Pako Highway

Pako Highway

Finnarna bakom Pako-spelen är tillbaka med en riktigt mysig retro-arkad-flirt och Petter är nöjd...

Finska indiespel-studion Three Men Games har med sina Pako-titlar roat mig under flertalet år och jag har sett fram emot det 80-talsdoftande arkadstickspåret Pako Highway en lägre tid. Pako betyder "flykt" på finska och med spel som Pako, Pako 2 samt Pako Forever har dessa tre herrar gjort polisjakt/flykt-grejen tills in egen. Pako Highway är dock lite annorlunda, minst sagt. Det handlar inte längre om att fly polisen. Det handlar inte längre om ett toppstyrt, isometriskt spelperspektiv och blockigt gullig grafik. Denna titel ser mer ut som en stilistiskt Burnout, och känns faktiskt lite så rent spelmässigt, också.

Pako Highway
Det ser gammalt ut men ändå stilistiskt fräckt och inte sådär klyschigt, typiskt retroaktigt som så många spel gör just nu.

Upplägget är enkelt. Det finns mil av trafikdränkt motorväg som ligger framför dig och du har när varje bana startar bara 40 sekunder på dig att komma så långt du bara kan. Detta gör man genom att snudda andra bilar på vägen vilket då gör att man genererar turbo-boost i en liten smidig mätare i skärmens nederkant. När mätaren är full och du alltså genomfört tillräckligt många tillräckligt våghalsiga omkörningar, aktiveras en ordentlig turboknuff per automatik och du kan då ramma alla bilar som står i vägen för dig. Varje bil man kraschar in i under turboknuffen i sig, flyger av vägen och ger dig en liten tidsbonus vilket gör att de där 40 sekunderna kan bli 50, eller 60. Om man däremot inte kör tillräckligt våghalsigt och inte knuffar av tillräckligt många bilar från vägen under själva turbosprinten, tar tiden snabbt slut och du tvingas börja om från start igen.

Precis som så många andra klassiska arkadspel är Pako Highway supersimpelt sett till spelupplägg och det tog mig exakt 1,9 sekunder att greppa rubbet. Precis som så många arkadklassiker är det enkelheten och rätt slags utmaning i det där enkla, lättbegripliga upplägget som gör att jag som spelar bara inte kan lägga ned min telefon, stänga av. och här har Three Men Games verkligen lyckats med Pako Highway. mantrat "bara en gång till" blir snabbt någon slags standardfras när man spelar detta och jag tror att jag under min första testsession säkert gjorde 200 försök under cirka två timmar. Beroendeframkallande, roligt och framförallt väldigt svårt. På helt rätt sätt.

Pako Highway
Det gäller att köra våghalsigt men ändå ha full kontroll.

Designen är dessutom superläcker med en medvetet 80-talsaktigt skön disco-ton, utan att bli vare sig för neonfärgsdränkt eller klyschigt. Vägarna är färgade i mörkgrönt eller brandgult beroende på om solen strålar eller om det är gatlyktornas sken som agerar ljuskälla och bilarna man själv rattar är blockigt snygga på ett sätt som för tankarna till tidigare Playstation One-spel. Musiken är skoj också, retromysig och det går (precis som i GTA) att välja mellan några olika radiokanaler som alla spelar musik ur distinkt olika genres. Ju längre man tar sig på varje bana ju mer pengar belönas man med och pengarna låser upp nya bilar och nya banor. Att ta sig vidare är dock knivigt och det kommer att krävas många timmar för egen del för att kunna låsa upp de sista prylarna. Lyckligtvis är Pako Highway befriat från mikrotransaktioner vilket för ett gratisspel av den här typen är otroligt härligt att se.

8 / 10
+
Läckert 80-talsmysig estetik, supersimpelt men beroendeframkallande upplägg, massa innehåll, svårt på rätt sätt