RC Rush

RC Rush

Niclas har rattat runt med radiostyrda bilar och blivit lite lätt nostalgisk på kuppen...

Många var vi som körde runt med radiostyrda bilar när vi var små, åtminstone vi som växte upp under 90-talet och antagligen tidigare också. Om det fortfarande är en grej för dagens barn vet jag faktiskt inte. Hursomhelst, jag var inte en av dessa ska jag erkänna, jag kan inte minnas att jag någonsin ägde eller ens körde någon. Jag tror absolut att jag ville ha en i en veckas tid eller så, men sedan släppte jag det och återgick till att spela fotboll och leta grodor istället. Nu lite drygt 26 år senare så är det alltså dags för mig att ändå köra radiostyrda bilar, om än i lite annat format än jag nog tänkte mig som liten snorig sexåring.

RC Rush är definitivt inget stort spel, det kräver lite drygt 3 GB av hårddisken så det går med andra ord snabbt att ladda ner och dundra igång. När spelet sedan startat upp ställs man inför fyra alternativ som är Career, Quick Race, Free Roam och Online Multiplayer. I karriärläget handlar det om att vinna så många lopp som möjligt och det vill man ju såklart göra, för det är så man tar sig vidare i sin karriär. Det är vinst som krävs för att ta sig någonstans och då låser man upp nya banor, utmaningar och i formatet Head to head så vinner man motståndarens bil om man vinner loppet. I karriärläget så samlar man också hela tiden på sig XP-poäng som används för att levla upp, som max går det att ta sig upp till level 50 och mängden XP-poäng som behövs för att levla upp ett snäpp är konstant 300. För varje vunnet race så får man 180 XP-poäng så det går ganska snabbt uppåt, åtminstone under förutsättning att man vinner loppen.

RC Rush
RC Rush är lätt att komma igång med och bjuder på fler timmars speltid än man först kan tro.

Quick Race är precis vad det låter som och det är att rekommendera att köra några race där för att få kläm på kontrollen innan man tar sig an karriärläget. Även Free Roam är precis vad det låter som, där får man helt enkelt fria tyglar på banorna och kan köra runt lite som man vill, hur länge man vill, vilket också ett bra läge att börja med. Multiplayern är testad som hastigast men det är inte särskilt mycket liv där ännu, förhoppningsvis kan det ta sig framöver då jag tror att detta skulle kunna bli riktigt roligt online.

Styrningen är väldigt okomplicerad, den högra avtryckaren är gas, den vänstra är broms och den vänstra styrspaken styr man då förstås med. Mycket mer än så är det inte förutom att om man kör omkull och hamnar på rygg, vilket händer rätt ofta så kan man trycka på B-knappen för att hoppa tillbaka in på banan igen. Man förlorar förstås lite tid på detta men det är klart bättre än att ligga kvar och försöka vända på sig själv, för det fungerar praktiskt taget aldrig. Bilen blir som en sköldpadda som hamnat på rygg om inte värre. Åtminstone inledningsvis tycker jag det är aningen svårt att styra, en lite för hård dutt på gasen så drar bilen iväg och blir omöjlig att hålla på banan. Det är något av en inlärningsperiod att få grepp om hur det är tänkt och kanske var det lite så här det var att köra radiostyrd bil? Jag inbillar mig i alla fall att det nog var en liknande känsla och det är ju såklart en bra sak kan jag tycka eftersom det ju är radiostyrda bilar vi kör med. När jag väl får in tekniken så är det istället ganska lätt alltihop, mjuka försiktiga rörelser och lätt duttande på gasen så blir jag i slutändan praktiskt taget oövervinnerlig. Om spelet märker att det går lite för bra för en så föreslås att man byter svårighetsgrad, men inte ens på den tuffaste svårighetsgraden tycker jag att det är någon större utmaning.

RC RushRC RushRC Rush
Bandesignen är riktigt bra och det är god variation på banorna

Jag måste verkligen på de allra flesta punkter berömma bandesignen i RC Rush, trots att det är ett så litet spel så är det otroligt bra variation på banorna och de är även kreativt och lekfullt designade. Då får man också ha i åtanke att det finns 50 olika banor och totalt 100 race att spela igenom totalt. Det kan vara alltifrån att köra runt på en skateboardramp, på ett köksbord fullt av mat och tallrikar till underjordiska grottor där man dessutom hela tiden riskerar att köra ner i lava. Det händer inget värre än att man får börja om ifall man kör ner men det är en rolig detalj som ger banan lite mera nerv. Det är definitivt inte det snyggaste jag sett ska sägas, men det fungerar och den fina bandesignen bidrar helt klart till det. Vissa banor är blir dock lätt kaotiska och vore det inte för pilarna som visar vilken rutt som är den rätta på vissa av de mer snirkliga banorna så hade det blivit mycket felkörning för egen del. Känner man sig stursk kan man dock stänga av allt sådant, jag testade men kände inte att det var värt frustrationen i slutändan. Det händer också rätt frekvent att man råkar köra in i de andra bilarna, inte sällan för att man är långt före och det vid exempelvis hopp eller andra gupp lätt blir trafikstockning då det ska hoppas samtidigt och då kör alla in i varandra. Det blir lätt lite rörigt och slutar oftast med att B-knappen får användas då man tenderar att hamna på rygg, bilarna är inte värst stabila så det krävs inte så mycket för att detta ska ske.

RC RushRC Rush
Väljer man att spela utan pilarna blir det lätt att man famnar i blindo.

RC Rush är i slutändan ett ganska trevlig och mysigt spel, det kommer garanterat att generera en viss nostalgi, särskilt tänker jag då på de som faktiskt körde runt med sina radiostyrda bilar under barndomen. Det är lite för lätt, ibland lite väl kaotiskt på banorna men på det stora ett ganska oförargligt spel. Det kommer sannolikt inte göra några större avtryck i spelvärlden men jag tror att de allra flesta som tar sig an det kommer ha ganska roligt, i en stund åtminstone.

7 / 10
+
Mycket fin och variabel bandesign, okomplicerad spelkontroll, roligt för alla åldrar, ger en viss nostalgisk känsla