You Suck at Parking

You Suck at Parking

Joakim har inget körkort, och vad passar då bättre än ett bilspel som handlar om att stå stilla. Vi har testat You Suck at Parking...

När chefredaktör Hegevall skickade mig ett mail med underrubriken "You Suck at Parking" så var det startskottet för en vecka fylld tryckt stämning på redaktionen. Efter flertalet sura blickar, ett dussintal osubtila krokben och syrliga gliringar under dagarna som följde så visade sig dock att den gode Petter inte alls kommenterade min avsaknad av ett körkort, utan det var helt enkelt en förfrågan om att recensera ytterligare ett indiespel för Gamereactors räkning. För You Suck at Parking är precis som namnet antyder ett äventyr som handlar om att parkera bilar i olika scenarion, och även premissen kan låta tråkig på förhand så är slutresultat betydligt mer underhållande i praktiken.

You Suck at Parking
Kontrollen är lätt att lära sig, och det är ständigt kul att sladda runt sin lilla kärra.

Till en början handlar det visserligen mycket riktigt om att träffa rätt i parkeringsrutan, och det enda kruxet du initialt behöver tänka på är att din bil inte har någon möjlighet att backa. Det gäller alltså att sätta parkeringen på första försöket innan fordonet står helt stilla. Detta är, som det låter, inte jättesvårt såklart, men snart utvecklas konceptet radikalt där det gäller att matcha in maffiga hopp samt undvika explosiva minor på vägen fram mot den glänsande P-skylten. Allt går dessutom på tid och du måste i varje nivå hinna parkera flertalet bilar på olika platser innan tiden går ut. Därtill behöver du hålla koll på din bensinmätare, och det är många gånger du måste använda dig av stora fläktar eller massiva magneter för att dra dig mot ditt mål när tanklampan blinkar rött.

Det allra roligaste för egen del var sedan när man blev jagad av diverse polisbilar vilket ökar svårighetsgraden rejält. Helt plötsligt gäller det nämligen inte längre att bara manövrera sig över banan på ett smidigt sätt, utan du måste även göra det samtidigt som 2-3 polisbilar skymtar i backspegeln, och många gånger måste man exempelvis dra ut svängarna för att skaka av sina förföljare innan man kan parkera i lugn och ro. Adderar man dessutom faktumet att vissa banor innefattar annan trafik, och att nämnda fordon kan i efterhand krocka ur dig från din parkering så inser ni nog att det snabbt kan bli såväl hektiskt som kaotiskt.

You Suck at Parking
Allt blir svårare när man adderar minor.

Smidigheten är annars något jag uppskattar när det kommer till själva upplägget. Att ha ett flertalet banor (oftast 4-5 stycken) inom en övergripande nivå är smart, och att man genast kan klicka sig vidare till nästa etapp när man känner sig färdig ger ett bra flyt i spelbarheten. Dock fattar jag inte riktigt varför man har valt att addera en stor övergripande spelvärld där man kan åka runt med sin bil i jakt på nästa utmaning. Det ger nämligen ingenting att sladda runt med sin sportvagn över bergsvägar och runt skogsbryn, och det ger mest ett rörigt intryck när man inte vet vart man ska härnäst. En mer avskalad hub-värld a la Super Mario Bros 3 eller rent av Angry Birds hade varit att föredra för att höja tempot ännu mer och hålla spelglädjen på topp.

You Suck at Parking
De olika nivåerna har flertalet parkeringsplatser, och ibland är det klokt att planera sin körning innan man trampar gasen i botten.

Om vi pratar presentation så bjuds vi här på inget utöver det vanliga. Miljöerna är simpla om än färggranna, och det är inget i designen som får en att stanna upp och veva ner fönsterrutorna för att ta in landskapen man passerar förbi. Ljudet är därtill ytterst standardmässigt, och du bör verkligen inte förvänta dig något som hänför dina sinnen när du sladdar in i bland dessa smala parkeringsfickor. Spelbarheten väger dock upp mycket, och det är stundtals väldigt underhållande att försöka slå sina egna tider eller få guldstatus på varje nivå när man klarar av att inte använda sig av några extrabilar.

Spelet innehåller förövrigt en multiplayer-komponent, men denna är tyvärr enbart uppkopplad, vilket har gjort att vi inte har kunnat testa den i någon större utsträckning. Att söka efter matcher på en marknad som enbart består av andra spelrecensenter är nämligen inte optimalt och jag har faktiskt inte blivit sammankopplad i en enda batalj trots otaliga försök. Det är dessutom väldigt synd att det inte finns möjlighet att köra lokalt med flera personer då denna typ av explosiv party-racing hade passat perfekt med ett par polare samlade i samma rum.

You Suck at Parking
Vill du ha ett par horn får du slanta upp lite kosing.

Jag ska även passa på att säga att det förekommer mikrotransaktioner i You Suck at Parking, och även om de idag ser ytterst harmlösa ut så kan det ändå vara värt att nämna. Personligen har jag bara noterat att det rör sig om kosmetiska föremål, och förutom ett så kallat Premium Pass (där man låser upp roliga tillägg i takt med att man spelar) så kan man även köpa olika paket som erbjuder unika dekaler och design-attiraljer. Du kan givetvis fortfarande spela utan att köpa något i den digitala butiken, men om du uppskattar att kunna smycka ut din bil med diverse krimskrams så får du räkna med att hala fram plånboken.

Letar du slutligen efter ett enkelt bilspel med ett roligt och annorlunda koncept så kan You Suck at Parking absolut vara en titel att spana in lite extra. Det erbjuder många kluriga utmaningar att knäcka och kaotisk actionracing att delta i, och även om det inte sticker ut på något visuellt sätt så kommer spelbarheten få en att vilja parkera rumpan i soffan för många och långa spelsessioner.

You Suck at Parking
Polisen sätter käppar i hjulen i sann GTA-anda.
7 / 10