Football Manager 2023

Football Manager 2023

Årets Football Manager är här. Räkna med att många, många beroendeframkallande timmar flyger iväg innan du ens har tagit på din benskydden...

Jag har länge ansett att sportspel bör släppas vartannat år istället för varje år. Det finns inte tillräckligt mycket nytt varje år för att spelarna ska behöva betala fullpris en gång om året. Från spelskaparnas sida förstår jag ju givetvis varför det görs. Spelet som detta nog passar in bäst på är Football Manager-serien. Här finns ju till exempel inga avancerade inscannade spelaransikten eller annan grafik som måste uppdateras. Eller mängder av spellägen som måste utvecklas. Och från Football Manager 2022 till Football Manager 2023 har det verkligen inte skett några större förändringar. Det är istället flera små förändringar som faktiskt gör denna version till den bästa på många år.

Football Manager 2023
Det finns flera nya spelaranimationer, speciellt hos målvakterna.

Football Manager-serien behöver väl ingen större introduktion längre, det har varit samma sak i årtionden. Men om du är helt ny kan jag bäst beskriva spelet som något som totalt kommer sluka din tid. Börja spela klockan 20 och innan du ens hunnit reagera har klockan blivit 4 på morgonen. Det här är utan tvekan ett av de mest beroendeframkallande spelen på marknaden. Det finns alltid en känsla av att behöva gå en dag till framåt eller spela en match till eller försöka hitta en bra anfallare eftersom dina inte kan träffa sand i en öken. Det är fotboll, det är rollen som manager och en mängd text och siffror som hade gjort en Excel-expert avundsjuk.

Grunden är ju så klart densamma. Du tar över ett lag (eller startar klubblös om du så vill) och försöker därefter guida ditt lag till framgång genom att sätta upp en stark taktik, köpa och sälja spelare och annat. Men alla dessa delar har en massa lager, det är som en lök. Hela löken är taktik. Därefter kommer laguttagning, sen frisparksskyttar, sen om du vill ha en offensiv eller defensiv anfallare, sen vilken spelare i motståndarlaget som är farligast. Med mer, med mer. Det är svårt att beskriva hur djupt det här spelet är och det kan kännas överväldigande. Som tur är går det att låta andra tränare ta hand om saker. Vill du inte sköta kontraktsförnyelser? Låt någon annan göra det. De senaste åren har mängder med personalroller, från rekryteringsanalytiker till director of football lagts till i spelet för att hjälpa oss hantera alla apekter av det dagliga jobbet.

Football Manager 2023
Supportrarna har nu fått en egen sektion med information och förväntningar.

En av nyheterna för i år är ett förbättrat rekryteringssystem. Det låter dig bland annat planera ditt lags utveckling för ett par säsonger framöver med feedback från tränare om hur de tror dina spelare kommer utvecklas. Känner du att en viss del av ditt lag inte är tillräckligt starkt kan du nu rikta in dig på en specifik svaghet där scouterna försöker hitta spelare som passar in. Men se upp för hur dina nuvarande spelare reagerar, för om de känner att du vill ersätta dem kommer de fråga dig rakt ut. Och ett dåligt svar kan leda till dålig truppharmoni om spelaren har ett gäng som backar upp honom. Harmonin i klubben är väldigt viktig och en annan nyhet i år är feedback från fansen. Tidigare har vi kunnat se små indikationer på hur fansen reagerar, men i år finns det en helt egen sektion för fansen. Där kan du se hur de är uppdelade, om det mest är hardcore-fans, familjer eller "casuals" som går på dina matcher. Du kan se hur mycket fansen påverkar styrelsen och om du gör dig ovän med fans som påverkar styrelsen är det inga goda nyheter för dig. De har också sina egna förväntningar på dig, som att till exempel ta upp spelare från ungdomslagen eller spela anfallsinriktad fotboll. Precis som styrelsen berättar för dig i början av varje säsong.

Football Manager 2023
Champions League är nu i spelet, med tillhörande grafik.

Det som kanske syns mest av allt av det nya är dock licenserna. Nu finns äntligen de stora europieska cuperna med riktiga namn och allt. Champions League finns där inklusive den klassiska hymnen, liksom Europa League och Conference League. Ett riktigt starkt nyförvärv av utvecklarna. Med dessa följer också grafiken inför matcherna med laguppställningar som visas som när du kollar på TV, resultatgrafiken i det övre vänstra hörnet och till och med loggan i mittcirkeln när spelarna går in på planen. Ett riktigt bra steg i rätt riktning. På planen har det också gått åt rätt håll. Press har uppdaterats till ett djupt block, hög press och ett mittblock för att bättre spegla hur det ser ut på de verkliga planerna. Dessutom är datorstyrda managers nu bättre på att reagera på vad du gör under matcherna och kan försöka kontra din ändring med sin egen. De kan också spela olika beroende på vilken typ av motståndare de möter och hur viktig matchen är. Grafiken är också uppdaterad, även om det så klart inte ser ut som FIFA 23. Mest syns det nog på målvakterna som tidigare har sett ganska klumpiga ut. Nu finns det nya animationer för olika typer av räddningar och det tog inte lång tid innan jag märkte hur mycket bättre det ser ut. Ute på plan finns förbättrad förstatouch, bättre tacklingar och mer. Det känns helt enkelt mer verkligt än tidigare.

Football Manager 2023
Rekryteringen har fått sig en uppdatering där du nu kan planera din trupp två säsonger framöver.

Football Manager 2023 tar inga stora steg framåt, men tar tillräckligt många små steg för att skillnaden ändå ska märkas. Den nya licensen för Champions League, Europa League och Conference League var välbehövlig och är tillsammans med förbättrade animationer hos spelarna en stor del i att det här känns som det mest verklighetstrogna spelet i seriens historia.

8 / 10
+
Nya licenser för europeiska cuperna, rejält förbättrade spelaranimationer, smartare motståndartränare, förhållandet till fansen är nu viktigare än nånsin