Soccer Story

Soccer Story

Istället för att kika på VM i Qatar, så har Conny gett sig ut på sin egen berättelse med boll och haft riktigt mysigt...

Något jag personligen uppskattar, och tror att andra också gör, är den bärbara aspekten hos Nintendo Switch. Att lansera en konsol som fungerar som en hybrid, var på många vis ett genidrag. För egen del så har jag den Switch jag köpte på releasedagen permanent inkopplad i min TV och så en Switch Lite för bärbart spelande. Jag brukar välja vilken av dem jag ska spela ett nytt spel på, och när härligt pixeldoftande Soccer Story dök upp som recensionsuppdrag, så kändes det ganska givet att det fick bli ett sådant där spel som kändes perfekt att köra handhållet.

Soccer Story
Spelets allra flesta pussel löses med hjälp av din magiska boll.

Spelets inledning är över på kort tid och premissen blir snabbt presenterad. Mitt under en spännande final så sker en märklig katastrof av något slag, och fotboll blir därefter bannlyst av ett ont företag som också tar typ patent på det. Denna ädla sport som gav så mycket glädje åt alla är nu alltså förbjuden att utöva och att ens yttra ordet "fotboll" bemöts med hysch-hysch och fruktan. Det är lite som att förbudet att sparka boll gjort så livsglädjen försvunnit, men som tur är så dyker en magisk boll upp hos en av invånarna i den lilla byn där spelet utspelar sig. En profetia skvallrar om att du är den utvalda som ska få tillbaka sporten till arenorna. Det är en typiskt humoristisk inledning till ett sportäventyr som på många vis kan liknas vid ett klassiskt gammaldags rollspel, fast med fotboll som central mekanik. Här måste man förstås lösa pussel med hjälp av sin boll, hjälpa invånarna och såklart även vinna fotbollsmatcher.

Soccer Story
Även om fotboll står i centrum finns det andra varianter att roa sig med.

Som jag nämnde i inledningen gör jag ofta ett val kring vilken av mina Switch-konsoler jag ska spela ett spel på, och detta beslut görs nästan enbart på grund av den visuella stilen. Storslagna spel vill jag såklart spela på TV medan allt som ser lite simplare ut till fördel spelas handhållet. Det känns lite trist, men än dock inte mindre sant, att säga att sådana här spel är lite av det perfekta för Nintendos lilla maskin gällande hur tekniskt avancerat det blir. Det betyder dock inte alls att det är negativt, och Soccer Story anammar givetvis pixel-grafiken som en del av sin charm. Samtidigt så är det lite ironiskt att om man går in i spelets inställningar och slår på "Quality" som grafikläge så känns spelet segt som sirap. I "Performance" flyter det dock hur fint som helst. Världen man befinner sig i är charmig och retrodoftande, allting är tydligt och lyckas sina få pixlar till trots måla upp en personlighet. Det enda som känns lite begränsat på Switch är upplösningen, så om man nu vill man spela det på sin TV så finns det som tur är även till kraftfullare maskiner. Dock vidhåller jag att det bärbart får lite extra charm men det är ju såklart högst subjektivt. En del pussel och detaljer kan vara lite svåra att först lägga märke till på en liten skärm, men det kan såklart bara vara mina gamla ögon också.

Soccer Story
Alla spel blir bättre av ett fiske-minispel.

Spelets rollspelsinslag märks, förutom i story, karaktärer och dialoger även i saker som att man kan göra sina karaktärers attribut bättre i klassisk level up-anda med hjälp av att vinna, köpa och hitta medaljer så att man blir bättre på att bland annat springa och skjuta. Förutom att ränna runt, göra ärenden och snacka med invånarna så utspelar sig såklart Soccer Story en stor del på fotbollsplanen, märkligt vore ju annars. Matcherna är tempofyllda och ganska roliga. Det blir dock mycket jojo över det hela. Man har fyra spelare på plan plus målvakt och resultaten blir ofta smått osannolika sett till antal mål. Men samtidigt, det ska ju såklart inte vara realistiskt alls. Taktiken ligger också nästan enbart i att skjuta mot mål så fort man får chansen och hoppas att bollen slinker förbi den inkonsekventa målvakten. En annan nackdel med matcherna är kommentatorn som i stort sett bara har en replik som sker vid glidtacklingar. Här hade det faktiskt varit bättre om han bara varit tyst och man hade ramat in matcherna med en actionfylld melodi och lite mer atmosfärsljud. Äventyret som sådant är betydligt roligare än just matcherna, även om det är ett trevligt avbrott i allt utforskande. Men främst handlar Soccer Story om klassiska äventyrsmoment som att prata med karaktärer (oftast för att få dem att vilja spela fotboll igen) som leder till olika fetch-quest eller utmaningar av något slag. Det är gjort med en värme och humor, hela tiden ackompanjerat av trivsam musik, som gör det hela harmoniskt att spela.

Soccer Story
Det blir en hel del spring i den charmiga världen.

Precis som i dem flesta äventyrsspel är det också utforskandet och miljöerna som blir spelets stora behållning. Att springa runt i de charmiga omgivningarna och lösa uppgifter känns hela tiden skoj, om än lite upprepande. Konceptet att lösa ett gäng uppgifter för att få gamla fotbollsspelare att vilja ta en match fungerar bra, där skjuta boll, dribbla och glidtackla är det som utförs mest för att lösa något. Men här finns även en hel del annat som ger omväxling. Det finns även en del sidouppdrag att göra och överallt finns saker i miljön som till en början är låsta innan man fått ett speciellt föremål eller kommit en bit in i äventyret. Känslan av att utforska blir tack vare detta hela tiden fräsch och spännande. Dessutom är många möten och situationer väldigt roligt framställda och en stor dos fantasi har blandats in i konversationer och karaktärerna man stöter på. Det enda jag kan sakna här är lite dialoger mellan dina faktiska lagkamrater, för sådant sker inte alls. Att fördjupa bandet mellan dem, lite taktiskt snack eller tårfyllda monologer efter en vinst hade adderat lite mer känsla. Man kanske inte ska förvänta sig ett djup i karaktärsporträtten i ett enklare indie-spel, men det hade ändå lyft upplevelsen betydligt.

Soccer Story
Karaktärerna har fyra färdigheter som alla kan förbättras.

Soccer Story lyckas vara mycket finurligt i sitt koncept kring temat "Hur mycket kan man göra med en boll?" För här finns gott om utmaningar som i grunden är rätt simpla, men som ändå bjuder på lite utmaning och framförallt är väldigt underhållande. Det är tur att fokus ligger på just att springa omkring och lösa uppgifter eftersom detta är betydligt skojigare än när man spelar matcher, vilket ju då kan kännas ganska märkligt i ett spel som kretsar kring fotboll. Men ordet "Story" i spelets titel skvallrar ju också om ett faktiskt fokus utöver det som sker på plan.

Det enkla faktum att fotbollen kan trollas fram överallt och användas för att lösa uppdrag och att här finns en historia att ta del av, snarare än enbart hur sporten i sig spelas, gör detta charmiga pixeläventyr lätt att dyka in i och ha skoj med.

6 / 10
+
Härlig pixelgrafik, mysig story, skoj pussel