Blue Dragon

Blue Dragon

Final Fantasys pappa återvänder med en av årets bästa rollspelsupplevelser i det oväntat charmerande Blue Dragon

En lugn och skön, riktigt idyllisk dag. Shu hade lagt sig på sitt favoritställe i skuggan en stor vindsnurra uppe på ett berg ovanför hembyn. Allt skulle ha varit perfekt, om det nu inte vore för det faktum att Blue Dragon ju är ett japanskt rollspel där en till synes slumpvis utvald ung man alltid visar sig vara den som kan rädda världen från ett allvarligt hot. Denne unge man är i Blue Dragon just ovan nämnde Shu och bara sekunderna efter att man fått ta kontrollen över honom börjar marken skaka, byborna fly i panik varpå en enorm landhaj anfaller. Det blir startskottet för ett långt häftigt äventyr och tillika en av årets bästa rollspelsupplevelser.

Blue Dragon är första resultatet av Microsofts japanska satsning för Xbox 360, där man lyckats värva ingen mindre än mannen bakom Final Fantasy, Hironobu Sakaguchi och även Final Fantasys kompositör Nobuo Uematsu för att göra ett gemensamt äventyr. För designen står Dragonball-skaparen Akira Toriyama, vilken tillsammans med båda nämnda spelmakare tidigare gjort Chrono Trigger, ett spel som händelsevis betraktas som ett av de bästa rollspelen genom tiderna. Nu har de tre legendarena alltså slagit sig samman igen med resultatet Blue Dragon, ett spel ingen lär bli besviken på.

Tvärtom blåser de nytt liv i en genre som i grund och botten sett precis likadan ut sedan Super Nintendons dagar. I Blue Dragon finns nämligen ett av de mest finurliga systemen för att skräddarsy sin karaktär rollspelsvärlden skådat, ett direkt genialt stridssystem kombinerat med en frihet som är långt större än vad som är brukligt för just japanska rollspel. Lägg till det Akira Toriyamas fantastiska design och ett utsökt tekniskt arbete så förstår du att Blue Dragon är ett absolut måste för rollspelssuktande spelare i höst.

Faktum är att Blue Dragon redan är något av ett fenomen i Japan. Där finns spelet redan i mangaform i serieantologin Shounen Jump samt att en tecknad TV-serie baserad på spelet går på japansk TV. Sistnämnda är skapad av Studio Pierrot som tidigare ligger bakom succéer som Naruto och Bleach. Allt detta har bidragit till att göra spelet åtminstone hyfsat populärt på den marknad Microsoft traditionellt har svårt att sälja ett enda spel.

Kort efter att Blue Dragon tagit sin början får man de karakteristiska blå drakskuggor som gett spelet dess namn. Shu och hans båda vänner Kluke och Jiro är otränade tonåringar utan någon som helst stridutbildning, utan endast beväpnade med ett alldeles för stort mod samt en god portion ungdomligt oförstånd. Tack vare skuggorna växer deras färdigheter enormt och snart kan mysteriet med landhajen och den till synes onda Nene ta sin början.

De blå drakskuggorna har alla varsin inriktning och det är helt upp till dig som spelare att välja vilken. Vill du att Jiros drake ska fokusera på vit magi så gör han det och tycker du att Shu skulle bli en perfekt stridsmunk så är det bara att bestämma dig för det. Ju högre nivå du får i respektive inriktning ju fler färdigheter får du. Så snart du vill kan du byta inriktning för din drake varpå man får behålla de färdigheter man redan tjänat ihop. Byter man ofta får man en bra bredd men kommer inte åt de allra bästa egenskaperna. Byter man sällan får man de allra grymmaste grejerna men hinner å andra sidan inte prova på så mycket annat. Ett lika enkelt som genialt upplägg.

Både du och din drake har för övrigt egna nivåer att gå upp i. Draken lär sig som sagt att förbättra alla egenskaper, samtidigt som du får gå upp i mer traditionell nivå som ger bättre stryktålighet, mer liv eller snabbare reflexer och liknande. När du lyckats samla på dig ytterligare två personer till ditt gäng har du alltså totalt fem personer och fem drakar som går upp i nivå med jämna mellanrum. Det ger helt sagolika möjligheter till inställningar och gör att det nästan alltid är någon som går upp i nivå efter en hård strid.

Att spela Blue Dragon är en ren fröjd med en mycket samarbetsvillig kamera, ett enkelt kontrollschema och det faktum att slumpmässiga strider är ett minne blott. Istället finns en sorts kompromiss mellan fullt synliga fiender som vandrar omkring utan något mål och fiender som dyker upp ur tomma intet. Fienden syns nämligen hela tiden, men kan också gömma sig och anfalla där du minst anar det. Därmed förvandlas spelet till en riktigt behaglig spelupplevelse som uppmuntrar utforskande utan att hackas sönder av ofrivilliga strider.

Storyn i Blue Dragon är befriande rakt på sak utan speciellt mycket finess. Man vet vem som är storskurken, man behöver aldrig tveka över vad som ska göras härnäst och väldigt ofta startas små filmklipp som för historien framåt. Ändå vill jag påstå att Blue Dragon är både engagerande och superspännande. Storheten består av att många till synes lösa trådar knyts samman under spelets gång och jag sitter som fängslad medan jag hjälper till att kurera sjuka bybor eller deltar i episka storstrider mot anfallande kraftigt beväpnade luftskepp.

Att Hironobu Sakaguchi har skapat Final Fantasy-serien märks stundtals oerhört tydligt i Blue Dragon. Exempelvis trängs här vita magiker med svarta magiker och munkar, valutan Gold används, man får flyga luftskepp och Phoenix Talon (jämför med Phoenix Down)används för att återuppväcka döda. Den japanska gubbsjukan går också igen i Blue Dragon. Bland annat hinner Shu och hans vänner spana in de båda kvinnliga spelfigurernas underkläder genom att begrava ansiktet i dem och deklarera hur gott de luktar. Liksom i senare Final Fantasy-spel finns dessutom en hel del små filmsekvenser vilket är utrymmeskrävande. Därför levereras spelet på hela tre DVD-skivor och är därmed denna generations klart största spel.

Enda gången jag känner att intresset mattas av lite är i strider mot fiender som känns för svaga. Blue Dragon är nämligen anpassat för en bred målgrupp och därmed bitvis för enkelt. Istället består utmaningen av att hitta allt som finns gömt i spelet, något som kommer att ta sin beskärda del tid. För likt i spel som Elder Scrolls IV: Oblivion går det att undersöka vartenda föremål och skrymsle i hela spelet för att finna pengar, prylar eller rent av erfarenhetspoäng. Dessutom finns massor av sidouppdrag att utföra för den som gillar sådant och i Japan har flera nya sidouppdrag redan släppts för nedladdning.

Blue Dragon är ytterligare en given hit för världens mest framgångsrika rollspelsmakare Hironobu Sakaguchi. Allt känns välgenomtänkt, fiffigt, smidigt och grafiken så härligt färgsprakande. Alla som saknat ett vettigt japanskt rollspel till Xbox 360 har med Blue Dragon blivit bönhörda och långt mer därtill.

Blue DragonBlue DragonBlue DragonBlue Dragon
8 / 10
+