Warhammer 40,000: Darktide

Warhammer 40,000: Darktide

Patrik har hackat demoner med; spadar, motorsågssvärd, hammare och sprängt dödssjuka monster med granatkastare i Vermintide-utvecklarnas senaste...

Helsvenska Fatshark är tillbaka med ett nytt samarbetsäventyr för fyra spelare. Det bygger vidare på modellen i Vermintide och Vermintide 2, som i sin tur lånade idéer av Left 4 Dead. Denna gång vankas inte stora frustande mutantråttor, geggigt saliverande monsterbestar eller muskulöst lortiga, furiöst ettriga dödskrigare i en mörk fantasytolkning av Warhammer-universumet. Vi får i Darktide besöka en dyster, smutsig, skoningslöst våldsam och mörk framtid där enbart krig och total misär råder. Traditionellt i denna framtida tolkning brukar vi följa fraktionen Space Marines med sina genetiskt förbättrade supersoldater.

Ditt första möte med världen är en prolog som leder dig till en slags hubvärld. Här kan du göra allt du förväntar dig i denna form av lortigt dödsvåldsam mosarunderhållning. Du kan köpa och sälja vapen, besöka andra viktiga byggnader. Jag vill inte avslöja för mycket men din tid kommer att tillbringas här mellan uppdragen. Skeppet är riktigt välgjort och det finns hela tiden en koppling till universumets bakgrundshistoria sammanlänkat med funktionerna, vilket är glädjande att se. Det tog mig lite för lång tid att få något annat än fängelsekläderna du startar i. Kosmetiska föremål och kläder vilar bakom betalväggar och utmaningar.

Warhammer 40,000: Darktide
Du kan alltid hitta uppdrag, däremot får du inte alltid spela dessa på grund av krascher och buggar.

Det bästa med Darktide som helhetspaket såhär initialt är snarare protagonisterna som bryter lite mot mönstret för licensen i sig och skippar de genetiska förstärkta Space Marines-supersoldaterna. Därför var glädjen stor att jag fick följa mer dödliga individer med olika bakgrund. Du kan klä dig i rollen som en vanlig soldat, en individ med kraftfulla förmågor (ersätter magi från tidigare titlar), en religiös fanatiker och närmast ett stort troll med granatgevär. Sistnämnda kallas för Ogryn och är en väldigt kraftfull klass som tål massor. Fanatikern kan använda sina krafter för att stötta laget och sin förmåga i närstrid för att dominera. Psykers som de också kallas är en väldigt skör men offensiv klass som använder "magi" (egentligen drar de krafter från "The Warp" där Chaos residerar) för att dominera slagfältet. Sist har vi soldaten som både är bra i närstrid och med vapen för att slå ut fiender. Klasserna har en synergi som är riktigt vässad för upplägget. Fatshark har blivit bättre med åren på just detta och jag gillar verkligen utfallet när klasserna samarbetar i Darktide.

Warhammer 40,000: DarktideWarhammer 40,000: DarktideWarhammer 40,000: Darktide
Det är snyggt, mörkt och bjuder på en fantastisk tolkning av varumärkets ikoniska estetik.

Dessa karaktärer, vilka du kan designa utseendet på, släpps ner i staden att utföra uppdrag. De kan röra sig om att hacka datorer, döda viktiga mål och liknande uppgifter. Jag tyckte inte att uppdragen var särskilt annorlunda mot Fatsharks tidigare alster. Däremot fungerar klasserna lite annorlunda och sceneriet skiljer sig avsevärt från tidigare titlar. Jag gillar detaljerna i allt från kloaker, tågstationer och kyrkor. När du är fyra personer som samarbetar är detta helskoj. Jag fann mig vid att alla planer blev som bortkastade vid kontakt med fienden. Upplevelsen blev ännu roligare i kaoset. Det var ett sant nöje att sedan ta sig ur situationerna som uppstod. Med både laser, granater och yxor gjorde vi mos av fienden med hiskeligt kraftfulla vapen. Klassiker som boltgun, chainsword och även blixtrande hammare finns med här. Däremot måste du låsa upp visa vilket kan ta tid. Musiken och ljuddesignen hjälper verkligen till att sälja allt slaktande. Jag upplever att Darktide har putsats väl i de flesta av inslagen, du möts av.

Darktide skojar inte med sina horder av fiender. Du kan bli överrumplad av infekterade, speciella monster och annat. Precis som i Vermintide kräver det att laget samarbetar för att överleva. Det märks väldigt tydligt när du testar lite svårare uppdrag. Jag har dock uppskattat mina matcher med främlingar. Däremot förstod jag direkt att vänner är vägen att gå. Precis som med tidigare alster är samarbetet bäst med vänner. Det går att skjuta demoner och annat otyg själv med bottar om dina kompanjoner lämnar matchen. Jag lyfter varningens finger att bottarna inte kan ersätta människor, bottarna klarar sällan av sitt uppdrag. Om du velat ha ett enspelarläge går det inte ännu.

Warhammer 40,000: DarktideWarhammer 40,000: DarktideWarhammer 40,000: DarktideWarhammer 40,000: Darktide
Med våld kan du lösa alla problem.

Även om jag älskar estetiken, musiken, mellansekvenserna och inramningen har jag stött på mängder med tekniska besvär. De första dagarna hårdkraschade spelet före och i varje uppdrag. Under tiden fram till släpp har läget förbättrats även om krascher och buggar förekommer. Detta är extremt irriterande då du förlorar framsteg. Men det kan ses som en styrka att du har något att göra. Precis som i Fatsharks tidigare alster sätter repetitionen in ganska tidigt och upplevelsen blir snabbt enformig. Även om du kan öka svårighetsgraden (via svårare uppdrag), utföra utmaningar för att låsa upp kostymer räcker det inte. På tal om kostymer tycker jag att ibland går det för lång tid mellan upplåsningen av nya kläder. Dock kan du ta dig runt genom att betala riktiga pengar för kläderna i en shop i navet. Däremot har jag haft väldigt roligt med innehållet. När problemen med variation, några tekniska problem och stabiliteten förbättrades lyftes upplevelsen markant.

Att placera den ondskefulla guden Nurgle i centrum för ett pandemiutbrott i en superstad och kasta ner dig i dess mörkaste vrår. är en välgjord premiss. Det finns en passion bakom alla detaljer. Det märks tydligt att Fatshark värnar om varumärket. Synd bara att tekniken varit så undermåligt. I nuläget, vid skrivande av denna recension är jag nöjd med innehållet. Jag har också sett bättring på den tekniska sidan. Det är mörkt, fienderna groteska och världen riktigt välgjord. Jag tycker däremot att grundupplevelsen är starkare än både Vermintide 1 och 2. Att kötta ner fienderna med både tillhyggen, krafter, skjutvapen och annat fungerar betydligt bättre än jag trodde. Trots utvecklingen av deras koncept kan sessioner bli lite repetitiva och enformigt efter ett tag. Jag är däremot mest imponerad att utvecklarna byggt in en känsla av tyngd bakom vapnen. Traditionellt brukar många utvecklare missa det i skjutarspelsgenren. Darktide bevisar för mig att konceptet Fatshark haft i åtanke är bättre i den framtida kusinen, än i Warhammer Fantasy Battle.

Warhammer 40,000: Darktide
Vissa fiender har svaga punkter du kan utnyttja.
8 / 10