Final Fantasy X/X-2 HD Remaster

Final Fantasy X/X-2 HD Remaster

De sista klassiska Final Fantasy-spelen, nu i 1080p! Johannes har satt tänderna i Final Fantasy X/X-2 HD Remaster och här kommer Gamereactors recension

"Det sista spelet i Final Fantasy-serien innan allt gick åt helvete," har individer i min bekantskapskrets sagt till mig. "Det Final Fantasy-spel där allt faktiskt gick åt helvete," har resten menat. Jag har aldrig riktigt kunna välja sida i den debatten, då jag aldrig ens spelat det. Min relation till Final Fantasy X är snarare byggd på pelare av förväntningar, då jag istället för att spela bara iakttog flyktigt medan mina vänner skötte spakarna och styrde sällskapet tillbaka mot Zanarkand och Sins undergång. Men en dag, när tiden var mogen, då skulle jag spela det.

Final Fantasy X/X-2 HD Remaster bör därför, en onödigt tillkrånglad titel till trots, teoretiskt sett vara som klippt och skuret för mig. Men så är inte alltid fallet. Mina ofärgade nostalgiglasögon misslyckas ofta med att skymma de små skavanker som kvarstått efter den gamle trotjänaren Playstation 2 och dess begränsningar. Men i nästan alla fall glimmar det som en stjärnhimmel, och fullkomligt lyser av japansk rollspelsbriljans. Och det är då jag undrar varför jag väntat i närmare tolv år med att uppleva Spiras storhet på riktigt.

Final Fantasy X/X-2 HD Remaster
De nya karaktärsmodellerna i kombination med upplösningen gör att allt blir lite trevligare att vila ögonen på.

För storheten ligger vare sig i grafiken eller ljudet, vilka är de två ingredienser som främst omarbetats inför nysläppet, utan snarare i hur klassiskt "Final Fantasy" hela upplevelsen känns. Historien är uppfinningsrik och intressant; stridssystemet välbalanserat och strategiskt; och karaktärerna personligt uttrycksfulla. Man behövde egentligen inte göra särskilt mycket mer än att uppdatera grafiken och förnya ljudet en aning för att vi HD-skadade spelare skulle bli nöjda och åter spendera våra slantar. Blödande ögon till följd av kantig grafik och utsträckt bild på våra breda TV-apparater är ett minne blott och våra trumhinnor får nu njuta lite extra.

En av de punkter som inte förändrats nämnvärt är däremot hur vi, än idag, inte ges möjligheten att hoppa över spelets många filmsekvenser - som enligt Square Enix själva nu ska vara högupplösta, trots att jag tycker mig kunna se trappsteg i sann 480p-anda. Att kunna hoppa över mellansekvenser bör idag ses som en självklarhet och det känns som bakåtsträvande och konservativt när man tvingas återuppleva samma filmsnuttar gång på gång med samma jollriga röstskådespel. Det och att vissa, för historien, oviktiga karaktärer ser ut att ha berikats med spyor av varierande konsistens som kroppstexturer, är några av de större klagomålen jag har på nyutgåvan i sig.

Final Fantasy X/X-2 HD Remaster
Omgångsbaserade strider med tydliga roller för varje karaktär. Allt är sig likt i Final Fantasy-land.

Allt annat är originalet troget, med mycket jämnare kanter. Du kan dock fortfarande avgöra hur viktiga de karaktärer du stöter på är för historien bara genom att slänga ett öga på huruvida deras munnar rör sig; med polygoner och allt, eller genom munrörelser skildrade med hjälp av två växlande texturer. Om de dessutom har riktigt knasiga frisyrer blir de per automatik en ledande roll i äventyret. Vattnet i Spira är i sin tur lika böljande blått och Tidus kläder lika färggranna som vi minns dem.

Om du är en av de som helt missat Final Fantasy X och dess uppföljare är Tidus spelets huvudkaraktär; en uppnosig ungtupp vars vardag kretsar kring beundrare av alla kön och åldrar varvat med en professionell karriär som blitzballspelare. Tillvaron blir dock ordentligt omruskad när en kolossal best som folket valt att kalla för Sin attackerar hans hemstad, Zanarkand, och skickar Tidus till det mystiska landet Spira. En intressant inramning som ger upphov till en förvånansvärt intressant historia där Tidus går från att vara någon man helst skulle vilja strypa med ett skosnöre, till någon man på sin höjd skulle kunna tänka sig att slå på käften.

Längs med ett enormt färdighetsträd utvecklar man Tidus och hans medresenärers förmågor genom att föra dem i valfri bana och spendera föremål för att låsa upp vissa punkter. Ett onödigt tillkrånglat system som snabbt bli oöverskådligt och rörigt. Man planerar rutter, spenderar strategiskt sina poäng. Men likt förbannat så förbiser man någon viktig förmåga på vägen, bara för att man glömde att svänga av vid en viss punkt.

Final Fantasy X/X-2 HD Remaster
Det krävs inte direkt mängder av tankeverksamhet för att avgöra hur viktig herren med eldfrillan och polygonbaserade läppar är för historien.

Striderna i tidigare Final Fantasy-delar har ju inte heller gjort sig kända för att vara särskilt action- eller fartfyllda med deras omgångsbaserade upplägg. Final Fantasy X är på den fronten inget undantag från regeln, och detta väger Final Fantasy X-2 upp för. Efter en dundersnygg introduktion med riktigt schlagersliskig musik blir jag nästan tagen på sängen av hur hektiska striderna faktiskt är. Jag undrar för en stund om jag kommer att få ett hetlevrat epilepsianfall, men finner snart rytmen och vaggas in i det uppskruvade tempot. Tydligt blir hur många av idéerna till den mindre lyckade Final Fantasy XIII-serien föddes.

Jag har faktiskt förståelse för hur mycket skit Final Fantasy X-2 fick när det begav sig. Det bryter en hel del mot traditionerna som serien länge dragits med och är långt mer lättsmält och glammigt än föregångaren. Ges det tid så avtar efter några timmar den sura avsmaken från Charlies Änglar-tramset och det visar sig faktiskt vara en rätt gemytlig upplevelse som inte tar sig själv på så stort allvar och är mycket snyggare och mer spektakulärt än originalspelet. Dessutom är röstskådespelet här lite mindre outhärdligt än i föregångaren, som även den hade behövt en smärre remaster.

Att dessa utgåvor bygger på den internationella versionen av spelen, undantaget några tidigare japan-exklusiva nyheter i Final Fantasy X-2, gör dessvärre att vi får dras med de engelska rösterna. Nu är kanske inte de japanska röstskådespelarna särskilt mycket bättre än de engelska i alla avseenden, men vi kan nog alla skriva under på att yvigt skådespel i japanska rollspel gifter sig långt mycket bättre med det i regel excentriska skådespelet som japaner bjuder på jämfört med de engelska motsvarigheterna. Det är två olika kulturer, ja, och de flesta kommer antagligen att lyssna på de engelska rösterna ändå. Men jag är en herre som uppskattar valfrihet, och att man ursäktar det hela genom att skylla på utrymme till minneskorten i PS Vita gör mig bara olidligt upprörd.

Final Fantasy X/X-2 HD Remaster
Filmsekvenserna är lika vackra som i originalet, och till och med ännu lite snyggare i Final Fantasy X-2.

Vi lever i en uppkopplad värld! Ge mig då valmöjligheten själv välja vilka röster jag vill använda via en simpel nedladdning till både Playstation 3 och PS Vita. Man kan förvisso köra med argumentet att det hade tagit för lång tid att spela in alla rösterna på nytt, också, men vi kan ju alltid hoppas att de dyker upp i någon form av nedladdningsbart innehåll.

Trots de små, men bitande brister som Final Fantasy X/X-2 HD Remaster dras med vet jag nu säkert på vilken sida i mina vänners debatt jag står. I många avseenden är denna installation faktiskt bättre än de hyllade titlarna till Playstation One, som trots allt är seriens magnum opus, och på ännu fler sätt springer det åttor runt den senaste sagan om Lightning och hennes melodramatiska kostymdrama i Lightning Returns. Final Fantasy X kan mycket väl ha varit den sista berättelsen innan Square Enix spårade ur totalt och ter sig mycket riktigt som en Playstation 2-titel i lite extra fina kläder. För det är denna historia värd all tid i världen.

8 / 10
+
Högupplöst och färggrant, gripande historia, godkänd musik, mycket speltid, charmigt och troget originalspelen