva. Med tanke på att Isaac är en enkel tekniker, en reparatör, blir detta ett intressant äventyr.

Detta är en annons:

Med tanke på att Isaac inte har någon militär utbildning är han ganska begränsad till vad han kan göra. Han kan inte rulla runt graciöst, han har inga effektiva undanmanövrar och han viftar inte runt med några raketgevär i varje hand för att enkelt ta hand om de varelser som nu är inneboende på USG Ishimura. Istället har Isaac en plasmaskärare som visar vara ganska bra på att skapa hål i köttvävnad precis som i metall.

Motståndet på USG Ishimura består av necromorphs. Det vill säga döda kroppar som återupplivas med hjälp av en fientlig organism med märklig cellstruktur och i sitt nya återupplivade tillstånd har de före detta besättningsmedlemmarna sett till att växa fram lite vassa utväxter och en skrämmande uppsyn. Det finns flera sorters necromorphs och man stöter då och då på lite nya variationer. De vanliga är snabba, vildsinta och farliga i närstrid, vissa kan springa på väggar och skjuta projektiler medan vissa istället bara kryper runt på marken.

Striderna går ut på att man ska lemlästa dessa necromorphs och kapa kroppsdel efter kroppsdel. När tillräckligt med skada har åsamkats lägger de sig i en hög på golvet och dör en stilla död. Men tro inte att ett avskjutet huvud eller nyamputerade ben förhindrar dem att vilja sätta tänderna i Isaacs kött. Det är ihärdiga varelser som inte ger sig och man måste helt enkelt se till att avsluta jobbet när man påbörjat det. De vidriga fienderna har en tendens att kunna överraska, det är inte helt vanligt med monster som hoppar fram bakom ett hörn, istället gäller det att ha ögonen öppna.

De kan dyka upp vid räcken på broar, via pelare från taket eller våningen underifrån, eller den absoluta favoritplatsen, ventilationssystemet. Så fort en necromorph gör sin entré på skärmen spelar spelet upp ett kvickt crescendo av nervig, slamrig, industriellt oväsen till musik och så fort som man har vunnit återgår miljöljuden till det normala. Man kan ibland få ljudsignaler om att något inte står rätt till, flåsandet av en labrador eller kravlandet innanför väggar brukar signalera att något är i görningen.

Detta är en annons:

Något som verkligen imponerar är designen i Dead Space. Även om det ofta är mycket brunt och grått finns det massor av detaljer och miljöer att upptäcka i Dead Space och bandesignerna har verkligen gjort ett bra jobb att bygga ihop det stora rymdskeppet. Det är långt ifrån bara trånga korridorer och det finns till och med vissa områden som är riktigt upplysta och ljusa, till skillnad från det absoluta mörker som ofta förekommer.

Svärtan i spelet kan liknas vid den i id Softwares Doom 3. Där lyckades utvecklarna göra ett mörker som var fullkomligt kompakt och helt utan belysning under vissa delar av spelet. För att åtgärda detta hade man en ficklampa som riktigt skar genom mörkret för att belysa spelarens väg, bitvis gäller samma sak för Dead Space. Om man drar upp sitt vapen till siktningsläge aktiverar man en lampa på vapnet och man ser genast mycket mer än om man bara förlitar sig på korpgluggarna.

Ett annat element i spelet som imponerar är avsaknaderna av riktiga menyer. Om man får ett videosamtal, öppnar sitt inventarie eller rotar runt bland hittegods i USG Ishimuras inre representeras alla menyer av ett hologramsystem. Det är inga som helst problem att granska innehållet i sina fickor eller ta emot sändningar från sina kollegor, om man snurrar runt kameran runt Isaac ser man hur dessa hologram är helt platta och tvådimensionella.

Det är en välgjord och läcker effekt och samtidigt fortsätter speler att rulla på i realtid. Man slipper avbrott där spelet stannar upp och spelflytet avbryts. Det är intelligent speldesign och man har sammanfogat menyer med spelet på ett naturligt sätt. Enda undantaget till detta är när Isaac besöker en shop-automat och istället zoomar bilden in på en skärm och ett tangentbord och man får navigera runt på en hederlig menyskärm, samt när man uppdaterar Isaacs utrustning under spelets gång.

Detta är en annons:

Teamet bakom Dead Space har satsat hårt på att leverera ett spel utan traditionella livmätare och andra element som stör själva bilden. Isaacs livmätare löper istället längs hans ryggrad i form av en ljusblå stapel som blir kortare och kortare ju sämre hans hälsa blir. På ryggen finns även en mätare som mäter hur mycket stasis-kraft man har kvar för ögonblicket. Hur mycket ammunition man har till sitt vapen ser man när man drar upp vapnet och siktar. Att EA har valt att hålla skärmen ren från fula mätare och siffror är helt rätt grepp och designen på hologrammen och mätarna i Isaacs dräkt är ytterst välgjorda.

Efter en stunds spelande började jag irritera mig på att jag inte kunde bära med mig allt jag fann på USG Ishimura. Det var läkemedel, ammunition, komponenter och annat matnyttigt som inte fick plats och är det något som stör mig, är det att lägga tid på att lösa inventarieproblem. Dock har EA löst detta genom att placera ut små datorkiosker där man kan lagra sina föremål och även köpa och sälja saker. Runt om på skeppet finns dessutom ritningar till nya vapen, nya rustningsdelar, mer ammunition, nya former av läkemedel och annat smått och gott.

När man besöker en shopterminal laddas dessa automatiskt in och man kan köpa det man vill ha, sälja överflödet och dessutom tömma fickorna. En smart lösning som visserligen inte är helt logisk, seriekopplade förvaringsboxar liksom, men praktisk och bra. Under spelets gång samlar man på sig mer och mer och efter en tid ser Isaac ut som en gående stridsvagn med tunga vapen. För den som vill förbättra utrustningen vidare finns det uppgraderingsstationer runt om i spelet där man använder vissa delar för att förbättra skada och räckvidd på vapen, eller syrekapacitet och hälsomängd på rustningen till exempel.

Spelet är uppdelat i olika kapitel och vid början på ett nytt kapitel kommer man till en annan del av USG Ishimura. Bland annat får man besöka en sjukvårdsavdelning, växtavdelningen, bryggan och massor av andra ställen. Dessutom utspelar sig vissa delar av spelet ute i rymden. När man öppnar en luftsluss bildas ett väldigt sug och när luften sugs ur slussen försvinner även mycket av färgen i bilden och kvar blir en kall, blå ton i bilden. Dessutom blir spelet skarpare och mycket av ljuden försvinner där nästan bara dova basljud hörs. En fantastisk effekt som verkligen ger ett läckert avbräck i spelet.

Dessutom har det ju pratats mycket om nollgravitation i Dead Space och det är något som EA har klarat av med bravur. Att kunna kasta sig tvärs över stora rum är en läcker känsla och att slåss mot necromorphs som svävar i luften och slungar sig mot dig är en minst sagt skräckinjagande upplevelse.

Dead Space är visuellt otroligt detaljerat, snyggt och väldesignat och ljuden är alltid i samspel med miljöerna. Skuggorna och ljussättningen är mästerlig och man måste beundra hanverket som Dead Space är. Bra dialog, intressnt handling och genuint skrämmande, dessutom massor med härligt monstermos med svetsar utrustning och annat trevligt, är aldrig fel.

Dock finns det vissa mindre problem. Bitvis kan det bli lite enformigt när man ränner omkring i USG Ishimuras inre och några av miljöerna känns inte helt övertänkta. Om man som jag, är en rädd stackars harkrank som alltid går med draget vapen, kommer man dessutom att få spendera lite mer tid i spelet. Sedan att det ibland blir lite strul med inventariesystemet är också något som jag irriterar mig en smula på. Det är inget som förstör spelet, men som ändå finns där och som sänker betyget en smula.

Dead Space är dock ett spel som glädjer, skrämmer och får mig att krypa ihop i ett knyte i ett hörn av rummet. Det är en mäktig upplevelse med massor av intressanta idéer och hela spelet är otroligt välgjort. EA har jobbat hårt på att förändra sin image mot oss konsumenter och Dead Space är ännu ett steg i riktningen mot mer kvalitativa spel som inte bara baseras på sport eller filmlicenser. Jag gillar det nya EA, jag gillar Dead Space och jag längtar efter att få se vad samma team kan göra i framtiden.

Dead Space känns inte som den typen av spel som EA brukar göra, det är något ytterst positivt. Dead Space innehåller våldsamma mängder våld, blod, avkapade kroppsdelar, äckelheter och blodisande skräck. Om minnet inte sviker mig helt fel, är Dead Space det första skräckspelet från EA sedan de gav ut Riverhills science fiction-äventyr-skräckis Overblood. Året var 1996, formatet var Playstation. 12 år senare besöker de genren igen, och gör det bästa spelet i genren på flera år. Förutom ett par brister är Dead Space ett riktigt, riktigt bra skräckspel och jag njuter av varje steg jag tar tillsammans med Isaac Clarke.

Dead Space
Dead Space
Dead Space
Dead Space
Dead Space
Dead Space
Dead Space
Dead Space
Dead Space
Dead Space
Dead Space
Dead Space
Dead Space
Dead Space
Dead Space
Dead Space
Dead Space
Dead Space
Dead Space
Dead Space
Dead Space
Dead Space
Dead Space
Dead Space
Dead Space
Dead Space
Dead Space
Dead Space
Dead Space
Dead Space
Dead Space
Dead Space
Dead Space
Dead Space
Dead Space
Dead Space
Dead Space
Dead Space
Dead Space
Dead Space
HQ
08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Läskig stämning, grymt bra ljud, underbar färgsättning, fantastiska skuggor, mycket bra handling
-
Krångligt inventariesystem, bitvis aningen enformigt
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

En andra åsikt

Petter Hegevall
Dead Space är väldigt väldigt snyggt, det låter oerhört maffigt, det känns unikt och annorlunda och storyn är både välskriven och skickligt berättad. Jag är dock mindre förtjust i det extremt sega tempot och det faktum att de allra flesta av spelets vapen känns fjösiga. Det blir också, ganska snabbt, lite väl enformigt för min smak, även om de olika kapitlen är varierade i sig. Ett bra skräckspel, även om jag hade förväntat mig lite mer. 7/10

Medlemsrecensioner

  • tengel
    Fienderna i Dead Space dör inte av att du, som i de flesta andra action shooter-spel, skjuter dem i huvudet/magen/hjärtat. Nej, här måste du... 8/10
  • PhMan
    Ett nödanrop kommer från ett av yttre rymdens kalla hörn.. USG Ishimura, ett gruvskepp som bryter naturresurser från olika planeter har problem.... 9/10
  • SuperAdde97
    Jag skrattar av lycka då jag har spelat 20 minuter på "Dead Space"- redan efter så kort tid har spelet överträffat mina (medelhöga)... 9/10
  • Prey
    Om jag ska vara helt ärlig så hade det här spelet passerat mig totalt och jag vet egentligen inte varför. Efter att ha spelat igenom det till PC... 9/10
  • runnin wild
    Allt började med att jag laddade ner Dead Space demot på Ps3 och testade det lite men jag tycker att det var läskigt, väldigt läskigt så jag... 9/10
  • kingdom heart
    Jag har spelat om ett av 2008 bästa spel, jag har blivit uppäten av Aliens som har varit sugen på människokött. "THERE'S NO HELP... 9/10
  • jonten122
    Ett utmärkt skräck/horror med lite touch av Resident evil 4-5 och Japansk feeling är inte helt fel för in kille som mig. Dead space utspelar sig... 9/10

Relaterade texter

Dead SpaceScore

Dead Space

RECENSION. Skrivet av Jesper Karlsson

Ensam fixarfrasse fast i rymden. Enormt rymdskepp proppat med slemmiga rymdvarelser som älskar människohjärna. Jesper Karlsson med droppa i brallan. Ja, här är recensionen!



Loading next content