Madden NFL 23

Madden NFL 23

Hur ser det ut med EA Sports tacklande jänkare i år? Sportdåren Johan Vahlström berättar allt...

De senaste årens Madden-spel har varit en katastrof. Förra året ville jag slänga handkontrollen ut genom fönstret konstant eftersom Madden NFL 22 var så extremt frustrerande. Det fanns så många problem och det kändes som att EA Sports inte riktigt brydde sig. Därför var jag orolig för att årets version, som är en hyllning till nyligen avlidna John Madden, skulle vara lika dålig. Men detta är som tur är den bästa versionen vi har fått i serien på hur många år som helst. Inte perfekt så klart, men långt ifrån den fumble som kommit ut år efter år.

Madden NFL 23
Allting känns mycket bättre på planen i år.

Det är på den 100 yards långa (plus endzones) planen som det största skillnaden märks. Helt borta är situationer där motståndare kan göra interceptions utan att ens titta på bollen. Något som störde mig något enormt förra året då spelare bara sträckte upp händerna utan att ens veta att bollen var på väg och dessutom fångade den. Under min speltid har jag inte stött på ett enda sådant exempel. Och bara en gång har jag varit med om att en spelares händer går igenom en annan spelare för att fånga bollen, något som hände ständigt förra året. Det är saker som dessa som gör att det är roligare att spela, när frustrationen försvinner. Visst, det finns fortfarande klumpiga animationer där bollen kan studsa mellan tre spelare som inte kan fånga den utan mest hanterar bollen som en het potatis. Som tur är har receivers inte längre tvål i händerna och de flesta gångerna de tappar bollen är när de är utmanade av motståndare. Någon enstaka gång har de tappat bollen helt ostörda, men det händer även på riktigt.

Madden NFL 23
"Look at me, I'm flying!"

Det verkar som att EA Sports i år valt att fokusera mer på den kanske osexiga simulationsbiten istället för arkadstilen, vilket efter de senaste årens bottennapp var ett bra val. Spelaranimationerna är bättre och försvararna känns smartare än tidigare. En av de största synbara förbättringarna på planen är passningarna från din QB. Det finns en mätare nu för precision och du får feedback efter varje kast om det var bra tajmat eller ej. Det känns mycket bättre än tidigare. Och det är precis där det ligger i år, det känns annorlunda trots att det kanske inte ser annorlunda ut. Grafiken, som fortfarande är bra, är i princip lika med lite nya tillskott här och där. Färgerna är till exempel bättre. Som tidigare nämnt är försvararna smartare och det känns utmanande att försöka hitta den där perfekta passningen. Håll bollen en sekund för länge och en sack på din QB är garanterad. Det enda jag egentligen kan klaga på när det gäller matcher är att vissa animationer i presentationen mellan downs är repetitiva, publikklippen inte är nån höjdare och att kommentatorerna också kan upprepa saker för ofta.

Madden NFL 23
"Vem är den där snyggingen där borta?"

När det gäller spellägen är det inte mycket som hänt. Där finns precis vad du förväntar dig. Ultimate Team, så klart, är det stora dragplåstret och EA Sports gör allt för att försöka få dig att gå in i spelläget. Tyvärr är Madden-serien ljusår bakom FIFA, NBA 2K och MLB The Show när det gäller det här spelläget. Det är inte samma kvalitet, trots att de försökt klämma in saker för att alla typer av spelare ska bli glada. Det finns onlinelägen för att tävla mot andra, men också utmaningar (som kan låsa upp nya spelare) och motsvarande Squad Battles från FIFA där du kan spela mot andras lag, men där de styrs av datorn. Efter varje match tilldelas du en poängsumma baserat på svårighetsgrad, resultat och vad du presterat på planen, vilket leder till en slutgiltig ranking varje vecka. Den största skillnaden i år är ett nytt säsongssystem. Istället för att bara få poäng och gå upp i nivå från 1-100 under hela året finns i princip flera små minisäsonger. Där finns den vanliga för nivå 1-100 där poäng tjänas in vid milstolpar och annat, men nu finns också en tävlingsinriktad säsong där poäng tjänas in för onlinematcher. Till slut finns också programspecifika säsonger. Då och då kommer nya program med nya kortpaket. Det första kallas Headliners och det programmet finns där i två månader. Gissningsvis dyker det upp nåt nytt under tiden eller därefter. För alla tre program får du något på varje ny nivå. Det kan vara valuta, kortpaket eller spelare.

Madden NFL 23
Ultimate Team har flera olika field passes istället för ett för hela året.

Franchise Mode är tillbaka. Och med tillbaka menar jag verkligen tillbaka. Till förra året. För precis som i nästan alla sportspel är det här det spelläget som får absolut minst kärlek. Det finns ett nytt scoutingsystem och det är i princip det hela. Jag skulle vilja säga att alla andra stora sportspel har bättre Franchise-lägen än Madden. När det gäller karriärläget Face of the Franchise har EA valt att satsa på lite mer avskalat. Borta är den stora berättelsen med massor av mellansekvenser. Den vanliga berättelsen om en ung talang som siktar mot toppen har bytts ut mot att spela som en spelare (QB, RB, WR eller i försvar) som hoppas på att få en ny chans. Vi får direkt välja vilket lag vi vill spela för, men där vissa passar bättre än andra för våran spelartyp. Det finns några små mellansekvenser, men på det stora hela är det hela uppbyggt på en vecka-för-vecka-basis där vi tränar, kanske pratar med någon i organisationen och sedan spelar matcher. Om det är en förbättring eller inte är helt upp till vad man vill få ut av spelläget. Om du vill ha en lång, stor filmlik upplevelse är detta ett stort steg tillbaka. Vill du fokusera på att spela matcher med enstaka avbrott är detta helt rätt. Just det, kommer du ihåg The Yard? Det är det inte många som gör. Det var ett spelläge som var tänkt att motsvara street football, tänk Volta fast amerikansk fotboll. Jag trodde först spelläget var borta då det inte längre finns på huvudmenyn. Men det är nu undanstoppat i just karriärläget. Ännu ett tecken på tonskiftet i årets version.

Madden NFL 23Madden NFL 23
Karriärläget är inte längre en stor filmlik upplevelse, utan har en mer avskalad inriktning.

Det finns en bra bas för EA att bygga vidare på här. De gjorde helt rätt att satsa på mer av en simulationsupplevelse, något som John Madden själv tyckte att serien borde vara. Och i ett spel som till stora delar fokuserar på att hylla Madden, med grafik och annat, är det trevligt att serien verkar vara på väg åt rätt håll. Problemet är att det kommer ett sånt här spel med några års mellanrum. Något att bygga vidare på, som sedan aldrig byggs vidare på. Faktum är dock att det här är det bästa spelet i serien på många, många år och att upplevelsen på planen känns mycket bättre än tidigare. De flesta spellägena är fortfarande en bra bit bakom resten av sportspelen, men på det stora hela är det här ett stort steg i rätt riktning. En first down så att säga, nästa år hoppas jag att de når hela vägen till en touchdown.

7 / 10
+
Stora förbättringar överlag från förra året, bra fotbollskänsla på planen, nästintill buggfritt, smartare försvarsspelare, bättre känsla i QB-kasten