Horizon Chase 2

Horizon Chase 2

Det senaste i raden av spel som flirtar med Segas gamla arkadklassiker Out Run är uppföljaren till Horizon Chase: Turbo och Petter har tillbringat helgen tillsammans med det...

Både 80's Overdrive samt Slipstream har tillsammans med föregångaren Horizon Chase gjort sitt yttersta för att försöka reproducera den där retroflirtigt underbara, nostalgidränkta känslan av pixlig landsvägsracing från Segas kultklassiska 80-talshit Out Run och även om jag njutit av samtliga spel på ett eller annat sätt, var det inget av dem som på riktigt fick mig att stanna kvar, köra ett lopp till, ett lopp till och ett lopp till. Varför har jag såhär i efterhand svårt att sätta fingret på men det är i samma veva enkelt för mig att konstatera att nysläppta Apple Arcade-titeln Horizon Chase 2 fångar känslan i Out Run på rätt sätt och lyckas samtidigt stå på egna ben.

Horizon Chase 2
Banorna är ursnyggt gjorda och omfångsrika i hur vacker utsikten ofta är.

Upplägget är lika enkelt som gammaldags. Tre delar av kontinenten ska täckas in, det ska tävlas på 55 banor i södra USA, Sydamerika, Italien, Afrika och Japan. Banorna är supervarierade sett till miljö, omgivning och färgscheman som nyttjas medan racingen i sig är densamma. Det handlar om att köra ilsnabbt på slingriga landsvägar och försöker hänga med när vägen svänger och slungar mig som spelare fram och tillbaka. Precis som i Out Run handlar det om att ligga "rätt" inför kurvorna för att inte glida ut för långt efter apex och då smälla in i vägskyltar, träd eller buskar. Det är simpelt och kul och det slutar egentligen aldrig att vara utmanande även om det kanske under vissa stunder blir en smula enformigt. Jag begriper varför Aquiris Game Studio valt attinte implementera en driftingfunktion här men kanske borde det tillvalet funnits med, att man med en fjäderlätt touch på bromsen kunnat ställa ut bakändan mer, om man vill. Samtidigt fungerade ju aldrig Out Run (originalet) så och det gillar jag mycket mer än uppföljaren som tillät drifting, så det blir ju faktiskt en motsägelse i sig från min sida.

Horizon Chase 2
Fartkänslan är otroligt bra och det gäller att hushålla med sina nitroknuffar.

På lite olika platser längs med vägarna i Horizon Chase 2 finns det blå mynt utplacerade och ju fler av dessa du samlar, ju fler uppgraderingar i din bil kan du genomföra och lyckligtvis är ju detta ett Apple Arcade-spel vilket innebär att det helt saknas mikrotransaktioner, något som gör detta till en fröjd att spela. Jag samlar blå mynt, jag vinner lopp, jag uppgraderar min sportbil och fortsätter att vinna tävlingar. Det är simpelt på rätt sätt, på ett retroaktigt vis, och jag diggar upplägget stenhårt.

Horizon Chase 2
Det känns som Out Run, med ny grafik.

Estetiken är lika rätt den. Den superblockiga grafiken från föregångaren har den här gången ersatts av klart mer detaljerade omgivningar/fordon och det passar upplägget perfekt, anser jag. Den något tecknade känslan har behållits dock vilket är ett strålande designval och på det vis som man från utvecklarnas håll dränkt banorna i färgljus och skiftande dygnscykel gör att världen upplevs som levande och varierad. Jag älskar att kryssa mellan de enorma trädstammarna i Redwood-skogen ena sekunden för att i nästa köra förbi anrika gamla tempel i Sydamerika medan en oförutsedd sandstorm gör kurvorna svåra att förutspå.

Horizon Chase 2
De olika bilklasserna innebär olika typer av bilplacering och olika typer av omkörningar. De små bilarna måste man kryssa sig fram med mellan motståndarna medan de stora muskelkärrorna vräker sig fram som ångvältar på steroider.

Fartkänslan är klockren, nitro-effekten och hur begränsad mängden turboknuffar är väl avvägd och spelkontrollen är strålande, både touchmässigt och naturligtvis speciellt om man som jag kopplar in en extern handkontroll till sin Iphone/Ipad. Det enda jag inte är superförtjust i här är nog musiken som hypats en del på förhand. Legenden Barry Leitch (Dougle Dragon, Top Gear, Wing Commander) har mekat ihop spelets soundtrackj och även om det låter helt okej hade jag gärna sett mer miditoner här, mer retroinspirerad musik som verkligen får mig att nynna när jag spelar, som Passing Breeze eller Magical Sound Shower (Out Run).

Horizon Chase 2
Det går att styla, trimma och lacka om alla bilarna man använder sig av.

Högkvalitativa, polerade, välgjorda mobilspel som Horizon Chase 2 som levereras utan giriga mikrotransaktioner eller 12 000 olika menyobjekt/man+er för att virra bort mig som spelare i en ändlös tirad av lootlådor och annan skit, är väldigt sällsynta idag. Tyvärr. Just därför har jag nog haft extra roligt med detta härliga retroracingspel och till dig som har Apple Arcade kan jag bara säga följande: Ladda ned, starta och kör.

8 / 10
+
Läcker design, snygg grafik, fantastisk fartkänsla, strålande spelkontroll, massor av banor, mängder av bilar