Fobia - St. Dinfna Hotel

Fobia - St. Dinfna Hotel

Henric har checkat in på ett mardrömslikt hotell och pangat otäcka varelser i Fobia - St. Dinfna Hotel...

I den södra delstaten Santa Catarina i Brasilien ligger hotellet St. Dinfna Hotel. Till en början verkar det vara ett helt vanligt hotell, men det visar sig snart att allt inte är som man tror. Mystiska försvinnanden och paranormala aktiviteter är inte bara påhitt, utan de är i allra högsta grad verkliga. Dock är detta definitivt inte de enda mörka skuggorna som ligger över det ruskiga hotellet och ganska snabbt inser vi att vi vill härifrån. Så fort det bara går.

Fobia - St. Dinfna Hotel
Vissa miljöer ser mer inbjudande ut än andra.

I Fobia - St. Dinfna Hotel spelar vi som amatörjournalisten Roberto Leite Lopes som har fått nys om de märkliga försvinnanden och andra konstiga händelserna på hotellet. Efter att ha suttit instängd på sitt rum ett tag, kommer han över underliga saker. Däribland en kamera som visar en alternativ tidslinje, inte helt olikt mediet Marianne i spelet The Medium. Till en början upptäcker han mystiska anteckningar, blodspår och andra kusligheter men snart visar det sig att hotellet även är ett fäste för varelser som inte är mänskliga. Fobia - St. Dinfna Hotel går bäst att jämföra med olika delar av Resident Evil-serien. Precis som i första spelet utspelar sig allt i en och samma byggnad där olika passager är låsta, och det kommer kräva en hel del detektivarbete för att hitta föremål som låter dig se vad som finns bakom dem. Precis som i Resident Evil plockar man på sig olika föremål som man sedan kan kombinera eller använda direkt, men tack vare kameran gör Pulsatrix Studios någonting nytt, snarare än att vara en regelrätt kopia.

Vad som omedelbart slår mig när jag börjar lira spelet är hur daterat och hur billigt det känns. Grafiken är som bäst medioker, vilket knappast vägs upp av de oerhört fula karaktärsmodellerna och stela animationerna. Fienderna rör sig som om de vore streamade med bredband från tidigt 2000-tal mitt ute i skogen där uppkopplingen svajar ordentligt. Allt ser stelt och hackigt ut vilket inte imponerar det minsta. De engelska röstskådespelarna lämnar dessutom mycket att önska då de allt för ofta känns som att röstskådespelaren läst sitt manus direkt från pappret, utan något som helst försök till inlevelse.

Fobia - St. Dinfna Hotel
Fiendevariationen är inte stor, utan du kommer få se dessa kreaturer lite här och var.

Vad som är A och O i spelet är pusslen, vilket återigen för tankarna till Resident Evil. I vissa fall handlar det om att hitta en kod till ett lås medan det i andra fall rör sig om att placera rätt tecken på visst ställe för att ett objekt ska öppna sig. En stor del av pusslen innefattar dock kameran där det på ett ställe kan stå ett bord medan det i den alternativa tidslinjen, som kameran visar, avslöjar att det är ett hål i väggen som du kan ta dig genom. Denna aspekt är spelets starkaste sida och det förekom vid flera tillfällen att jag satt länge och kliade mig i hårbottnen och frågade mig hur jag skulle lösa detta. Det jag tyvärr inte uppskattar är att hotellet kryllar av anteckningar och böcker som måste läsas då en lösning kan finnas inuti dem. Det blir helt enkelt alldeles för mycket läsande och det är lite väl lätt att missa något när de kan ligga i någon skrivbordslåda eller att man måste skifta mellan vanliga tidslinjen och den alternativa. På vissa ställen finns handavtryck som tipsar dig om att använda kameran, men på andra ställen gör det inte det och det är därför lätt att kolla överallt men ändå missa något. Eftersom hotellet är stort får man helt enkelt ränna fram och tillbaka, upp och ned ett x antal gånger som, efter ett tag, stjäl spänningen och intresset.

Ibland känns det som att berättelsen i Fobia - St. Dinfna Hotel hamnar i baksätet. Fastän det är en central del av spelet och det med jämna mellanrum sker paranormala aktiviteter, känns det ofta som att det inte sker särskilt mycket. Snarare går man från ett pussel till ett annat. Det går naturligtvis att argumentera för att det finns mycket att ta till sig genom anteckningar och ljudinspelningar som går att hitta, men när de inte heller är till hjälp, blir det också svårt att motivera sig själv att kolla in allt. Kort sagt känns ibland upplägget ofokuserat och det blir svårt att urskilja vad studion egentligen velat fokusera på.

Fobia - St. Dinfna Hotel
Spelets pussel kan ibland vara riktigt svåra men ack så tillfredsställande att lösa.

Fobia - St. Dinfna Hotel kommer med några taktiska inslag i form av ditt förråd av saker som du plockar på dig. Det fungerar precis som med Resident Evil där vissa föremål upptar en eller flera luckor i ditt förråd och när det är fullt - ja, då är det fullt, helt enkelt. Det finns därför ett par rum du kan andas ut i och spara ditt spel, samtidigt som du kan skicka ned saker du inte behöver för stunden i en koffert, eller tvärtom. Det är alltid lika svårt att gissa sig till vad man kommer att behöva och om det är värt att plocka på sig ytterligare en ammunitionstyp när det när som helst skulle kunna dyka upp en nyckel som du inte får plats med. Veteraner inom genren kommer snabbt känna igen sig och i själva verket är det lika intressant som det alltid varit.

Lite överallt i hotellet kan man snubbla över mystiska kuber som kan användas för att uppgradera ens föremål. Uppgraderingarna kostar dock skjortan och det är sällan man kommer över en kub värd mer än ett poäng. Exempelvis kostar det tio poäng att uppgradera nattvisionen på kameran en gång och vid det laget som man samlat på sig tio poäng har ens arsenal redan utökats med pistol och hagelgevär som också går att förbättra. Det finns med andra ord taktiska inslag även i vad man väljer att uppgradera. Ett spännande inslag som uppmuntrar än mer till utforskning.

Fobia - St. Dinfna Hotel
Alltifrån hemliga labbrum, teater och vanliga hotellrum finns att utforska i spelet.

Beroende på hur duktig du är på att lösa pussel (eller hur klantig du är med att spara och eventuellt radera mycket speltid) tar det 8-10 timmar att klara av spelet. Det finns mycket att upptäcka med frivilliga pussel som kommer att påverka ditt betyg i slutändan. Fobia - St. Dinfna Hotel är ett helt okej skräckspel men som vi råder dig att spana in ifall du är nyfiken på att spela ett Resident Evil-liknande spel och älskar pussel.

6 / 10
+
Bra bossfighter, knepiga pussel, kusligt, grymt inventory-system