Svenska
Gamereactor
recensioner
WRC Generations

WRC Generations

Kylotonn Games sista officiella WRC-spel är inte den polerade svansång som Hegevall hade hoppats på utan snarare ett spel fyllt av besvikelser...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Under sju års tid har franska spelhuset Kylotonn Games producerat och släppt ifrån sig sju stycken rallyspel baserade på den officiella WRC-licensen och i och med det här upplagan tar resan slut, för KT Games. De blir nu av med licensen i och med den 1:a januari 2023 som då tas över av Codemasters och därmed är WRC generations den sista rallysträckan som Kylotonn Games kör. En svansång. Ett sista farväl.

WRC Generations
Rattstödet och FFB:n är något bättre än i WRC 10 men fortfarande undermålig.

I och med det hade jag gärna sett att flertalet av de mest irriterande tillkortakommanden som fjolårsversionen WRC 10 led av hade fixats men samtidigt är ju mängden större åtgärder som går att genomföra på tio månaders tid såklart högst begränsade. Jag hade dock förväntat mig ett bättre spel än WRC 10 och inte samma produkt, igen. Vilket i allra högsta grad är vad Generations är. Detta är i det närmaste exakt samma spel som WRC 10 och borde därmed i en rättvis värld inte ens få kallas för en uppföljare. Inte ens nära. Generations är ett minimalt DLC-paket, som bäst, som skulle kunnat delas ut gratis till samtliga som köpt WRC 10, och där i ligger såklart en betydande problematik.

WRC Generations
Sträckorna är suveräna men de är samma som i WRC 8, WRC 9 samt WRC 10.
Detta är en annons:

Låt mig börja med bilfysiken, som jag anser har blivit gradvis sämre sen WRC 8 och även om det känns att KT Games försökt hitta mer känsla i däcken här med bättre "simulering" av friktion, är det samtidigt glidigare och svajigare än någonsin här vilket leder till att jag som rutinerad rallygamer som tillbringat 1000-tals timmar i ett 20-tal rallyspel genom åren, svajar runt på vägen nästan som om jag vore berusad. Force feedback-stödet för både Fanatec CSL DD samt Fanatec DD2 har blivit lite, lite bättre sen WRC 10 och den här gången kan jag känna var tyngdpunkten i bilen är och inte är men detta är ingen simulator och det avser inte att simulera hur en verklig rallybil känns, vad utvecklarna än säger. Där är inte minst det snart fyra år gamla Dirt Rally 2.0 betydligt bättre sett till hur man simulerar fart, friktion och gravitation.

WRC Generations
Skademodelleringen när man krockar är i det närmaste absurt dålig. Krscherna och hur bilarna deformeras påminner om ett gammalt PS3-spel.

När det gäller innehållsmängden har KT Games tagit allt innehåll från WRC 8, 9 samt 10 och buntat ihop det i vad som kanske bäst bör beskrivas som "KT Games WRC best of" mer än något annat. Karriärläget samt muktiplayerportionen från WRC 10 finns med här precis som samtliga sträckor, sträckorna från nian samt åttan och alla veteranbilar från samtliga tre spel. Tillkommit har en rankat spelläge där KT Games postar veckoutmaningar online som alla kan delta i och sen bedömas och rankas i, precis som i Dirt Rally 2.0 och dessa kan kanske få Generations att kännas fräscht längre än vad som var fallet med föregående spel.

WRC Generations
KT Games spelmotor har samma märkliga problem med "vitt ljus" som de haft i de tre senaste WRC-spelen.
Detta är en annons:

Jag har spelat en hel del av de fyra föregångarna, såklart, vilket gjorde att jag initialt hoppade över tutorial-biten samt körskolan, däremot gav jag mig i kast med karriärläget som erbjuder samma upplevelse som i WRC 10. Och det är bara inte ett särskilt bra spelläge. Tyvärr. Buggarna från WRC 10 finns med här och problemen hopar sig snabbt. Precis som i fjolårspelet krossar jag mitt motstånd under vissa sträckor med bisarra siffror som 122 sekunders marginal medan jag på nästa sträcka kan hamna 48 sekunder efter de datorstyrda motståndarna även om jag kör cleant bra bra tempo utan större misstag. Det känns minst sagt godtyckligt och ärligt talat lika orealistiskt som buggigt och detta tillsammans med det faktum att atmosfären och rallykänslan är anonym och stel, som bäst, gör att jag hinner tröttna snabbt på "Career mode".

WRC Generations
Veteranbilarna är den bästa delen av bilutbudet men det saknas ett spelläge där man kan göra något annat med dem än enstaka "Quick Race"-sträckor.

Ännu sämre är tyvärr ljudbilden, igen. Ljudet i det här spelet är direkt gräsligt och efter att ha haft en stor skopa tålamod vid tidigare år för att ge KT Games tid med att renovera saker som dessa, har jag nu såklart noll tålamod kvar. Ljudet från de allra flesta av bilarna låter även i år som en stavmixer och att de nu höjt volymen på gruset som slår mot underredet gör att det låter ännu sämre än WRC 10, som hade uselt ljud. Den där råa, ettrigt mekaniskt, metalliska, högljutt skrikiga volymen från verklighetens rallyekipage saknas helt och hållet och att studion valt att inte förbättra detta på tre års tid, är bara sorgligt.

WRC Generations
Buggar finns det gott om.

En annan del som inte förbättras här och som jag också anser vara direkt pinsamt dålig är presentationen och menyerna som till PC ofta är märkligt jobbiga att använda och saknar fullständigt musstöd vilket gör att man måste sitta och knappra sig fram med tangentbordet för att nästa sekund kunna nyttja musen. Det märks så oförskämt väl att detta är ett konsolspel, rakt igenom, som sen konverterats till PC och att utvecklarna inte fixat det horribla musstödet under de senaste tre åren gör att jag inte kan göra särskilt mycket annat än att sucka, högljutt. Playstation 5-versionen är både snyggare än PC-spelet (även om båda versionerna är fula) och har menyer som fungerar bättre och inte krånglar, men rent tekniskt vore det direkt lögnaktigt att kalla detta något annat än "last gen".

WRC Generations
Bilfysiken lutar mer åt arkadhållet än åt simulatorhållet.

Grafiken till PS5 påminner om ett tidigt PS4-spel med klen kollisionsprogrammering och lågupplösta texturer och till PC är detta såpass kasst optimerat att det knappt går att spela på en treskärms-setup via en Omen 45L med en AMD Ryzen 9, 64 GB arbetsminne och ett AMD 6950XT Red Devil. Trots att jag med enkelhet kan köra Assetto Corsa Competizione, Automobilista 2 eller Dirt Rally 2.0 på "Ultra" över tre skärmar med minst 70 bilder per sekund i bildskärmsuppdatering, tvingas jag ställa ned WRC Generations på "medium" samt slå av mängder av postprocessing-effekter och trots detta får jag som mest ut 24-30 bilder per sekund, vilket är uselt. Det saknas riktigt "triple screens"-stöd, det saknas VR och grafiken i sig är som sagt allt annat än imponerande. Bilmodellerna är underlägsna de i Dirt Rally 2.0 och skadorna som blir på dem när man kraschar, ser ut som de hämtats från Playstation 3-generationen.

WRC Generations
Detta är alltså en bild från ett Playstation 5-spel, som släpps den 3:e november 2022. Inte en bild från ett PS3-spel från 3:e november 2006. Tro det eller ej.

Det enda jag verkligen gillar i WRC generations är sträckorna. Sträckorna här är fantastiska. KT Games har under årens lopp skapat mängder och åter mängder med underbara sträckor och när de nu erbjuder över 100 stycken i detta sista spel, handlar det om mer högkvalitativa, utmanande, roliga, unika rallyvägar med superb variation, än vad något annat rallyspel någonsin innehållit. Detta hade naturligtvis spelat större roll om körkänslan hade varit bättre och om grafiken hade varit bättre och om ljudet hade varit något annat än dåligt men nu är det ju som det är, och WRC generations är ett hopkok av tre stycken rallyspel med svagheter som jag inte längre kan blunda för. Första januari 2023 tar Dirt Rally 2.0-teamet hemma hos Codemasters över WRC-licensen vilket jag sett fram emot i flera år nu. Jag tror och gissar på att redan deras första spel kommer att bli betydligt bättre än det här, som i slutändan är en mycket medioker racingupplevelse.

05 Gamereactor Sverige
5 / 10
+
Fantastiska sträckor, mängder av sträckor, superb variation på sträckorna
-
Kasst karriärläge fyllt av buggar, klen körkänsla, svampigt svajig bilfysik, halvdan fartkänsla, usla motorljud, gammal grafik
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

WRC GenerationsScore

WRC Generations

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Kylotonn Games sista officiella WRC-spel är inte den polerade svansång som Hegevall hade hoppats på utan snarare ett spel fyllt av besvikelser...

1
Dirt Rally 2.0 vs WRC Generations

Dirt Rally 2.0 vs WRC Generations

ARTIKEL. Skrivet av Petter Hegevall

Vi dundrar igång en ny omgång av Gamereactors mest långvarigt populära artikelserie och först ut är Hegevall som pittat Codemasters tvåa mot Kylotonns sista WRC-titel...



Loading next content