Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Viva Piñata Party Animals

Viva Piñata Party Animals

Sophie har festat med de färgglada pappersdjuren i Krome Studios partyspel, och var den första att lämna tillställningen. Microsoft borde ha satsat på Rares originalkoncept istället

Ett av förra årets mest underskattade, snyggaste och kanske snabbast bortglömda spel var Rares bedårande Viva Piñata. Viva Piñata var ett spel där du samlade på dig de godisfyllda pappersdjuren genom att uppfylla vissa kriterier i den lilla trädgårdsplätt du blivit tillskänkt. Microsoft hade hoppats på att Viva Piñata skulle bli det nya Pokémon, men riktigt så blev det ju inte. Visst fick de mexikanska festtillbehören en egen TV-serie förutom TV-spelet, men mycket mer än så blev det inte.

Tills nu, det vill säga. Microsoft har dock skurit loss originalutvecklaren Rare från projektet och slängt in den från Australien härstammade spelstudion Krome Studios. På förhand lät det inte så hett, för det häftigaste denna spelstudio har åstadkommit är spelet The Legend of Spyro: A New Beginning. När det sedan uppdagades att piñatorna skulle festa loss i ett partyspel blev jag inte alls upphetsad. Snarare lite äcklad, för jag vurmar verkligen för piñatorna och vill inte att de ska gå en sell out-död till mötes. Nåväl, nu har Viva Piñata Party Animals landat och spelets kvalitet är inte en direkt överraskning.

I Viva Piñata Party Animals är det som sagt party som står på schemat. Spelet är uppbyggt kring den befintliga TV-serien, där fyra av piñatorna har mer utrymme än andra. Dessa är spelbara, naturligtvis, vilket deras kvinnliga motparter också är för rättvisans skull. Viva Piñata Party Animals är inte som exempelvis Mario Party-spelen där du slår en tärning som i ett brädspel, utan minispelen rullar på utan några sådana tjusigheter. Självklart sker poängräkning efter varje gren, men i övrigt är Viva Piñata Party Animals ganska finesslöst.

Något som är ordentligt lustigt med Viva Piñata Party Animals är att spelet verkar ha haft högre ambitioner än att bara vara ett partyspel. Krome Studios har velat frångå det klassiska partyspelsupplägget, med ganska trista resultat. Exempelvis finner jag Viva Piñata Party Animals ganska ostrukturerat när minispelen kastas fram utan vidare finess. Sedan har Krome Studios valt att lägga in gokartrace mellan varje övrig minispelsgren, i princip. Varför är en bra fråga. Kanske för att liva upp den ganska slätstrukna stämningen och de ojämna grenarna?

Grenarna i Viva Piñata Party Animals är enkla att förstå sig på och utföra, vilket är smart med tanke på spelets främsta målgrupp. Synd är väl det att de är så slätstrukna. Visst är det roligt att rapa läsk så att små barkbåtar åker all världens väg, och visst är det kul att slafsa i sig kanderade äpplen på tid, men endast ett par gånger.

Viva Piñata Party Animals minispel kopierar nämligen sig själva i ganska stor utsträckning, och dyker upp med endast få förändringar medan vi som spelare antagligen ska tycka att grenen i fråga är ny och spännande. Samma sak gäller med racinggrenarna, där få unika banor finns och många varianter på de befintliga säljs som nyheter. Det känns som om Krome Studios inte hade lust att anstränga sig mer än så, helt enkelt.

Fördelen med Viva Piñata Party Animals är att du inte behöver samla ihop tre kompisar för en runda, utan du kan koppla upp dig mot Xbox Live för att finna motståndare. Detta är självklart ett suverän lösning om man inte har tillräckligt med handskontroller, inte vill spel mot datorn (och tro mig, det vill man inte) eller för att man inte har TV-spelsintresserade kompisar. Upp till fyra spelare kan spela lokalt eller via Xbox Live, som synes finns det en spellösning för alla.

Designmässigt har Krome Studios behållit Rares underbara grundidéer. Piñatorna och ön de bor på är lika färgglad och lekfull som i strategispelet, och det är svårt att inte gilla alla grälla färger och utseenden som utgör omgivningarna och djuren. Visst är det lite trist när designen är spelets starkaste kort, men en annan sak som är positiv är att spelet fullkomligt öser acheivements över dig. Bra för den som vill kamma in några lätta poäng.

Om Viva Piñata Party Animals hade haft mer minispel att erbjuda och inte varit så repetitivt hade det med största sannolikhet varit mer underhållande. Jag spelar partyspel minst en gång i veckan, och är lite bortskämd med variationen och statistiken som återfinns i något av de senare Mario Party-spelen, för att ta ett exempel. Viva Piñata Party Animals har helt enkelt mycket att lära och mycket att bevisa innan det kan komma att klassas som ett bra partyspel.

Viva Piñata Party AnimalsViva Piñata Party AnimalsViva Piñata Party AnimalsViva Piñata Party Animals
      04 Gamereactor Sverige
      4 / 10