Bright Paw: Definitive Edition

Bright Paw: Definitive Edition

I det senaste kattspelet har Johan lett en kisse genom ett relativt enkelt pusselspel...

Jag undrar om alla utvecklare av kattspel hade ett möte och bestämde att alla spel skulle släppas ungefär samtidigt. Här kommer nästa spel med klös, Bright Paw: Definitive Edition. Ja, det har faktiskt kommit ut en annan version tidigare då det för två år sedan släpptes till PC och mobiler, samt en Switch-version lite senare. Och nu finns det alltså en definitiv utgåva som kommit till Xbox, Switch, mobiler och PC via Steam.

Bright Paw: Definitive Edition
Ett mord har skett, det är upp till katten Theo att ta reda på vad som hänt.

Det här är verkligen inget Stray, men är i stället ett rätt intressant pusselspel med en spännande berättelse. Jag hade förväntat mig ett litet gulligt pusselspel med en katt i huvudrollen, men det visade sig snabbt att så inte var fallet då det redan på den första nivån sker ett mord. Katten Theo ger sig sedan ut på en 75 nivåer lång resa för att försöka ta reda på vad som hänt. Eftersom katter inte kan prata, vad vi vet i alla fall, förs berättelsen fram genom en berättarröst (som bara är medelmåttig där vissa partier är riktigt överdrivna) och av att hitta olika samlarobjekt på de olika nivåerna. För vad som började med en gullig katt blir snabbt till en mörk berättelse om en vetenskapsmans övergång till ondska och en splittrad familj. För att hålla redan på berättelsen delas alla samlarobjekt upp i olika grupper, som "family", "robotics" och "the murderer". Det går sedan att gå igenom dessa i ordning och få en bild av vad som hänt. Något som också låses upp under spelets gång är också nya utseenden till katten. Så vill du spela som en vanlig huskatt, en med solglasögon eller en som åker på en robot kan du göra det.

Bright Paw: Definitive Edition
Miljöerna är varierade.

Grunden till berättelsen är verkligen spännande och bra, men tyvärr känns den ibland lite väl spretig där jag mest kände mig förvirrad. Och slutet är ett riktigt antiklimax. Vilket jag så klart inte kommer spoila här. Men det hela handlar om Nathaniel, en mycket lovande forskare, hans företag Bright Paw, hans katt (huvudrollsinnehavaren Theo) samt resten av hans familj.

Det utspelas i flera olika miljöer, från Nathaniels gamla fabrik, till ett konto, till en underjordisk gruvoperation. Miljöerna är varierande och känns tillräckligt olika de tidigare för att inte vara repetitiva. Varje nivå bjuder också på nya typer av hinder eller robotar att ta sig förbi. För att ta sig igenom banorna får vi vid starten ett visst antal kort att använda som rör dig framåt. Ett kan till exempel ta dig två steg rakt fram och ett annat kan vara lite mer sicksack med ett steg framåt, ett till vänter, ett till höger, och så vidare. Tänk schack eller Hitman Go. Det gäller med dessa att planera din väg framåt och när korten är slut, ja, då kan du inte gå längre. Tyvärr är nästan alla banor av de 75 i huvudberättelsen alldeles för uppenbara. Det var nog bara tre eller fyra stycken som jag fastnade på och behövde försöka flera gången om. För att göra det ännu enklare finns det en knapp för att ångra det du har gjort, en oändlig mängd dessutom, så det går inte att misslyckas. På det stora hela är spelet relativt enkelt och det gjorde att jag kunde plöja igenom 75 banor på sex timmar, vilken ändå känns som en lagom lång längd för denna typ av spel. Det finns dessutom över 180 av de tidigare nämnda dolda samlarobjekten.

Bright Paw: Definitive Edition
Det gäller att ta sig igenom banorna med olika kort som bestämmer var du kan gå.

Under spelets gång får katten mystiska krafter, vilket förklaras i berättelsen, vilket gör att den helt plötsligt kan teleportera sig två steg framåt för att till exempel ta sig till andra sidan av en vägg. Den får också en förmåga att flytta objekt, vilka till exempel kan släppas i hål för att kunna gå däröver eller blockera vägen för en robot som väldigt gärna vill ha ihjäl katten. Nästan alla robotar verkar nämligen hata katter i det här spelet.

Om du tycker att 75 banor är lite i det tunnaste laget kan jag berätta att det finns ett gäng bonusbanor också, som låses upp efter att huvudberättelsen är färdig. Dessa, kallade Theo's Dreams, är en uppsättning nivåer som är separerade från berättelsen. Det är helt enkelt banor som finns att spela om du vill göra lite extra. Där finns allt från semesterparadis till pyramider och påskinspirerat.

Bright Paw: Definitive Edition
Efter 75 banor i huvudberättelsen kan det vara skönt att koppla av med ett gäng bonusnivåer.

Bright Paw: Definitive Edition är ett litet pusselspel som mest är inriktat på att vara avkopplande och inte så mycket på en hög svårighet. Det finns bara ett fåtal svåra banor och de flesta klaras utan att ens tänka på vad som behöver göras. Det finns en intressant och spännande berättelse som ger väldigt många frågetecken under resan, men tyvärr lämnas vi med de flesta frågorna obesvarade efter ett rätt intetsägande slut. Har du inte fått nog av kattspel kan detta vara värt att kolla in.

7 / 10
+
Intressant berättelse, bra variation i pusslen, tillräckligt bra grafik, lagom långt