River City Girls Zero

River City Girls Zero

I ett desperat försök att rentvå sitt namn har Niclas sparkats och slagits med allt som rört sig samt fått en del stryk längs vägen...

Det hela dundrar igång med ett ledmotiv fullt av gitarrsolon som för tankarna till gamla barnprogram som gick på trean och fyran när jag växte upp, särskilt då de barnprogram som var producerade i Japan. Ni som vet, ni vet. Utan att avslöja för mycket är det ett mycket bra och underhållande intro som definitivt sätter tonen för spelet.

River City Girls Zero är en portad version av det gamla japanska spelet Shin Nekketsu Kōha: Kunio-tachi no Banka från 1994 och det agerar som prequel till River City Girls som släpptes så sent som 2019. Det är förstås hög retrokänsla över det hela, den pixliga grafiken, soundtracket och dialogformatet bidrar förstås i allra högsta grad till detta och det är charmigt tycker jag. Förväntar man sig dock att detta skulle vara en remake med snyggare grafik och uppfräschat gameplay så lär man bli besviken för det är inga direkta skillnader alls vad jag kan se. Ungefär vad man kan förvänta sig av en port många gånger med andra ord.

River City Girls Zero
Första tiden av spelet tillbringas i fängelset där det förstås delas ut lite sparkar och slag.

Karaktären som inleder äventyret vid namn Kunio har åkt i finkan för en smitningsolycka men det ska snart visa sig att Kunio är oskyldig till detta. Så vad gör Kunio? Jo rymmer från fängelset för att rentvå sitt namn, såklart. För inget säger väl att man är oskyldig så mycket som att rymma från fängelset under något våldsamma former. Med tanke på hur många som vill ge honom stryk hela tiden så blir det ju rätt uppenbart att Kunio har en hel del fiender, så det är egentligen ingen skräll att det faktiskt konspireras emot honom. Det är absolut inte någon originell historia men dialogen är välskriven och spelet tar inte sig självt på särskilt stort allvar och många gånger sitter jag och småfnissar åt spelets härliga självironi.

River City Girls ZeroRiver City Girls ZeroRiver City Girls Zero
Det bjuds på skaplig variation i miljöerna och vi slåss på allt från hustak till nöjesfält.

Inledningsvis funderar jag ju starkt över varför det heter River City Girls när tjejerna bortsett från det mycket underhållande introt inte är med överhuvudtaget under spelets första timme. Sedan dyker de emellertid upp och det är först då det hela verkligen tar fart på allvar. Till en början går det bara att spela som Kunio eller Riki men sedan möter de upp Kyoko och Misako och de utgör en fin förstärkning i Kunios jakt på rättvisan. Det är väldigt smidigt att byta mellan karaktärerna under fajterna, när man märker att livmätaren börjar bli låg är det bara att trycka på LT så byter man blixtsnabbt till nästa i turordningen. Mycket användbart och framförallt mycket smidigt, det är en sådan där liten detalj som gör de annars ofta enerverande fajterna lite mer uthärdliga. Det händer dock att man får göra annat än att bara slåss också, till exempel så bjuds det på lite motorcykel-åkning mitt i allt. Det är förvisso något som gör att den slöa spelkontrollen blir än mer uppenbar och givetvis behöver man även här försvara sig från attacker, inte ens motorcykel får man köra ifred utan att bli trakasserad. Men ändock, ett trevligt avbrott mot allt hamrande på handkontrollen och det finns ytterligare ett par sådana ögonblick.

River City Girls Zero
Jodå, man får åka motorcykel också men räkna inte med någon söndagsåkning.

Eftersom det är ett beat 'em up-spel så vill praktiskt taget alla ge en stryk mest hela tiden. Träffar man på en gammal polare? Ja då kan det minsann bli lite stryk för gamla tiders skull. Gamla klasskompisar? Troligtvis stryk. Poliser? Definitivt stryk och mycket av den varan. Så ska det väl vara också förstås, det är ju ändå beat 'em up vi spelar här. Det som dock gör att det snabbt blir väldigt trist är att det helt enkelt inte finns så värst mycket variation på slagsmålen. Man kan sparka, hoppa, slå och blocka och det finns inte mycket mer än, inga kombos eller något sådant som hade piffat upp det hela lite utan det är till att hamra på samma fyra knappar om och om igen tills slagsmålet vunnits eller förlorats. Vanligtvis använder man bara en och någon sorts kombo kan man ändå få till om man hoppar och sen trycker på B, som på Xboxen är den knapp man sparkar med. Då kan man minsann plantera en redig hoppspark rakt över näsbenet på sin fiende. Det är dock värt att nämna att man behöver vara väldigt precis med sina sparkar och slag, jag åkte på bra mycket stryk för att jag ofta slog hål i luften och det gav ju förstås fienden ifråga öppet mål. De är också väldigt mycket träffsäkrare än en själv och slår avsevärt hårdare så det gäller att tajma sina attacker väl, annars riskerar man ordentligt med spö.

River City Girls ZeroRiver City Girls Zero
Kunio till höger är antagligen något bitter över att han inte fick åka berg och dalbanan.

Jag tycker att det är för det mesta väldigt trögstyrt och jag upplever även en hel del fördröjning på sina håll, exempelvis när jag ska sparka in käften på en plit så tar det någon millisekund för mycket från det att jag trycker på knappen till dess att Kunio faktiskt lyder och utför denna spark mot polisens pixliga anlete. Kan tyckas vara en småsak men det blir snabbt ett frustrerande moment som i sin tur leder till att jag trycker lite extra hårt på knapparna och kanske även delar ut någon extra hoppspark till mina angripare, bara för att. Annars är det inte mycket att säga om själva kontrollen egentligen, den är enkel och gör det den ska, men den är som sagt lite slö och nog märks det att den är lite föråldrad. Många gånger har jag överseende med det men det finns ett flertal moment där det bara känns direkt orättvist, kontrollen blir ofta en ytterligare en fiende att bekämpa och det är det väl få av oss som uppskattar.

River City Girls Zero blandar och ger stundtals ganska friskt, i sina bästa stunder är det riktigt underhållande beat 'em up med ljuvlig retrokänsla, men i sina sämsta så är det så pass frustrerande att man vill drämma handkontrollen i första bästa betongvägg. Klarar man bara att se förbi dessa frustrerande moment så är det ett trevligt litet beat 'em up för det allra mesta.

6 / 10
+
Bra tempo, härlig retrokänsla, välskriven och humoristisk dialog,