Svenska
Gamereactor
recensioner
Dakar Desert Rally

Dakar Desert Rally

Folket bakom Snowrunner har äntligen släppt lös sitt efterlängtade Dakar-licensspel och Petter har lev loppan i öknen de senaste dygnen...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Jag är... ingen särskilt stor endurance rallyfantast. Det ska jag villigt erkänna. Nog för att jag är en slavisk racingfanatiker som älskar all möjlig motorsport och mer än gärna skulle vilja testköra flertalet av kärrorna som deltar i det ikoniska Dakar-rally varje år, men jag brukar sällan intressera mig särskilt mycket för just off road-racing om det inte handlar om WRC. Trots detta har jag längtat och sett fram emot Saber Interactives nya Dakar-spel som av förhandsmaterialet att döma både sett ursnyggt, ambitiöst och realistiskt ut. Nu är det här och jag har tillbringat ett par dygn på en KTM mitt i en stekhet öken.

HQ
Dakar Desert Rally
Det är väldigt snyggt, mycket tack vare användandet av Unreal Engine 5.

Dakar Desert Rally är en open world-racingspel med semirealistiskt bilfysik där du tävlar på motorcykel, fyrhjuling, i en lastbil, buggy eller bil för att så snabbt och smärtfritt som möjligt ta dig från ett ställa till ett annat. Precis som i verklighetens Dakar-race lurar faror runt varje hörn i form av sten, stock, träd, väder och vind samt enorma skorpioner. Det där sista hittade jag bara på men resten stämmer ju och i det här spelet har teamet bakom bland annat SnowRunner rest runt i Arabien och filmat/fotograferat många, långa mil av ljusbrun öken för att sedan bygga en gigantisk spelvärld som bjuder in till riktigt utmanande racing.

Alla som tror att Dakar mest handlar om att styra rakt fram och förlita sig på att bilen håller ihop i den smetiga supervärmen borde verkligen spela det här spelet som en sådan gång även fungerar som ett upplysningsverktyg, för att Dakar är hysteriskt krävande, det blir snabbt uppenbart. Att dundra på genom öknen i 200 km/h på hal, mjuk, förrädisk sand och navigera sig genom stora bergspassager, undvika träd, sten och portioner av superhal is/snö är ingen barnlek och med tanke på att Dakar: Desert Rally innehåller fem olika fordonsklasser kan man med enkelhet konstatera att det blir lite som att lära sig fyra olika spel att försöka bemästra rubbet.

Dakar Desert Rally
Det finns mängder av olika fordon i det här spelet, uppdelat på fem olika klasser.
Detta är en annons:

Navigationen sköts via kartläsare precis som i traditionellt rally men noterna är radikalt annorlunda och enligt mig klart mer svårtydda vilket till en början fick mig att dundra ut i myllan och sabba min KTM 450 gång efter gång efter gång. Den som tror att det går att ratta runt sitt fordon i det här spelet på samma vårdslösa vis som i exempelvis Forza Horizon 5 kommer att få sig en rejäl kalldusch, tidigt. Det gäller att hushålla med farten och att planera framåt. De slingriga partierna måste naturligtvis avhandlar med en stor dos försiktighet medan de öppna och rakare delarna av varje race tillåter för maxgas. Att svänga i en öken är dessutom inte särskilt enkelt och med tanke på att samt5li8ga fordon åker med specialdäck vars lufttryck är snudd-på punka-lågt, handlar det här om att svänga lite och försiktigt, med hjälp av gaspedalen/gashandtaget, snarare än att tro att detta ska fungera som i WRC där greppet, vridet och underlaget gör att man kan stå på, på ett helt annat sätt.

Dakar Desert Rally
Fartkänslan saknas, vilket gör att racingen ofta upplevs som seg.

Dakar: Desert Rally är dock ingen fullfjädrad simulator utan ett spel som likt många andra konsolreleaser (likt Gran Turismo 7 och Forza Motorsport 7) hamnar någonstans mitt i mellan arkadracing och simulation. Och här i ligger också det jag anser vara det enskilt största problemet med Sabers senaste titel. För ja, det är bara inte särskilt roligt, eller hisnande, eller särskilt spännande, nervigt eller särskilt snabbt. Saber borde antingen ha satsat fullt ut på hisnande fartkänsla och enorma hopp i en ultrasnygg öppen spelvärld, lite som Forza Horizon 5 med lastbilar och motorcyklar. Eller så borde de ha satsat helhjärtat på hardcore-simulation på det mest kompromisslösa av vis för att verkligen ställa maximalt tuffa krav på mig som spelare. Som det är nu blir det lite av en glorifierad halvmesyr och jag finner mig ganska uttråkad under ganska många av loppen som jag deltagit i.

Dakar Desert Rally
Motorcyklarna är den enskilt roligaste delen av Dakar: Desert Rally.
Detta är en annons:

Det finns tre olika "tiers" i Desert Rally som rimmar på olika svårighetsgrad. Den enklaste inställningen ser till så att det finns upplysta, supertydliga checkpoints med jämna mellanrum vilket gör att du som förare inte behöver bry dig i kartläsaren för fem öre. I detta spelläge är fordonen även väldigt lättkörda. Det mellersta läget plockar bort checkpointsen och tvingar dig att läsa/lyssna på noterna men hjälper ändå till med ett par assistanssystem för att du enklare ska kunna manövrera ditt valda fordon medan "Simulation"-läget avser att simulera känslan av att köra Dakar på riktigt, men det är som sagt inget som jag själv skulle beskriva som direkt simulation. Bilen är förvisso tung och seg, att svänga är jobbigt och det tar dit att få bilen att byta riktning men jag får aldrig tillräckligt mycket feedback från vad som sker i däcken eller i chassit för att jag ska kunna beskriva körkänslan som realistisk, och det är synd. När fartkänslan dessutom är i klenaste laget är det ganska enkelt att komma fram till slutsatsen att Dakar: Desert Rally verkligen skulle mått bra av överladdning. En riktigt svulstig turbo hade verkligen inte skadat.

Dakar Desert Rally
Audis Dakar-vinnande elkärra finns med för de som förhandsbokat.

Snyggt är det dock. Stundtals väldigt snyggt och detta mycket tack vare Unreral Engine 5 som målar upp en trovärdigt tjusig öken dränkt i härligt svepande sand, stenar och klarblå himmel. Vädereffekterna är bra och när sanden blir blöt märker jag av tydlig skillnad i fästet precis som när snön tittar fram och täcker den annars så stekheta öknen. Till Playstation 5 flyter det dessutom svinfint medan PC-utgåvan känns en smula klent optimerad och bitvis ganska buggig. Jag har haft en del problem med att få Dakar: Desert Rally att flyta riktigt fint trots AMD Ryzen 7 samt AMD 6950TX Red Devil, vilket är förvånande. Jag är dessutom inte superförtjust i rök- eller partikeleffekterna som får sandstorm-molnen att stundtals se ut som pannkaksplatta sprites som repeterats i en absolut evighet.

Det finns mängder av innehåll här, över 100 olika fordon och 30 stycken olika etapper med god variation på själva miljöerna. Presentationen är utsökt, laddningstiderna korta och valmöjligheterna många. Musiken ger jag verkligen inte mycket för och jag kan inte riktigt släppa att jag tycker att hela spelet känns segt och en smula meningslöst, men det kan ju också handla om att jag aldrig varit något större fan av Dakar-rallyt som sådant. Saber Interactive har en solid grund att bygga vidare på här anser jag men det behövs något mer adrenalinstint och spännande rent racingmässigt för att jag verkligen ska hänge mig till denna form av racing.

06 Gamereactor Sverige
6 / 10
+
Väldigt snyggt, korta laddningstider, bra banvariation, mängder av fordon, ambitiöst
-
Seg spelbarhet, segt tempo, simulatorfysiken är låst när spelet startar
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

5
Dakar Desert RallyScore

Dakar Desert Rally

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Folket bakom Snowrunner har äntligen släppt lös sitt efterlängtade Dakar-licensspel och Petter har lev loppan i öknen de senaste dygnen...

1
Saber utannonserar Dakar Desert Rally

Saber utannonserar Dakar Desert Rally

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

Studion bakom överraskningssuccén Snowrunner är tillbaka med mer terrängbaserad bilkörning och den här gången handlar det om en regelrätt Dakar-simulator som kommer att...



Loading next content