Before Your Eyes

Before Your Eyes

Ett peka-och-klicka-äventyr där man inte styr genom att vare sig peka eller klicka med genom att blinka... Kan det vara något?

Ett spel som styrs av dina blinkningar... Märkligt. Och intressant, såklart. Before Your Eyes släpptes via Steam (till PC) under fjolåret men har först nu nått Android och Iphone vilket i mitt fall inneburit att jag under de senaste dygnen upplevt den livshistoria ur ett känslosamt förstapersonsperspektiv som här erbjuds. Och även om resan aldrig var perfekt, eller har den dröjt sig kvar och skapat spelminnen som jag tror att jag kommer att ha med mig under en lång tid framöver.

Before Your EyesBefore Your EyesBefore Your Eyes
Det blir väldigt känslosamt och starkt mot slutet, trots den gräsliga designen.

När Before Yor Eyes tar sin början är du död. Din själ sitter i en båt med en udda karaktär som agerar färjechaufför och förklarar för dig att du getts en andra chans och att livet nu ska startas om, från första början. En blinkning senare har du precis fötts och innan du vet ordet av slevar din mor i dig barnmat och du leker i badkaret med en liten plastbåt medan din pappa rakar sig vid handfatet. Sen bär det av, och det går bitvis snabbt. Åren springer förbi. Din mor lär dig att spela piano och innan du vet ordet av kan du spela Beethovens "Für Elise" som en riktig konsertpianist.

Men sen kommer liksom livet i mellan. Before Your Eyes är verkligen ingen solskenshistoria utan berättar om livet på det sätt som få spel gör. Om död, saknad, sorg och om närvaro. Mot slutet, efter cirka två timmar, är det svårt att inte bli känslomässigt inträngd av det effektiva berättandet och ta till tårar, det ska jag villigt erkänna. Den sista kvarten här är magiskt välberättad med stilfulla temposkiftningar, superbt röstskådespeleri och riktigt bra musik. Med det sagt kan jag tycka att de första 45 minuterna i det här spelet missar målet, till och från. Blinkningarna användas mest istället för "klicka här"-knapp vilket känns som bortslösad potential. Här skulle ens egna ögon mer kunna spegla det som barnet och vidare sen ungdomen man styr, upplever, i en mycket större utsträckning. Man skulle kunna blunda när man trodde sig se något läskigt i garderoben på kvällen. Man skulle kunna blinka för att vakna på morgonen, blinka för att flirta med en tjej i skolan, blinka massor för att hålla ögonen torra under en begravning och mycket annat som jag anser skulle kännas naturligt, här.

Musiken är strålande liksom tempot.

Before Your Eyes är som sagt inte perfekt. Jag tycker den grafiska stilen på det stora hela hindrar de där riktigt starka kopplingarna mellan karaktärerna, också. Det ser helt enkelt för yxigt ut och karaktärernas ansikten ser ut som om de gjorts av papper, av en femåring. Trots detta är det svårt att inte rekommendera Goodbyeworld Games hyllade äventyr för att det väcker känslor och griper tag. Inte minst mot slutet.

7 / 10
+
Smart spelmekanik där man styr med ögonen, fin presentation, ljuvliga röstskådespelare, bra musik, känslosamt